-

BUKU: leer zoveel je wilt voor een vaste prijs

BUKU is een streamingdienst voor studieboeken waarmee je altijd en overal op elk apparaat beschikt over je leerstof. Bertus Jan Epema, mede-eigenaar van BUKU: “Al onze content is digitaal toegankelijk voor een vast bedrag per maand en je hebt onbeperkt toegang.” Met Suriname als showcase moet BUKU binnenkort ook de standaard worden in Nederland.

Buku is het Indonesische woord voor boek. Je spreekt het uit als ‘boekoe’. Lekker kort en, belangrijker, in iedere taal uit te spreken. Dat past bij onze ambitie om een wereldwijd educatief platform te worden. Met BUKU maken we het makkelijk om onbeperkt alle content te gebruiken die relevant is voor student en docent, in eerste instantie in het hoger onderwijs. Mét een duurzaam verdienmodel voor uitgevers.”

Begin

Hoe werkt BUKU?
“Zoals Spotify: BUKU is all you can read voor een vaste maandprijs. Het abonnement geeft je het recht om alle boeken op het platform te gebruiken. Dat kostte eerst 25 euro per maand, maar vanwege de verlaging van het btw-tarief straks 20. Daarvan gaat 15 euro naar de uitgever.”

Waarom ben je ermee begonnen? En hoe is het ontstaan?
“Oprichter Jeff van der Laan komt uit een uitgeversfamilie. Als student constateerde hij dat het eigenlijk heel raar is dat je zo eenvoudig over je muziek en films kunt beschikken, maar niet over wat echt belangrijk is voor je eigen ontwikkeling: studiemateriaal. Medio 2015 vatte hij het idee op voor BUKU en deed een proef met uitgever Pearson.”

Wanneer wist je dat BUKU levensvatbaar was?
“Dat weten we nog niet 100 procent zeker. We zitten nog in het groeistadium. De proef heeft wel bewezen dat uitgevers hun omzet kunnen verhogen met BUKU. Maar dan moeten we wel voldoende kritische massa hebben, zowel van gebruikers als uitgevers.”

Nu

Welk probleem los je op met BUKU?
“Dat studenten steeds minder boeken kopen, ze vinden het te veel sjouwwerk en ze komen op andere manieren aan hun leerstof. Er is veel piracy. Dan de scholen: zij zijn beperkt tot materiaal op de boekenlijst. Tot slot de uitgevers, zij zien hun omzet dalen – ook van voorheen populaire studieboeken. Met BUKU slaan we drie vliegen in één klap. Grote winnaar is ook het milieu want nu verdwijnen elk jaar honderdduizenden niet of nauwelijks gelezen boeken bij het oud papier.”

Wat heeft de AIA je opgeleverd?
“Heel veel. Het is een hoog aangeschreven evenement. We zijn bij de laatste tien geëindigd in onze categorie. Toen we onze nominatie postten op LinkedIn leidde dat tot 21.000 hits. Het genereert veel aandacht dus, en aandacht is goed! Ook vonden we het interessant om andere initiatieven te zien: wat is er te koop op innovatiegebied?”

Wat zou je gedaan hebben met de hoofdprijs?
“25.000 euro mediawaarde is natuurlijk bijzonder interessant. Dat zou kunnen helpen om onze boodschap te verspreiden dat BUKU díe vrijheid biedt om onderwijs veel persoonsgerichter te maken.”

Wat zijn nu uitdagingen voor BUKU, waar loop je tegenaan?
“Adèle wilde eerst niet meedoen aan Spotify maar haalde bakzeil. Op zo’n scenario sturen we aan. We moeten het zo aantrekkelijk mogelijk maken om voldoende kritische massa te behalen, daar zit ‘m de kneep. Als alle grote uitgevers meedoen kan BUKU de standaard worden. Momenteel is Pearson grotendeels aan boord, Noordhoff deels. Boom en Coutinho allebei nog niet in Nederland.”

Toekomst

Wat is de link met Suriname?
“Suriname is onze showcase. Daar gebruikt een van de vier grote hbo-instellingen nu BUKU, namelijk 1200 studenten van de FHR School of Business. In Suriname zien we de beweging dat alle hogescholen het platform graag willen gebruiken en dat de benodigde uitgevers zijn aangesloten. Het is exemplarisch voor wat we in Nederland in de nabije toekomst willen bereiken.”

Wat voor trends zie je in de markt de komende jaren?
“Gepersonaliseerd leren. Daarin lopen we absoluut voorop. Zo werken we samen met NOVI, een hbo-instelling voor ict-scholing. NOVI was ontevreden over hun studiemateriaal, dat een vergaarbak was van allerlei content. Door de onze rijke bibliotheek krijgen studenten nu bij hun intake al leerlijnen en lesmateriaal aangereikt op basis van wat ze al weten.”

Wat is jouw gouden tip voor innovators?
“Trek alleen geld aan als je zeker weet waar je het voor nodig hebt.”

*) BUKU neemt deel aan de Accenture Innovation Awards 2018 in het thema Education.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond