-

Brise reinigt de vervuilde lucht waarin je dagelijks uren doorbrengt

“Het is onze missie om iedereen te voorzien van een gezonde hap adem”, zegt Kerwin Chang, een van de drie oprichters van Brise Care. Het handzame apparaat verzamelt een schat aan gegevens over luchtkwaliteit. “Bedenk dat je kunt kiezen wat je eet, maar dat je geen keuze hebt als het gaat om de lucht die je inademt.”

Kerwin, hoe zou je Brise in één tweet omschrijven?
“Brise is een apparaat welke de luchtkwaliteit verbetert door de lucht in een ruimte te analyseren met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Overigens spreek je Brise uit als ‘brieze’.”

Wat doet Brise precies?
“Meer en meer mensen hebben last van allergieën, astma en COPD. Speciaal voor hen hebben we een intelligente luchtreiniger ontwikkeld. De slimmigheid zit ‘m in de toepassing van AI. Daarmee leggen we een grote hoeveelheid informatie bloot, bijvoorbeeld de mate waarin de lucht verontreinigd is, de luchtvochtigheid, de hoeveelheid pollen en stof, en meer. Het zijn factoren die grote impact hebben op je gezondheid, Brise speelt hierop in door nauwkeurig, slim en snel inzicht te geven in hoe het gesteld is met de lucht om je heen.”

Hoe verkrijg je die informatie met AI?
“De Brise C200, de luchtreiniger, beschikt over vier ingebouwde sensoren (fijnstof, vluchtige organische stoffen, temperatuur en luchtvochtigheid). Deze sensoren zijn de basis van de AI. Uit de cloud wordt daaraan toegevoegd de kennis van experts op het gebied van binnenmilieu, wetenschappers en medici. Dat alles zorgt ervoor dat je als gebruiker de Brise-luchtreiniger minutieus kunt afstemmen op je persoonlijke situatie en levensstijl.”

Vanuit welke visie werk je?
“Beter voorkomen dan genezen. Iedereen moet diep adem kunnen halen zonder dat dit schadelijk is. Wij willen hieraan bijdragen.”

Hoe ziet Brise eruit? En uit welke onderdelen is het apparaat opgebouwd?
”De C200 heeft een elegant IoT-design en bestaat hoofdzakelijk uit een borstelloze dc-motor, filters en een led-uv-lamp. Met z’n 31 × 21 × 45 centimeter past hij gemakkelijk in ieder interieur. Het gewicht bedraagt circa vijf kilo, wat verplaatsen en tillen makkelijk maakt. Alle Brise-modellen dragen het Duitse TÜV-certificaat, wat een hoge mate van veiligheid aangeeft.”

Hoe is het idee voor Brise ontstaan en wie stonden aan de wieg van het concept?
“Mijn kinderen hebben hooikoorts en andere allergieën. Het gehele gezin van mijn Duitse vriend Ulrich Pabst ervaart luchtwegproblemen. En voormalig expat in Nederland Albert Lee – en zijn zoon – hebben last van verschillende allergieën. Zo brachten gezondheidsproblemen ons bij elkaar, ondanks dat we in Taiwan, Duitsland en Nederland wonen.”

Wat hebben jullie toen gedaan?
“Ulrich gebruikte een luchtreiniger, maar deze werkte niet naar wens. Het apparaat liet maar een klein aantal zien van de vele factoren die van invloed zijn op de lucht die je inademt. Dat was het moment waarop hij bij mij aanklopte. Hij wilde behalve zijn naasten ook anderen helpen met een intelligent product dat de verschillende aspecten die duiden op luchtverontreiniging zou tegengaan.”

Wie zijn Brise’s klanten?
“Onze eerste en grootste klantgroep zijn mensen die last hebben van hun luchtwegen, ofwel patiënten met astma, COPD en allergieën. Deze klachten ontstaan al op jonge leeftijd en worden niet alleen beïnvloed door wat je eet, maar ook door de lucht in je omgeving.”

En wat zijn de andere doelgroepen?
“Mensen die zich bewust zijn van de luchtkwaliteit, zelfs als ze geen luchtwegproblemen hebben. En jonge hoogopgeleiden die openstaan voor nieuwe en preventieve technologieën. Tot slot kan ik een heel specifieke groep noemen: medisch-pedicures. Zij werken vaak in kleine ruimtes en krijgen te maken met veel schimmels, chemicaliën en stof. Voor hen zou Brise een grote verbetering zijn.”

Is er concurrentie?
“Als we het over de luchtreinigingsoplossingen hebben: ja. Denk bijvoorbeeld aan Philips en hun grote speler op de markt, Dyson. Net als de bekende stofzuigers die vloeren en andere oppervlakten reinigen, is er ook een Dyson die onder andere huidschilfers van dieren, industriële uitstoot, formaldehyde en benzeen uit de lucht verwijdert.”

Wat maakt Brise dan uniek?
“Brise heeft vier sensoren en je stelt de machine in voor een specifieke ruimte. Denk dan aan de grootte, de mate van verontreiniging – binnen en buiten – en huisdieren. Ook kunnen Brise-machines onderling samenwerken. Als de ene een bepaalde geur opmerkt, gaat hij die geur tegen en wordt de andere machine ingelicht om te voorkomen dat de geur zich verder verspreidt. Deze factoren maken Brise unieker en effectiever dan de concurrent.”

Kun je nog meer onderscheid noemen?
“Dat je de mogelijkheid hebt om de gegevens uit te lezen, waardoor de resterende levensduur met je wordt gedeeld en de gegevens over jouw leefomgeving voor meer doeleinden gebruikt kunnen worden, zoals een behandeltraject in de toekomst.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“Het is gebaseerd op de verkoop van het product zelf en van het filter. De vervangingstermijn daarvan is afhankelijk van het gebruik en de verontreiniging, de Brise geeft echter keurig de levensduur weer zodat je hierop kunt inspelen. Onze marktprijs is € 489, –, het basisfilter kost € 49,–. Prijzig misschien, maar bedenk dat je kunt kiezen wat je eet, maar dat je geen keuze hebt als het gaat om de lucht die je inademt.”

Wat staat er momenteel op de agenda?
“Op den duur willen we beschikken over zo veel gegevens dat we ziekenhuizen en klinieken kunnen voorzien van data. De komende maanden willen we nog meer producten gaan lanceren, zoals een luchtmeter die beter is dan de alternatieven die de overheid aanbiedt. Die van ons gaat zelfstandig werken, of samen met de C200. Bij slechte luchtkwaliteit stuurt de meter direct signalen naar de Brise. Daarnaast ontwikkelen we een spirometer die COPD-patiënten kan helpen.”

Wat heeft deelname aan de Accenture Innovation Awards je gebracht?
“Afgelopen jaar kwam onze deelname te vroeg en heb ik er niet voldoende aandacht aan besteed. Dit voornamelijk omdat het tegelijk viel met ons Kickstarter-project. Maar ik zie de voordelen van het programma en de kans bestaat zeker dat ik Brise dit jaar nogmaals inschrijf. We zijn verder ontwikkeld en hebben een beter verhaal. Zo hoop ik tot inzichten te komen die ons bedrijf en onze producten naar een hoger niveau tillen. Een programma als de Innovation Awards kan hieraan bijdragen.”

Brise Care heeft in 2017 deelgenomen aan de Accenture Innovation Awards in het thema Health & Wellbeing. Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond