Instagram Stories en fashion: iedereen kan ermee aan de slag

Wat kan Instagram Stories betekenen voor merken en bedrijven in de modebranche? Volgens Kirsten Jassies van justK is deze visuele manier van verhalen vertellen de doodsteek voor saaie content.

Instagram Stories is een heel mooie nieuwe vorm van content maken,” zegt Jassies tijdens eFashion. “Het oude LinkedIn en Facebook zien er daarmee vergeleken echt heel saai uit. Zij zullen wel blijven bestaan, maar dan als newsfeed. Stories is het format van de toekomst – mobiel, beeldvullend, video, aansprekend, persoonlijk – allemaal elementen uit Stories die heel belangrijk voor fashion zijn.”

De fashion bloggers hebben Instagram Stories allemaal al omarmd, zegt Jassies. “Maar er zijn ook wel wat fashionmerken en retailers die er gebruik van maken, zoals Monki en Urban Outfitters, dat zijn heel goede voorbeelden. Zij maken dagelijks heel leuke Stories. Urban Outfitters heeft nu bijvoorbeeld een influencer die in Italië zit en daar allerlei bikini’s aan het showen is van Urban Outfitters. Ze duikt in het zwembad en laat ondertussen natuurlijk ook een stukje zien van waar ze is.”

Dat is de strategie van veel merken. Ze laten op een visueel aantrekkelijke manier de wereld zien, waarbij de hoofdpersoon dan toevallig de kleren aan heeft van dat merk. Volgens Jassies kan elk bedrijf met Stories aan de slag. “Al heb je alleen een winkel, dan kun je dit ook al doen. Het is supermakkelijk om te doen, het is echt een soort instapmodel van videomaken. Je hoeft niet een heel luxe, dure, geproduceerde video te maken, het kan gewoon met je iPhone en eigen geluid. Je hoeft er niets voor te hebben. Je doet gewoon die iPhone omhoog en gaat een beetje oefenen met tekenen, emoji’s, teksten. Dan heb je al heel leuke stories. Je moet het er juist niet te mooi uit laten zien want de millennial wil dat het echt aanvoelt. ‘Dit is een merk dat mij aanspreekt en niet boven mij staat.’ Dat is wat je ermee wilt bereiken.”

Views meten

Qua meetbaarheid zijn de analytics van Instagram Stories niet heel uitgebreid maar daar komt verandering in. “Je ziet precies hoeveel views je hebt, hoewel je natuurlijk niet precies weet wat een view met iemand doet. Als iemand na twee seconden weg is, hoeveel heeft hij dan gezien? Die view telt dus wel mee. Sinds kort kunnen merken ook links koppelen aan hun Stories, dus dan kun je swipe-up doen en wel meten op landingspagina’s wat het voor je gedaan heeft.”

Daar zijn nog niet veel gegevens over bekend. “Ik denk dat de grote merken er zeker wel profijt van zullen hebben. Als zij of een influencer een leuke nieuwe bikini showt dan gaat dat zeker wel werken. Mits de match tussen influencer en merk goed is natuurlijk.”

Voor wie voor het eerst met Instagram Stories wil beginnen, heeft Jassies een aantal tips. “Je moet eerst een Instagramaccount aanmaken; een bedrijfsaccount moet je koppelen aan je Facebookpagina, dat zijn de voorwaarden. En dan gewoon beginnen met experimenteren. Je moet visueel leren denken, dus eerst bedenken wat je beeldtaal is. Wat ga je doen, zwart-wit, kleur, rauw, speels – probeer de stijl uit te stralen van je merk en probeer dan sociaal te zijn dus ga met mensen interacteren, ga praten en gesprekken beginnen. Dan moet het gaan lopen.”

1 Reactie

‘Als iemand na twee seconden weg is, hoeveel heeft hij dan gezien? ‘ Pak m beetje een seconde of zeven, acht schat ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug