-

Grote consultants en hechte relaties veranderen bureauwereld en werk

Terwijl de grote consultants zich definitief vestigen in de bureauwereld, verandert de relatie tussen bestaande digitale makers en klanten. En daarmee ook die tussen merken en hun klanten. Die relatie wordt namelijk steeds hechter. Daardoor ontstaat ruimte voor een nieuwe vorm van creativiteit. Deze ontwikkeling schetsten verschillende experts op de Embassy of Dutch Creativity, de Nederlandse delegatie op het Cannes Lions-festival.

Wie een aantal weken terug door de Franse badplaats reed kon er bijna niet omheen: grote consultants als Accenture en PwC trokken er de aandacht. “Er is inderdaad wel wat aan de hand”, vat Philip Kok, CEO van The Valley, die verandering samen. “Wat me vooral opvalt is de enorme kracht van die nieuwe spelers.” Het is wat hem betreft hoog tijd om te stoppen met te zeggen dat die consultants eraan komen. Partijen als IBM en Deloitte hebben inmiddels digitale clubs van duizenden mensen. Die zijn dus lang en breed geland.

Gelijktijdig zoeken digitale bureaus naar nieuwe vormen van relaties met hun klanten, zo schetst Hans Maltha – oprichter van Burst en bestuurslid van DDA. “Waar er voorheen sprake was van een traditionele leverancier-opdrachtgeversrelatie, zie je allerlei bedrijven echt samen dingen maken.” Hij ziet daardoor een soort blended teams van betrokken bedrijven ontstaan. “Een kentering in de markt.”

In de praktijk zorgt dit voor een heel nieuwe vorm en betekenis van creativiteit. Naast de verkoop van producten krijgen bedrijven bijvoorbeeld steeds meer oog voor daadwerkelijke impact op mensenlevens. Het draait erom te beklijven op langere termijn en echte engagement te creëren.

Zowel die merken als de bureaus waarmee ze samenwerken zeggen daarbij geholpen te worden door een nieuwe technologie als voice. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand om voor de Google Assistant allereerst een zoek en koopfunctie te ontwikkelen. Maar – zo ontdekte Lisa Victorian gedurende Mirabeaus werk voor Transavia – dat is niet wat gebruikers bezighoudt. “Het gaat erom ze te inspireren.” Mensen ervaren echt een intiemere relatie via een voice assistant dan wanneer het contact via schermen verloopt, vertelt Nik Nieuwenhuijs van Code d’Azur. “Dat geeft merken een grote kans om een sterkere relatie met hun klanten te krijgen.”

Meer over de digitale ontwikkelingen en veranderingen bij bureaus in onderstaande video. Met bijdragen van Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design), Lisa Victorian (Mirabeau), Hans Maltha (Burst), Philip Kok (The Valley), Bas Welling (WeFilm), Nik Nieuwenhuijs (Code d’Azur), Kyra Roest (Umgebun), Benjamin de Villiers (Ogilvy & Mather Amsterdam) en Eric Visser (JustPremium).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond