-

Waarmee trekken start-ups de aandacht van investeerders?

De kenmerken van een start-up die interessant is voor investeerders? Team, tractie en thesis, zegt Johan van Mil, partner en oprichter van investeringsfonds Peak Capital.

Van Mil was tijdens Emerce Travel, dat in juni werd gehouden in Amsterdam, een van de juryleden tijdens de pitches van de drie ondernemers die streden om de titel Emerce Travel Start-up 2018. Zijn visie op de reisbranche? “Het is een heel drukke markt. Het is natuurlijk waanzinnig gaaf om met travel bezig te zijn dus je ziet heel veel bedrijven.”

Om het kaf van het koren te scheiden kijkt Peak Capital zoals gezegd naar team, tractie en thesis. Oftewel: hoe ziet het team eruit, wat is de concurrentie en hoe snel wordt het bedrijf opgebouwd. “Je ziet dat de oprichters van travelbedrijven vaak liefhebbers zijn of mensen die dat vanuit een sociaal doel doen,” zegt Van Mil. “Het starten en hebben van een bedrijf betekent keihard werken. Dat zien we soms niet helemaal terug dus ik denk dat dat wel een aandachtspunt is. Echt succesvolle bedrijven komen natuurlijk bovendrijven, ook in travel. Kijk naar Booking, de oprichters hebben dag en nacht voor dat succes gewerkt.”

Overigens is het hoge aantal liefhebbers niet uniek voor travel. “Je ziet het in alle branches waar een hoge betrokkenheid is van ons als personen.Travel, wonen, health. Dat hoeft overigens niet slecht te zijn. Als iemand vanuit persoonlijke ervaringen en overtuigingen een bedrijf opzet dan is dat heel goed. Maar besef wel dat het hebben van een bedrijf betekent dat je vlieguren moet maken. Dan bouw je iets op.”

Travel is zeer concurrerend

Wat Van Mil verder opvalt in de reisbranche is dat doordat er zoveel spelers actief zijn, de sector heel erg concurrerend is. “Bedrijven die met advertising nieuwe gebruikers willen binnenhalen en die willen monetizen door hun product aan hen te verkopen – ja, dat is echt een moeilijk businessmodel. Alle keywords waarop jij aan het bieden bent, daar bieden allerlei andere reisbedrijven ook op, waardoor die kosten heel erg hoog worden. Dat kan gezien de marges vaak niet uit.”

Meer succes hebben de ondernemers die op creatieve manieren gebruikers aan zich weten te binden. Retentie en herhalingsaankopen zijn volgens Van Mil een betere manier om een winstgevend model te krijgen.

Een voorbeeld van een veelbelovende Nederlandse reisstart-up, is volgens Van Mil Roadmap, dat net een investering van 4 miljoen euro heeft opgehaald. “Roadmap helpt grote bedrijven om het reisproces voor hun medewerkers zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zij lossen daarmee echt een probleem op.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond