-

De migratie van een complexe website; zo deed Transavia het

Op donderdag 12 februari zette Transavia de eerste stap richting de migratie van haar Nederlandse en Franse website. Diezelfde dag nog ging de migratie het internet rond: ‘Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google’ kopte Marketingfacts over de in hun ogen niet geheel vlekkeloze transitie. Een reactie vanuit Transavia.

Hendrik van Zwol van Gladior Online Marketing constateerde een dezer dagen bij Marketingfacts dat hoewel Transavia twee jaar bezig is geweest met de ontwikkeling van het nieuwe e-commerceplatform, de SEO even was vergeten. Zo kwam hij nogal wat doodlopende wegen of 404-pagina’s tegen. ‘Vanuit SEO-oogpunt is het ontzettend belangrijk om vooraf alle url’s in kaart te brengen. De meest belangrijke URL’s moeten worden doorverwezen naar de nieuwe website. Op deze wijze blijven de posities in Google behouden en blijft de site bereikbaar voor bezoekers.’

Eind januari hebben we als Transavia inderdaad onze nieuwe strategie en merkidentiteit gepresenteerd. Een nieuw Transavia, rond een aantal strategische speerpunten. Bijvoorbeeld een sterkere aanwezigheid daar waar de passagiers zich bevinden, zowel fysiek als digitaal. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen. We geloven dan ook dat onze klantervaring een breder publiek verdient. We richten ons niet alleen meer op vrijetijdspassagiers, maar ook op zakelijke reizigers. Ook willen we toegankelijk zijn in de breedste zin van het woord: van onze ticketprijzen tot de vliegveldlocaties.

Als onderdeel van deze nieuwe strategie hebben we op 12 februari onze nieuwe Nederlandse en Franse website gelanceerd. In november 2014 zijn we gestart met de migratie van onze Duitse en Portugese website (de kleinste qua bezoekersaantallen) en vanaf dat moment hebben we elke maand één of twee talenwebsites gemigreerd. Deze eerdere migraties zijn succesvol verlopen: zowel vanuit klantbeleving, conversie als SEO (zoekmarketing) zien we een positieve trend. 

Risicomitigatie bij migreren

Dat het migreren van een website risico’s met zich meebrengt, weet iedereen. We kennen allemaal de voorbeelden uit de praktijk hoe het niet moet. Transavia heeft niet alleen te maken met het migreren van alle content naar een nieuw content management systeem of CMS, maar ook met een integratie met de onderliggende reserveringssystemen. Dit maakt het een complexe operatie.

Juist daarom hebben we een uitgebreid migratieplan opgesteld, waarbij we een periode ingecalculeerd hebben om te kunnen besluiten tot een roll-back. Dat scenario is nooit aan de orde geweest, maar het is onverantwoord om een dergelijk grote verandering zonder vangnet uit te voeren.

Concreet: Tijdens de eerste dagen na livegang hebben we bewust onze Franse en Nederlandse website nog niet geïndexeerd. De oude URL’s zijn met tijdelijke redirects omgezet naar de nieuwe website. Een eventuele roll-back zou zo geen consequenties hebben voor onze posities in Google. Als we onmiddellijk gebruik zouden hebben gemaakt van permanente redirects zou een roll-back grote, mogelijk permanente, gevolgen hebben gehad voor onze vindbaarheid. Wat betreft ‘doodlopende wegen’: uiteraard hebben we alle URL’s zorgvuldig in kaart gebracht. Helaas bleek een klein aantal redirects door een verkeerde configuratie in het CMS niet direct te werken, dit hebben we snel kunnen herstellen.

Een succesvolle migratie

Op 16 februari hebben we onze Nederlandse en Franse website laten indexeren en alle tijdelijke redirects omgezet naar permanente redirects. Een succesvolle migratie, voor de Nederlandse website zijn de posities in Google stabiel gebleven, voor de Franse website zien we een lichte stijging. Ook de conversie is volgens verwachting. Natuurlijk blijven we de komende tijd onze website verder optimaliseren, zowel qua SEO als nieuwe functionaliteiten. Daarnaast wordt de nieuwe website binnenkort omgedoopt in de nieuwe huisstijl.

We geloven heilig in verregaande digitalisering van al onze processen en touchpoints. De lancering van onze nieuwe website is dus zowel de afronding van een uitdagend migratietraject als het begin van een nieuw digitaal tijdperk voor Transavia.

Deel dit bericht

6 Reacties

Eric van Hall

Bedankt voor dit inkijkje achter de schermen bij zo’n complexe migratie Paul. Heel interessant. Zou er nog wel wat meer over willen weten.

Toch blijf ik nog met wat vragen zitten over in hoeverre datgene dat Hendrik van Zwol op 12 februari heef vastgesteld onderdeel was van een bewust plan.

Want, dat je in verband met een eventuele roll back ervoor kiest om eerst tijdelijke 302 redirects te gebruiken kan ik me iets bij voorstellenn.

Maar dat 404 pagina’s niet goed doorverwijzen, de no index blijft staan en de site niet via https:// is te bezoeken zonder waarschuwing in Chrome; daarvan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat jullie dat bewust deden. Of zie ik nog iets over het hoofd?

In ieder geval vind ik het hoe dan ook geweldig dat jullie als een van de eerste luchtvaartmaatschappijen een responsive website hebben opgezet. Daarvoor mijn complimenten. Hij is in ieder geval ook stukken gebruiksvriendelijker dan die van Ryanair ;).

Ik wens Transavia veel succes met het doorvoeren van de nieuwe huisstijl.

André Scholten

Eric, als antwoord op je vragen: dit kun je gewoon zien als een reclamepraatje waar Emerce aan meewerkt. Het is totaal niet onderbouwd. Het is makkelijk te zien in Searchmetrics:

http://suite.searchmetrics.com/en/research?acc=12995&url=transavia.com&cc=NL#filter={“filter_home_chart”:{“fxch”:”organicpaidvisibility”}}

De zichtbaarheid is aardig gedaald. En als je snel wat inkomende links analyseert hebben ze ook nog steeds een aanzienlijk deel van de oude populariteit niet hersteld. Prima dat ze flink wat zaken vernieuwd hebben, maar het kan anno 2015 niet zijn dat je zo makkelijk verkeer uit een bepaald kanaal weg gooit, dat kost te veel geld.

Robbert Ravensbergen

Ik vind het ook een nogal ‘corporate’ verhaal. Zoeken in de google index op transavia laat vele pagina’s zien die nu niet meer bestaan. Je wordt geredirect naar de homepage (dat dan inmiddels wel) of je krijgt alsnog een 404. Het is dus nog helemaal niet hersteld.

Ik vind ook dat de nieuwe site er goed uitziet en technisch fraai in elkaar zit, maar hier heeft men gewoon flinke steken laten vallen.

Paul de Raad

Dank voor jullie reacties. De verkeerde redirects, meteen na de migratie, werden veroorzaakt door een CMS-configuratie. Https in Chrome: Op de oude website met .nl extensie was geen SSL-certificaat actief, zodat daar een veiligheidswaarschuwing verscheen. Nee, deze punten waren dus niet gepland, maar hebben we gelukkig snel kunnen verhelpen. De no-index hebben we weldegelijk bewust laten staan ivm SEO-impact van een mogelijke roll-back.

Bij de migratie hebben we kritisch gekeken naar de opbouw en structuur van onze URL’s. Op dat gebied was de oude website voor verbetering vatbaar. Het aantal URLs is teruggebracht, om te komen tot krachtige pagina’s met een schone structuur. Dat is de reden dat een deel van de URL’s niet meer bestaat en is geredirect. Puur vanuit SEO zou je kunnen stellen dat we daardoor (in de long tail) tijdelijk iets minder vindbaar zijn. Toch hebben we deze keuze gemaakt, integraal en niet puur obv SEO. We geloven dat de nieuwe structuur zich terugverdient..

Joost de Valk

Mooie woorden, de realiteit lijkt anders. De enorme hoeveelheden 404’s die ik nu nog zie BINNEN de site, buiten wat Google en anderen doen maar gewoon van de ene pagina naar de andere, wijzen op slordigheid. Het spijt me, er is geen ander woord voor. Dit soort dingen kun je voorkomen. Een nieuwe site waarbij 2% van de interne links 404’d, is, het spijt me, geen teken van kwaliteitswerk.

Daarnaast zeg je “op 16 februari hebben we onze Nederlandse en Franse website laten indexeren en alle tijdelijke redirects omgezet naar permanente redirects.” Ik zie nog honderden 302’s, binnen je site. Ik hoef niet eens te kijken naar SearchMetrics of andere tools. Onder een mooi nieuw design gaat een boel rommel schuil.

Ik geloof meteen dat er uitgebreid is nagedacht over een roll-back en dat je bij dit soort migraties niet over 1 nacht ijs gaat. Ik ben verantwoordelijk geweest voor diverse grote migraties (o.a. de migratie van guardian.co.uk naar theguardian.com), dit soort dingen zijn niet makkelijk. Dingen kunnen fout gaan en hoe groter de site, hoe meer je en plein public commentaar zult krijgen. Maar hoe je er nu mee om gaat helpt je niks. Je kop in het zand steken is geen oplossing. Die 404’s en 302’s zullen toch écht moeten worden opgelost.

Ik wens jullie veel sterkte en wijsheid.

Maurits Geerlings

Wat commentaar van een lekenklant die de website gebruikt om tickets te kopen en de informatie gebruikt om zijn geheugen op te frissen. Maar:
-Op het toegezonden e-ticket staat niét vermeld dat het om een zgn. plus-ticket gaat waar een gunstiger bagageregeling voor geldt dan voor een gewoon ticket.

-Vervolgens wordt op de boarding pass deze gunstiger bagageregeling niet genoemd, in tegendeel, de enige vermelding is ”max. 1 stuks handbagage per volwassene/kind van max. 10 kg”.

DIT IS ONNODIG VERWARREND OMDAT HET DE PASSAGIER NOOPT ZIJN GEHELE BESTELPROCEDURE TE HERHALEN OM TE VERZEKEREN BIJ HET INCHECKEN NIET HET RISICO TE LOPEN ONVERHOEDS VOOR ZIJN TOEGESTANE RUIMBAGAGE OPNIEUW (EN DAN DUBBEL) TE MOETEN BETALEN.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond