-

Flavourspace: je persoonlijke receptenmaker

Het antwoord op de meest gestelde vraag komt van Vladimir Nedović. Wat eten we vandaag? Flavourspace! Als een van de oprichters brengt Vladimir zijn passie voor eten en technologie samen. Er liep al een pilot met Philips en Ahold en Jamie Oliver hebben interesse om de software af te stemmen op de hongerige mens.

Hoe omschrijf je Flavourspace in een tweet?

“Flavourspace levert state of the art-technologieën voor gepersonaliseerde voeding.”

Wat is Flavourspace precies?

“Met Flavourspace hebben we een food-discovery engine gebouwd die we via licenties verkopen aan bedrijven in de voedings-, gezondheids- en welzijnsector. Wat wij bieden is een oplossing voor gepersonaliseerde voeding. Denk aan alle partijen die interesse hebben in data over de voedingspatronen van hun klanten. We bieden ze een digitale oplossing voor gepersonaliseerde voeding. De motor van onze software loopt op data, is gebaseerd op smaak, intelligent en persoonlijk. Flavourspace vertaalt honderdduizenden recepten, ingrediënten en voedingstechnologiegegevens.”

Hoe werkt het?

“Flavourspace werkt als de muis Remy in de film Ratatouille. De engine weet welke ingrediënten bij elkaar passen. Daarbij hebben we heel veel recepten op een statistische wijze verwerkt in ons systeem, zodat we weten welke smaken bij elkaar passen. Flavourspace geeft menusuggesties op basis van je voorkeur en producten die je in huis hebt.”

Wat houdt die statistische manier in?

“Op dit moment zijn recepten statische stukken tekst. Wij vertalen elk recept naar een collectie eigenschappen, zoals ingrediënten, keukentype, type gerecht, voedingswaardes per ingrediënt, tags, etc. Namen van ingrediënten moeten ook geclassificeerd worden zodat we weten dat bijvoorbeeld. ‘krielaardappeltjes’ ook aardappelen zijn. De gegevens worden opgeslagen en verwerkt met big data- en machine learning-technieken. We verzamelen de voorkeuren en beperkingen van mensen en deze twee kanten worden met elkaar verbonden met een gepersonaliseerd advies.”

Hoe weet je wat iemand lekker vindt?

“Flavourspace maakt een smaakprofiel door gebruikers naar bijvoorbeeld hun favoriete ingrediënten en gerechten te vragen. Ook willen we weten of ze allergieën hebben, of op bepaalde voedingsstoffen moeten letten. Met de gegevens uit de recepten kunnen we een gepersonaliseerde selectie van recepten aanbieden die matchen op smaak-gerelateerde eigenschappen.

Hoe is dit idee geboren?

“Het begon als een spelletje voor mij en Isaac. We komen allebei uit het Middellandse Zee-gebied. Als je daar geboren en getogen bent, is passie voor voeding vanzelfsprekend. Ook is het zo dat we beiden een achtergrond in de kunstmatige intelligentie hebben, net als alle teamleden. We vinden het prachtig om te spelen met voedingsgegevens. Flavourspace is de smeltkroes van onze interesses.”

Hoe ziet het team achter Flavourspace eruit? 

“Jong en zes man sterk. Twee van ons zijn gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie. Onder onze mensen heeft Isaac tien jaar ervaring in ondernemen, Tommaso heeft marketingervaring bij Philips, Pepe is een design wizard en we hebben ook twee goede ontwikkelaars in Montenegro. Al doende hebben we geleerd hoe we kunnen commercialiseren. We zoeken nog een goede businessdeveloper.”

Waarom gepersonaliseerde voeding?

“Bijvoorbeeld omdat de meeste gezinnen in Nederland een repertoire van ongeveer tien gerechten hebben. Met Flavourspace ontdekken ze gemakkelijk hoe ze meer menuvariatie kunnen aanbrengen. Zo kun je in Flavourspace aangeven wat je favoriete gerecht is en daar tovert de software Flavourspace een variant op. Je vertrouwde gerecht krijgt een kleine twist. Een ander voorbeeld is de mogelijkheid om recepten aan te passen met de beperkingen, zoals je vetarme dieet.”

Hoe nieuw is dat?

“Online zijn massa’s recepten beschikbaar maar je kunt ze niet een-twee-drie aanpassen aan persoonlijke dieetwensen. Dus mensen improviseren in de keuken. We willen ze de mogelijkheid geven om dat digitaal te doen. Ons doel is om hét platform voor menu-inspiratie te worden. In de toekomst zien we Flavourspace geïntegreerd in apps, koelkasten, smart kitchens, health trackers, enzovoort. Overal waar je je maaltijd plant, zijn wij erbij.”

En hoe vertaalt zich dat naar de consument?

“Stel, je hebt thuis nog bleekselderij liggen en je hebt geen idee wat je ermee moet. Via de Flavourspace-app zoek je naar de beste smaakcombinaties, rekening houdend met je allergieën, dieet, persoonlijke voorkeur en andere informatie, zoals de buitentemperatuur of het seizoen. En bevat een recept te veel zout naar je zin? Dan toont Flavourspace een alternatief recept dat aan je wensen voldoet.”

Ik heb thuis nog broccoli liggen. Wat zou Flavourspace mij aanraden?

“Onze gepersonaliseerde voeding is gebouwd op basis van data uit Jamie Olivers gerechten. Uit dit model blijkt dat hij peterselie, melk, brood, laurierblad, doperwten en knolselderij aanraadt. Je kiest een of meer ingrediënten en klikt op verder. Nu kun je eventueel nog andere ingrediënten kiezen. Is je lijstje compleet, dan kun je de recepten bekijken die jouw ingrediënten bevatten.”

Op welke sectoren heeft Flavourspace effect?

“Voornamelijk op de voedingssector, bijvoorbeeld retailers zoals Albert Heijn, bezorgservicebedrijven als Hello Fresh, voedselproducenten als Barilla, receptenplatforms zoals die van Jamie Oliver, enzovoort. Maar ook de gezondheidssector die nu focust veel op gezonde levenstijl en preventie. Amerikaanse start-ups als Yummly, Foodily en Edamam halen veel gegevens uit recepten, maar zij leveren alleen statische informatie. Onze recepten zijn dynamisch: als je bijvoorbeeld een ingrediënt vervangt, dan verandert de voedingswaarde van je recept mee. Bij ons heeft de gebruiker de controle, de technologie functioneert als souschef.”

Heb je al gebruikers?

“Wij zijn een b2b-bedrijf en hebben geen directe gebruikers. We zijn wel bezig om een eigen showcase te ontwikkelen via een app. Design en functionaliteit zijn nog in ontwikkeling, maar het algemene concept kun je hier bekijken. Je kunt je als tester inschrijven. Philips maakt al wel gebruik van de Flavourspace-technologie. De teller staat daar waarschijnlijk op zo’n duizend gebruikers. Ons businessmodel is gebaseerd op licenties en we verdienen momenteel ook met consultancy-uren. Andere verdienmodellen zijn mogelijk op basis van de gegevens die we verzamelen over smaak, wat mensen eten en wat zij lekker vinden. De Flavourspace-app zal in eerste instantie gratis zijn, later willen we eventueel een premiummodel aanbieden. Maar nu eerst van start met de bètaversie om te achterhalen wat gebruikers waardevol vinden.”

Wie zijn partners van Flavourspace?

“Reimagine Food in Spanje, met wie wij binnen veel bedrijven zijn gekomen. We hebben ook een R&D-samenwerking met Wageningen UR, waarvan we de kennis van smaak krijgen. We zijn op zoek naar investeringspartners die geloven in een voedingssector die draait op big data, met relevante ervaring en interesse in een duurzame samenwerking.”

Hoe zie je de toekomst van de voedingssector?

“We zijn ervan overtuigd dat de sector binnenkort drastisch verandert door de digitale communicatiekanalen, vooral op het gebied van interactie en personalisatie. Tegelijkertijd wordt een gezonde levensstijl belangrijker getuige alle biologische supermarkten, diëtisten en patiëntenorganisaties. Met Ahold, Barilla, Jamie Oliver en veel andere internationale bedrijven zijn we druk bezig om onze software in hun producten te integreren.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Dit bericht is 135 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond