-

‘Blockchain zal ook de reisbranche drastisch veranderen’

Het staat nog in de kinderschoenen en toch wordt er heel veel geschreven over blockchain, de technologie die veel huidige businessmodellen zal transformeren, óók in de reisbranche.

De buzz die het begrip met name sinds het afgelopen jaar veroorzaakt, is enorm en vergelijkbaar met de ophef rondom internet aan het begin van de jaren negentig. Niet voor niets wordt blockchain vaak de volgende internetgeneratie genoemd: het internet van waarde.
Dilbert Bron: dilbert.com

Op dit moment wil ik niet zozeer ingaan op de complexe technologie (die ik hopelijk op een dag volledig zal begrijpen). In plaats daarvan zet ik de use cases op een rijtje, met name binnen de reisbranche.

Ik geef dus geen lange introductie over blockchain maar refereer graag aan een aantal bronnen die dat geweldig doen:

[Wikipedia] Blockchain

[Ted Talks] How the blockchain is changing money and business

Laten we ons richten op de potentiële impact van deze technologie op onze branche over een paar jaar. De mogelijkheden zijn echt inspirerend.

De meeste blockchainontwikkelingen zijn weliswaar gaande in fintech, maar de technologie biedt genoeg potentie voor andere industrieën, inclusief die van ons. Ik heb gekeken welke reisactiviteiten waarschijnlijk ooit via blockchain zullen worden uitgevoerd en naar projecten die nu al zijn opgestart en die niet draaien om financiële transacties. Soms zijn het visionaire ideeën en soms echte oplossingen, ook al bevinden die zich meestal in de proof-of-concept-fase. Dit is mijn poging om de spannendste initiatieven op een rijtje te zetten, zowel van startups als van gevestigde spelers.

Loyaliteitsprogramma’s

Stel je voor dat je toegang hebt tot alle spaarprogramma’s waar je aan deelneemt, bij verschillende bedrijven en in verschillende sectoren, in één digital wallet. Gespaarde punten of mijlen worden bijna real-time bijgeschreven en je kunt ze dus ook direct weer inwisselen of overschrijven naar een vriend. En je krijgt alleen relevante acties en aanbiedingen te zien.

Ofschoon de gebruikerservaring van loyaliteitsprogramma’s die op blockchain draaien waarschijnlijk ongeëvenaard zal zijn, is interoperabiliteit tussen verschillende spaarsystemen niet nieuw of een gamechanger. Maar het is duur om een loyaliteitsprogramma te managen. De zakelijke waarde van blockchain zit hem dan ook in de kostenefficiënte samenwerking tussen partijen die door de technologie mogelijk is. Interactie tussen loyaliteitsprogramma’s wordt door blockchain goedkoper, gemakkelijker en veiliger.

Dit is een geweldig artikel over spaarpunten op blockchains.

De afbeelding hieronder laat zien hoe een typische customer journey eruit kan zien in een blockchainwereld:

Bron: Making blockchain real for customer loyalty rewards programs, een rapport van Deloitte.

Dit is een aantal interessante spelers op het gebied van loyaliteit en blockchain:

  • Loyyal is een universeel loyaliteitsplatform dat kan worden aangesloten op bestaande netwerken waar punten worden ingewisseld. Merken kunnen bijvoorbeeld ook kiezen welke andere merken ze aan hun reward app willen toevoegen. Het Noorse bedrijf AiSpot maakt al gebruik van Loyyal voor zijn reisspaarprogramma.
  • Blockpoint laat gebruikers hun eigen loyaliteitsplatform en functionaliteiten op het gebied van kansspelletjes en geschenkbonnen bouwen.
  • IBM en China UnionPay ontwikkelen een platform voor het verhandelen van spaarpunten. De proof of concept werd in september gedemonstreerd.
  • TamTam Travels biedt leden kortingen en voordeeltjes op verschillende reisproducten en -diensten.

Identiteitsmanagement

Blockchaintechnologie kan worden gebruikt om paspoort- en visa-informatie en andere persoonlijke identificatiekaarten op te slaan in een digital wallet. Het is mogelijk om met een eenmalige identificatie verschillende airlines en luchthavens te gebruiken en zelfs grenzen over te steken.

  • SITA Lab en Shocard onderzoeken hoe een ‘Single Travel Token’ op basis van biometrie kan worden geïmplementeerd en hebben een demo gegeven hoe dit werkt in een mobiele app.
  • Airbnb heeft vorig jaar een team van blockchain experts overgenomen en kijkt naar het gebruik van de technologie om de identiteit en reputatie van hosts en gebruikers vast te stellen. Tegelijkertijd lopen disruptors als Airbnb en Uber het risico om zelf ingehaald te worden, omdat slimme contracten dezelfde transacties kunnen uitvoeren die nu nog de coördinatie van deze bedrijven behoeven. La’Zooz is hier een voorbeeld van. Via hun app kunnen vrijwilligers in ruil voor tokens mensen een lift geven. Die tokens kunnen later weer worden ingewisseld wanneer de vrijwilliger zelf een lift nodig heeft. Een van de oprichters zegt te hopen dat ze hiermee de anti-Uber hebben gecreëerd.

Reisverzekering

De Duitse start-up etherisc heeft de app Flight Delay ontwikkeld, die is gebaseerd op de publieke blockchain Ethereum. Slimme contracten worden ingebed in blockchain waardoor bij een vertraagde of geannuleerde vlucht automatisch de bijbehorende vergoeding wordt gestort op je rekening.

Ik heb hun proof of concept uitgeprobeerd met de Ethereum Mist browser (je kunt ook de Metamask-extensie voor Chrome gebruiken). Ik heb wat Ether aan mijn digital wallet toegevoegd, mijn vlucht geselecteerd, een aanvraag voor een verzekeringspolis gedaan en maakte het benodigde bedrag in de cryptovaluta over. Ik kreeg een error toen ik op ‘aanvragen’ klikte, dus ik denk dat het project is beëindigd. Maar om Andew Quentson in dit artikel te citeren: “Een invulformulier, dat voorheen en nu nog hele verzekeringsafdelingen en zelfs wolkenkrabbers vereiste, wordt simpelweg getransformeerd tot enen en nullen.”

etherisc’s Flight Delay app

Open reismarktplaatsen

Winding Tree, is volgens een van de oprichters “een gedecentraliseerde autonome marktplaats voor reizen. Het is één enkele organisatie, die niemand beheert. Het is daardoor niet mogelijk om transactiefees te verhogen of iemand uit het netwerk te gooien. (…) Winding Tree wil de toegang tot reisdata democratiseren en het bestaan van monopolies voorkomen.” Winding Tree gebruikt hiervoor ook Ethereum.

Ik begrijp niet helemaal welke onderdelen of hoeveel van het reisproces ze willen afdekken. Als we bijvoorbeeld naar vluchtboekingen kijken, hoe krijgen ze dan toegang tot de inventaris, tarieven en beschikbaarheid? Als je het huidige distributielandschap en -proces beziet met alle tussenpersonen en derde partijen, alsmede NDC (waarvan ze geen groot fan zijn), dan lijkt het een behoorlijk ambitieus project. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe het zich ontwikkelt.

De Australische OTA Webjet heeft samen met Microsoft een boekingsoplossing voor hotels gebouwd op een privé-blockchain. Volgens de twee kan deze tool “de reisbranche en het hotelboekingproces transformeren.” Maar gezien het feit dat het is gebouwd op een privé-blockchain, is het niet per se open voor de hele sector…

Gevolgen van blockchain voor TMC’s

Ik ben met name geïnteresseerd in hoe de technologie de TMC’s (zakenreisagenten) zal beïnvloeden. We zouden een revolutie kunnen zien in hoe de afrekening tussen TMC’s en luchtvaartmaatschappijen plaats vindt. Met blockchain kunnen reisagenten direct de carriers betalen, in plaats van zoals nu twee centrale afrekensystemen te moeten gebruiken, BSP en ARC, wat vertraging oplevert. Voordeel voor de airlines is dus dat ze sneller hun geld hebben. Voor de TMC’s kan het daardoor betekenen dat ze klanten geen uitgestelde betaling meer kunnen bieden, wat een nadeel kan zijn.

Blockchain zal in mijn optiek een raakvlak hebben met elk element van reizen. Van boeken, het uitgeven van tickets tot de betaling en de reis zelf, alle processen zullen dankzij deze technologie verbeteren.

Zelfs al kunnen we er nu nog niet zoveel mee buiten het accepteren van betalingen in cryptovaluta zoals Bitcoin, toch is blockchain een grote belofte. Zodra de genoemde oplossingen kritieke massa bereiken en de technologie mainstream wordt, zullen nieuwe types bedrijven ontstaan en raakt de blockchainrevolutie onherroepelijk ook de reisbranche.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond