-

Bux: ‘Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit’

“Begin klein, doe het rustig aan met hefbomen en oefen eerst een tijdje met nepgeld als je geen ervaring hebt met aandelen.” Aan het woord is Nick Bortot, oprichter van BUX, waarmee iedereen kan leren omgaan met de beurshandel. 

Drie jaar geleden won het bedrijf bij de Accenture Innovation Awards (AIA) in het thema Financial Services. Sinds het moment van deelname aan de AIA van 2015 laat het aantal BUX-gebruikers in ieder geval een markante stijging zien: van 250.000 naar 1,5 miljoen. Hoe staan de zaken er nu voor bij BUX?

Hoe zou je BUX in één tweet omschrijven aan iemand die er nog onbekend mee is?
“BUX is een app waarmee je heel makkelijk, goedkoop en op een leuke manier de beurs op kan en de handel onder de knie kan krijgen.”

Als je BUX nu vergelijkt met toen jullie deelnamen aan de Accenture Innovation Awards, welke verschillen en overeenkomsten zie je dan?
“Het verschil zit hem voornamelijk in de groei die we hebben gemaakt sindsdien, maar we zijn als bedrijf en haar cultuur hetzelfde gebleven. Nog nooit heeft één van mijn werknemers zijn ontslag aangeboden.”

Hoe is het idee voor deze app toen ontstaan?
“BUX is ontstaan vanuit het idee dat er heel veel mensen zijn die de beurs interessant vinden en daar best iets mee willen doen, maar er geen kennis van hebben. Tijdens mijn twaalf en een half jaar bij Binck, kreeg ik vragen als ‘hoe werkt dat nou, een aandeel kopen?’ of ‘wat kan ik doen met mijn spaargeld nu de rente heel laag is?’ Deze groep bleek zeer groot te zijn in verhouding tot de mensen die daadwerkelijk op de beurs handelen. Dat gegeven greep ik aan – ook om mijn eigen fascinatie met de beurs te verspreiden.”

Wie behoort tot de BUX-doelgroep?
“Iedereen die meer van de beurs zou willen weten. Dit hoeft niet per se te zijn om geld te verdienen, maar gewoon om het te leren en begrijpen. De beurs lijkt op zich kil en zakelijk, maar het is een weerspiegeling van wat er in de wereld gebeurt, zoals op politiek of meteorologisch gebied. Als het erg koud is, gaan de gasprijzen omhoog, wat bedrijven op kosten jaagt en dat zie je weer terug op de beurs.”

Dus de app neemt je mee in het leerproces?
“Zeker, het gaat juist om het leereffect. Via de app lees je tal van aansprekende artikelen, bijvoorbeeld over superbelegger Warren Buffett, de Brexit en meer. Via de Bux-app heb je toegang tot de community, waarin je groepen kunt vormen met vrienden en mensen kunt volgen, vergelijkbaar met Twitter en Instagram.”

Maakt die community de app zo interessant?
“Het is een combinatie van de eenvoud en het gebruikersgemak van de app en de educatieve informatie. Dat zijn onze onderscheidende kwaliteiten. Onze vuistregel is dat je fietsend over de gracht met één duim nog de app moet kunnen bedienen.”

Hoe is het verdienmodel opgebouwd?
“Als je met nepgeld werkt, betaal je hierover nepcommissie. Daar verdienen wij niks aan, maar je leert wel te begrijpen wat commissie inhoudt. In het echt verdienen we aan de commissie: een percentage van de grootte van de transactie, met een minimum van 25 cent.. Andere inkomsten voor ons zitten in de handel met een hefboom. Het houdt in dat als je met geleend geld handelt, rente betaalt over het bedrag dat je leent.”

Wat is de verhouding tussen serious- en funBUX’ers nu?
“Er zijn 130.000 mensen die een rekening met echt geld hebben. Dit bedraagt ongeveer 8,5% van de gebruikers en dit betekent in stijging van 3,5% in de afgelopen drie jaar. Dit aantal blijft nu redelijk stabiel. Veel mensen zien het als experiment en we hebben te maken met minderjarigen die niet met echt geld aan de slag mogen. Dus het is niet zo makkelijk om meer betalende gebruikers te krijgen. Maar in de loop der jaren is het gestegen.”

Hoe spelen jullie hierop in?
“We hebben nu één app en daarom omheen is een heel uniek merk ontstaan, wat niet gebruikelijk is binnen de financiële wereld. Binnenkort gaan we daarom twee nieuwe apps onder hetzelfde merk lanceren. Het is mogelijk dat je met de huidige app aan de slag gaat en het allemaal te snel vindt gaan. Dan kun je binnenkort met de nieuwe apps van start.”

Wat gaan die nieuwe apps aanbieden?
“Bij de huidige app draait het om kortetermijnhandel. Dat moet je niet doen met geld dat je nog ergens anders voor nodig hebt. We komen met een echte aandelen-app en verder springen we in op de actuele vraag met een cryptocurrency-app.”

Heeft BUX concurrenten en wat maakt het dat mensen voor BUX kiezen?
“Niemand doet exact wat wij doen. Beleggen blijft beleggen, dus wie met vijfduizend euro aan de slag wil, maakt een keuze. Daarmee zijn alle aanbieders van beleggingsproducten in feite concurrent. Onze meerwaarde zit ‘m in de verpakking: de leerzame en gebruiksvriendelijke app en dat je bij ons al vanaf een kwartje kunt handelen. Bij een grote bank betaal je algauw vier à vijf euro per transactie, zodat het zinloos is om kleine bedragen te handelen. Tot slot: we spreken de taal van de gebruiker in de app en in onze artikelen.”

Drie jaar geleden was BUX alleen actief in Nederland en Engeland. Had je deze uitbreiding naar heel Europa verwacht en voorzien?
“Ja, het internationaal uitrollen van ons bedrijf is wat ik vanaf de start voor ogen had. Voorlopig ligt onze focus nog op Europa, wie weet begeven we ons nog een keer buiten Europa…”

Wat is de grootste uitdaging?
“Goede ontwikkelaars aantrekken voor mobiel en daarnaast wetgeving. Die verandert constant. We zijn niet zo heel groot dus hebben geen leger aan juristen zitten, maar we moeten wel aan de wetgeving voldoen.”

Welke trends zie je in de financiële sector?
“Technisch kan er al heel veel, maar mensen begrijpen er niets meer van omdat het gebruik zo ingewikkeld geworden is. Dus eigenlijk is de trend niet meer om allerlei dingen te ‘bouwen’, maar de trend is juist om dingen eenvoudiger te maken. Zo’n voorbeeld is Tikkie: hiermee stuur ik jou heel simpel mijn IBAN-nummer. De grote uitdaging is om al die ingewikkelde informatie terug te krijgen naar één app met een paar knoppen. Dat doen we bij BUX ook.”

Wat is voor jou het waardevolste resultaat van de deelname aan de Accenture Innovation Awards?
“In start-upland zijn veel competities, maar de Blauwe Tulp van de AIA is uniek aangezien je deze niet wint zonder er moeite voor te doen. Het was een eer en voor het team de bevestiging voor hun inzet. De verkregen erkenning heeft voor mij de meeste waarde.”

Welk advies heb je voor de deelnemers aan de 2018-editie?
“Focus op hetgeen waar je goed in bent en besteed de rest allemaal uit. Dit is voor ons bedrijf belangrijk geweest. Kijk daarnaast direct al internationaal en wees niet bang om investeerders aan boord te halen. Veel start-ups stellen die uit omdat ze geen aandelen willen weggeven, maar investeerders kunnen je groei versnellen en vergroten je netwerk.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond