-

Flow.ai: integratie van chatbots in de werkprocessen

Chatbots zijn een hype, maar hoe pas je deze ‘nieuwe medewerker’ in in de workflow van je bedrijf? Flow.ai ontwikkelt voor dit probleem een platform, waarop bedrijven kunstmatige intelligentie-toepassingen kunnen inregelen, vertelt Gijs van de Nieuwegiessen, een van de drie oprichters van deze Nederlandse startup.

“Wanneer een klant iets stuurt via social media of webchat op je eigen website is er geen mens nodig om antwoord gegeven, maar gebeurt dat door de chatbot. Artificial Intelligence (AI) is in staat om gewone menselijke taal te vertalen naar een bepaalde intentie van de klant en dat dan vervolgens te vertalen naar een stukje informatie of een bestelling,” vertelt Van de Nieuwegiessen. “Het is toepasbaar op een breed gebied, bijvoorbeeld het bekijken van foto’s of het scannen van nota’s of een bepaalde flow, zoals het bestellen van een product of simpelweg lampen thuis aanzetten.”

Volgens Van de Nieuwegiessen blijft menselijk toezicht voorlopig noodzakelijk, omdat AI nog niet zo slim is dat de interactie volledig via chatbots kan plaatsvinden. “We hebben ontdekt dat het redelijk eenvoudig is om een bot te maken maar het is moeilijk om AI in te richten die heel intelligent is. Het duurt nog een paar jaar voor het zo slim is dat je minder menselijk handelingen nodig hebt. We maken daarom een platform waarop het eenvoudig is voor bedrijven om te kijken naar de interacties die tussen klanten en AI plaatsvinden en om als mens het eventueel over te nemen als het met de AI misgaat.

“Dat valt nu echt tussen wal en schip, waar je de AI binnen je bedrijf plaatst. Social media, klantenservice – overal komt klantinteractie bij kijken en dan krijg je een bot erbij, waar valt die onder? Via het platform wordt AI de ondersteunende factor voor het hele bedrijf of een nieuwe medewerker, als je het zo wilt noemen.”

Flow.ai is een jaar geleden van start gegaan, zegt Van de Nieuwegiessen. “Onze droom is om een platform te maken dat superschaalbaar is. Iedereen met de wens om AI binnen het bedrijf in te zetten kan dat op ons platform baseren. We hebben inmiddels drie klanten live, er zijn pilotprojecten en we zijn in gesprek met grote partijen maar dat duurt altijd langer dan je hoopt.”

De volgende stap: kapitaal aantrekken. “We willen echte groei doormaken, ook buiten Nederland. We zijn ‘self-funded’ van start gegaan, maar om het platform snel uit te kunnen rollen hebben we investeerders nodig.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond