-

Emerce eTravel: hoe Transavia innoveert met API’s

Moeten we de massa opzoeken met een standaard aanbod of zoekt de reiziger een aanbod op maat? Paul de Raad van Transavia pleit voor dit laatste en ziet de oplossing in samenwerking met anderen. Transavia heeft de eerste stappen gezet op het gebied van open API’s. Zo wordt een waardevol ecosysteem gebouwd dat in de toekomst feilloos kan aanbieden wat de reiziger zoekt. Donderdag spreekt hij op Emerce eTravel.

Je lezing heet: Het nieuwe business model is samenwerken. Je wilt de reiziger maatwerk aanbieden en je deelt daarom informatie met derden via open API’s. Sinds wanneer is dat?

“Transavia heeft de ambitie om de beste digitale luchtvaartmaatschappij in Europa te worden, een API strategie en bijbehorende zaken zijn daar integraal onderdeel van. We zien we dat bedrijven als Uber, Airbnb, Facebook, Amazon en Netflix zeer succesvol gebruik maken van API’s om hun zakelijk model te innoveren en (voor zover nog mogelijk) verder te digitaliseren.

“De luchtvaartsector leent zich heel goed voor API’s. We hebben de ambitie om de digitale customer journey de komende jaren in te gaan richten rond thema’s als self-service, social, relevant, open en commercial. Met ‘open’ bedoelen we dat we ons expliciet gaan richten op samenwerking met partners en ontwikkelaars en hiervoor data beschikbaar stellen.

“We hopen het Transavia merk te versterken door een consistente, herkenbare en gepersonaliseerde gebruikerservaring over verschillende apparaten. Daarbij willen we door eigen data aan die van andere partijen te koppelen samen interessante nieuwe proposities naar de markt brengen. We hopen zo ook snel op marktveranderingen te kunnen reageren. Begin dit jaar hebben we de Transavia Open API strategie geformuleerd, en inmiddels hebben we een demo API management omgeving beschikbaar.”

Welke informatie delen jullie precies?

“We verwachten dat we op al onze domeinen (commercial, operationeel en corporate) gebruik zullen gaan maken van API’s. Momenteel loopt onze commerciële afdeling hierin voorop. Op dit moment wordt de routeinformatie en de vlucht- en prijsinformatie publiek gedeeld. Daarnaast worden intern API’s aangeboden voor de nieuwe entertainment app en diverse hackathons, en zien we een sterke relatie met de doorontwikkeling van onze mobiele app in de komende maanden. De eerste business partners zijn al gemigreerd zijn naar de API’s.”

Transavia heeft zich tot doel gesteld uit te groeien tot de meest digitale low-cost airline van Europa. Zijn er ook kostenbesparingen te realiseren door digitale middelen en zo ja hoe?

“Absoluut. Digitale middelen bieden kansen om de klantervaring te verbeteren, de omzet te verhogen en de kosten te verlagen. Sinds begin dit jaar is ons nieuwe e-commerce platform live. De komende tijd gaan we verbreden en richten we ons ook op innovaties in het operationele domein: het digitaliseren (en verAPIen) van alle processen rondom onze passagiers, medewerkers, partners, vliegtuigen, luchthavens, enzoverder. Voorbeelden van kostenbesparingen zijn zelfbediening en procesoptimalisatie.”

Welke luchtvaartmaatschappijen zijn wat jouw betreft voorbeelden qua digitale transformatie (en laten we KLM dit keer eens niet noemen)?

“Jetstar Airways en JetBlue schieten mij als eerste te binnen. Daarnaast heeft British Airways vanuit ontwikkelaarssperspectief een verzorgd en toegankelijk API portal. Gebruikers kunnen zelf registeren, documentatie lezen en test calls doen.”

Het volledige programma staat hier. Tickets zijn hier te verkrijgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond