Feike Sijbesma (DSM): ‘Bedrijven die geen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, redden het niet’
Feike Sijbesma, CEO bij Koninklijke DSM, geldt als de invloedrijkste Nederlander. Hij staat aan het hoofd van één van Nederlands grootste ondernemingen, en doet al twaalf jaar. Welk gevaar ligt er voor een langzittende CEO nog op de loer? En maakt een sterke leider de organisatie kwetsbaar? In deze podcast gaat Sijbesma dieper in op leiderschap in nieuwe tijden.
De volgende vragen komen aan bod: waar ligt Feike Sijbesma wakker van? Staat Sijbesma als leider niet te veel in de spotlights? Wat is zonder maatschappelijk doel je bestaansrecht? Hoe blijft DSM innoveren? Welk gevaar ligt er voor een langzittende CEO nog op de loer? Wat maakt een leider goed? En wat hebben koeien hiermee te maken?
Feike Sijbesma studeerde medische biologie aan de Universiteit Utrecht en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 1987 begon hij zijn carrière bij Koninklijke Gist-Brocades NV als strategisch planner bij de divisie Industrial Pharmaceutical Products. Drie jaar later werd hij directeur Marketing & Sales bij deze divisie. Vanaf 1993 gaf hij leiding aan het onderdeel Savoury Ingredients en in 1995 werd hij benoemd tot directeur van de divisie Food Specialties.
In datzelfde jaar trad hij toe tot het Executive Committee van Gist-Brocades. In 1998, na de overname van Gist-Brocades door chemie-multinational Koninklijke DSM NV, werd hij directeur van de businessgroep DSM Food Specialties. In 2000 trad Sijbesma toe tot de Raad van Bestuur van DSM. Sinds 2007 is Feike Sijbesma bestuursvoorzitter van DSM.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond