-

‘Facebook zal zijn targeting gebruiken om advertenties weer te geven op WhatsApp’

Samantha Noble is de oprichter van Biddable Moments, een Paid Media Consultancy Agency dat zich richt op het helpen van merken bij het vergroten van hun omzet via PPC en doelgroepen-ontwikkeling. Samantha heeft de UK Search Personality Award gewonnen bij de UK Search Awards 2016 en werd ook beoordeeld als een van de top 25 in PPC Heros ‘Most Influential PPC Experts’ lijst in 2016 en 2017. In 2011 richtte Samantha de Digital Females-groep op die nu meer dan 750 leden heeft en tot nu toe 16 evenementen heeft georganiseerd.

In februari 2018, tijdens een evenement van Friends of Search, spreekt Samantha over PPC. In voorbereiding daarop hebben we de kans gehad haar wat vragen te stellen over ons vakgebied. Niet alleen door terug te kijken op trends uit het verleden, maar vooral om meer te weten te komen over de toekomst van PPC.

Wat is je beste case study van het afgelopen jaar en waarom?

Sinds de start van Biddable Moments in juni dit jaar, werk ik met allerlei verschillende merken. Het werk dat ik heb gedaan voor een groot appartementencomplex in Londen is, denk ik, een van mijn favoriete case studies; daar wilden ze het aantal ‘lange termijn verhuur appartementen’ graag vergroten. De campagnes liepen via Facebook en Google en in de eerste week na het live gaan van de campagnes was de vraag naar het bedrijf zeer toegenomen, wat voor hen een enorm verschil heeft gemaakt.

Wat is jouw boodschap aan mensen binnen PPC voor het komende jaar?

Er zijn nog steeds veel mensen binnen het vak die zich uitsluitend op één platform richten, of dat nu Google AdWords of Facebook Ads is. Als specialisten binnen dit vak, moeten we ervoor zorgen dat we alle belangrijke platformen begrijpen, zodat we onze doelgroepen via de kanalen kunnen bereiken en hen kunnen verleiden tot een aankoop.

Grip krijgen op de verschillende targeting-opties en functies op deze twee gigantische platforms, kan een uitdaging zijn. Om te slagen moet je de tijd vinden om dit te doen en daarbij je kennis altijd up-to-date houden.

Wat wordt de grootste uitdaging in 2018?

Zonder twijfel denk ik dat GDPR een van de grootste uitdagingen voor elke marketeer in 2018 zal zijn.

Als je intern werkt, moet je ervoor zorgen dat je volledig compliant bent in al je gegevens-verzamelingsprocessen om boetes te voorkomen. Als je werkzaam bent binnen een (advies)bureau, dien je ervoor te zorgen dat je de implicaties volledig begrijpt, aangezien je klanten advies aan je gaan vragen.

Het wordt interessant om te zien hoe de advertentieplatforms hiermee omgaan als we dichter bij de deadline in het nieuwe jaar komen.

Waar hebben bedrijven het afgelopen jaar niet genoeg aandacht aan besteed?

Ik geloof nog steeds echt dat bedrijven niet ten volle profiteren van alle verschillende targetingmogelijkheden op doelgroepen die we tot onze beschikking hebben. Campagnes lopen nog vaak met alleen de basis-targeting, terwijl we in werkelijkheid veel dieper kunnen gaan in onze aanpak en gelijkgestemde groepen mensen kunnen bereiken in plaats van massamarketing naar een hele locatie.

Welk geheim wil je delen met het publiek om succesvoller te worden in hun werk?

Dit zijn niet zozeer geheimen maar dingen waarvan ik denk dat iedereen er naar zou moeten kijken op elk moment in het jaar. Dit zijn twee van mijn huidige go-to tools voor elke betaalde mediacampagne die ik opstart en beheer:

  • De Bing Ads Intelligence-tool – dit is een gratis Excel-tool die Bing heeft gemaakt en die je een groot aantal inzichten en ideeën geeft voor trefwoorden die je wilt targeten. Hiernaast is het ook supersnel en kost het minder tijd om trefwoorden te onderzoeken.
  • Google Data Studio – dit is een gratis rapportage-tool die Google vorig jaar heeft gelanceerd. Aanvankelijk was het slechts beperkt tot vijf rapporten, maar in januari van dit jaar hebben ze dit ongelimiteerd gemaakt en nu kun je zoveel rapporten maken als je wilt. Deze tool bespaart me elke maand veel tijd met rapportage en geeft klanten en ons intern management toegang tot een live rapportage-dashboard dat volledig naar hun wens kan worden aangepast.

Automatisering zou een belangrijke rol moeten spelen in onze diensten, wat is jouw mening over de huidige staat en acceptatie van automatisering binnen agentschappen en klanten?

Ook al denk ik dat er veel behoefte is aan automatisering, ben ik geen groot voorstander. Met Paid Media denk ik dat op het gebied van campagnes menselijke interactie een grote factor moet zijn in plaats van alleen te vertrouwen op automatisering.

Dat gezegd hebbende, ben ik een grote fan van automatisering wanneer het monotone en arbeidsintensieve taken versnelt die niet veel denkwerk vereisen. Concluderend denk ik dat er een mix van handmatige en automatische optimalisatie moet zijn binnen PPC.

Waar denk je dat PPC over vijf jaar staat?

Er zijn een paar dingen waarvan ik denk dat die gaan gebeuren:

  • Zoekwoord-targeting zal blijven verschuiven naar doelgroep-targeting
  • Google Maps zal van een semi-gratis platform een betaling gaan vragen voor het gebruik van de applicatie.
  • In Google Afbeeldingen zullen er meer advertenties verschijnen voor productgerelateerde zoekopdrachten.
  • De Google-SERP gaat meer advertenties boven- en onderaan de resultaten bevatten.
  • Google Shopping-advertenties gaan de volledige rechterkolom in beslag nemen.
  • Facebook zal zijn targeting gebruiken om advertenties weer te geven op WhatsApp.
  • Platforms met spraak-activatie zoals Amazon Echo zullen onze gesprekken beluisteren en ons advertenties laten zien die zijn gerelateerd aan onze behoeften.

Zo, dat zijn mijn voorspellingen. Laten we over 5 jaar kijken of ze uit zijn gekomen!

Waarom zou niemand je presentatie bij Friends of Search mogen missen?

Zoals ik hiervoor al zei is doelgroep-marketing nog steeds niet ten volle benut. In mijn presentatie zal ik veel verschillende marketingstrategieën delen waar iedereen inspiratie uit op kan doen en dit kan toepassen op hun eigen mediacampagnes.

Samantha Noble is spreker bij Friends of Search 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond