-

Blockchain in travel: ‘Elke centrale database wordt overbodig’

Blockchaintechnologie gaat onherroepelijk voor disruptie zorgen in de reisbranche, is de overtuiging van Vince Meens van innovatiecommunity Brightlands. “Reserveringssystemen maar ook Airbnb, Booking.com en Uber zullen het allemaal gaan voelen.” 

Blockchain is volgens Meens het beste te vergelijken met een soort reuze Excel-sheet die je met de hele wereld deelt. “Daarin kun je alle transacties vastleggen die nu bijvoorbeeld via bankverkeer of een GDS (Global Distribution System, reisreserveringssysteem) plaats vinden. Het is dus een soort universele database, volledig veilig en vertrouwd. In tegenstelling tot bestaande databasestructuren is het namelijk gedecentraliseerd. Dat kun je het best vergelijken met hoe bijvoorbeeld Napster vroeger werkte. Iedere computer heeft een deeltje van de data in plaats van dat er een centrale server is die offline kan gaan. Daardoor is er altijd de zekerheid dat er miljoenen mensen zijn die de data nog hebben. En dat alles met zware encryptie.”

Banken en verzekeraars zijn al aan het experimenteren met blockchain om voorbereid te zijn op de verstoring die het zal veroorzaken in hun businessmodellen. Welke impact zal de technologie hebben op de reisbranche? “Travel is een van de meest internationale branches. Je hebt te maken met heel veel verschillende transacties tussen landen, affiliate stromen en andere data die je goed moet afstemmen om je cashflow goed te managen. Ik denk dat blockchain daar een heel goede eerste stap in kan zijn. Verder verwacht ik dat je veel crowdmodellen gaat krijgen, bijvoorbeeld een soort Kickstarter voor airlines of andere modellen die bestaande gecentraliseerde structuren overbodig kunnen maken. Ook GDS’en, Uber, Airbnb en Booking.com zullen uitgedaagd worden met een decentraal model. Iedere partij die zijn competitieve voordeel haalt uit intellectueel eigendom van een database krijgt concurrentie van een decentraal model met blockchain.”

Technologie in de kinderschoenen

Voordat het zover is, moet de technologie verder ontwikkeld worden, erkent Meens. “Als je het vergelijkt met internet zitten we nu nog in de tijd dat we de browsers aan het bouwen zijn. Het is dus nog vrij vroeg maar wel goed om er al mee te experimenteren.”

De zakenreiziger of vakantieganger zal niet merken of er blockchaintechnologie wordt gebruikt bij het boeken van zijn of haar reis. “Dat is net zoals een reiziger op Schiphol nu niet weet wat een GDS is of welke databasetechnologie de airline gebruikt. Als consument hoef je je niet bewust te zijn van de techniek. Wel zul je zien dat de centrale partij wordt vervangen door een groep mensen die ook op die reis gaat of die dezelfde intentie hebben als jij, samen ervaringen reviewen, dat soort dingen.”

Of de consument zich er nu bewust van is of niet, er zijn zeker voordelen verbonden aan het gebruik van blockchaintechnologie voor de reiziger, zegt Meens. “Objectievere data en veel betere pricing. Ik denk dat er heel veel lucht uit de markt zal gaan. Je krijgt daar transparantie voor terug; je weet waar je voor betaalt. En de businessmodellen van allerlei partijen zullen veranderen. Het kan best zijn dat in de toekomst vliegen gratis wordt omdat het hele businessmodel van de airline wordt gekoppeld aan wat je op de bestemming gaat doen. En dat gaat blockchain heel gemakkelijk maken.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond