-

Kwettr: afrekenen in de digitale pop-upstore met een tweet of like

Betalen met Twitter, Facebook en Instagram: als het aan Bas Kruijssen ligt, moet dit straks op elk socialmediakanaal mogelijk zijn. Zowel platenmaatschappijen als b2b- en b2c-bedrijven kwettren er al lustig op los. Eind dit jaar breidt Kwettr het concept uit en wordt betalen met je Spotify- of Snapchat-account mogelijk.

Hoe omschrijf je Kwettr in een tweet?

Kwettr maakt en verhuurt digitale pop-upstores waar mensen kunnen betalen met socialmediagegevens.”

Wat is een pop-upstore en hoe werkt het?

“Een pop-upstore is een tijdelijke webshop die bedrijven openen voor hun doelgroep. Zo’n winkel biedt producten of diensten van het type ‘zolang de voorraad strekt’. De muziekwereld speelt daar bijvoorbeeld op in door fans een liedje naar keuze te geven in ruil voor een tweet over de artiest. In de tweet moet de fan dan een link opnemen naar een verkooppunt zoals iTunes of Spotify. De artiest profiteert van de mond-tot-mondreclame, de fan van een gratis product.”

Hoe werkt dat precies?

“Kwettr stuurt bijvoorbeeld 100.000 volgers van een artiest een direct bericht op Twitter om een gratis liedje te downloaden uit een van onze pop-upstores. In de tweet staat een call to action naar bijvoorbeeld Spotify, zodat volgers rechtstreeks vanuit Twitter het liedje kunnen horen. Dat verlaagt de drempel om te luisteren en verhoogt de traffic naar Spotify. De artiest krijgt meer streams en daarmee meer inkomsten.”

Hoe ziet Kwettr eruit in de praktijk?

“Bedrijven hebben de keuze: ze kunnen een pop-upstore eenmalig inrichten voor een aaneengesloten periode of ze sluiten een abonnement af om de huur van de pop-upstore verspreid over een x-aantal periodes te betalen. We bieden de smaken basic, normal en pro. Het verschil zit hem in het aantal weken dat je de winkel huurt en in de extra diensten die we leveren. Bij elke pop-upstore krijg je in ieder geval een storemanager, een rapportage die aangeeft wanneer je het best kunt tweeten, inzicht in gedrag van je gebruikers, contentoptimalisatie en alles wat het gebruikersgedrag inzichtelijk maakt op social media.”

Wat is de aanleiding voor het idee?

“Het is geen nieuws dat de verkoop van cd’s met meer dan tien procent per jaar daalt, maar wel dat het aantal verkochte downloads gestaag naar beneden gaat. Dit ten faveure van bedrijven als Spotify en Deezer, waar je muziek kunt streamen. Waar de platenmaatschappijen voorheen één download verkochten en een euro verdienden, moeten ze nu grofweg honderd streams hebben om dezelfde euro te verdienen. Kortom: het aantal gebruikers dat je als muziekaanbieder tegenwoordig nodig hebt om dezelfde omzet mee te halen, wordt steeds groter. Samen met Arny Bink kwam ik op het idee om social media meer in te gaan zetten.”

Wie was de eerste huurder van een Kwettr-winkel?

“Powerhouse zag als eerste het belang in van sociale media bij de online-verkoop van muziek. Aan hen verhuurden we de eerste pop-upstore. In de vier weken durende campagne kwamen er 15% meer Twittervolgers bij en hebben honderden mensen met #paywithatweet content gekocht. Het cumulatief bereik op Twitter beliep daarmee meer dan 800.000 mensen.”

Spelen jullie met Kwettr alleen in op de muziekmarkt?

“Nee, het is veel breder opgezet. We kunnen in principe elk bedrijf dat veel marketing- en communicatie-uitingen heeft helpen. Kwettr is een digitale manier om producten of diensten makkelijk te verkopen of om kortingscoupons weg te geven. We hebben bijvoorbeeld ook samengewerkt met activiteitencentrum De Voltage, waar je met korting kan karten en lasergamen in ruil voor tweets en likes.”

Kun je nog meer voorbeelden van klanten noemen?

“We hebben een campagne gedaan voor Fleximaal. Dat heeft van het programma De succesfactor een prijs gekregen voor beste app van het jaar. Een ander voorbeeld is Tapp your music. Met die app kun je op festivals stemmen op verzoeknummers van je favoriete band. In ruil voor een tweet of like kun je de app downloaden. En binnenkort gaat een restaurant de Kwettr-betaalmethode gebruiken.”

Betalen via Kwettr, hoe komt dat eruit te zien?

“De klant ziet op de menukaart een link naar een pop-upstore. Als hij met zijn smartphone de site bezoekt, kan hij kiezen voor korting bij het restaurant in ruil voor een tweet, of andere leuke extra’s, zoals korting op bijzondere glazen. Op vertoon van het bericht dat de klant vervolgens van Kwettr ontvangt per tweet of mail, krijgt de klant zijn product naar keuze.”

Hoe uniek zijn jullie?

“Er is nog niemand die digitale pop-upstores verhuurt met daarin social media als betaalmethode. Als je kijkt naar promotionele acties binnen de muziekwereld: die zijn er heel veel. Het is concurrentie, maar die vangen we op door actief te zijn in andere sectoren. Je hebt Twit Music waar je liedjes kunt downloaden in ruil voor een tweet. Tweet for a Track hanteert hetzelfde concept. Beide bieden weinig keuzevrijheid en zijn maar in geringe mate dienstverlenend. Wij bieden een pop-upstore met meerdere nummers aan en zeggen: ‘je mag ze allemaal kiezen, als je er maar over tweet’.”

Waarom Kwettr als je als klant ook korting kan geven met Groupon?

“Wat ons onderscheidend maakt, is dat wij de link leggen met socialmediagegevens. Groupon is alleen gericht op de verkoop van kortingen om meer klanten te kunnen genereren. Wij zitten meer in de data-analyse: hoe kun je social media inzetten om meer klandizie te genereren? Kwettr kan je bijvoorbeeld laten zien dat meneer Pietersen in Breda in restaurant X voor een tweet korting heeft gehad op zijn kopje koffie. Wat je van ons extra krijgt, zijn rapporten waar in staat wat de beste tijden zijn om te tweeten, hoe je volgers eruitzien, wat voor patronen ze laten zien, hoe je je content kunt optimaliseren. Wij bieden echt die link tussen het sociale deel en het verkoopgedeelte.”

Wat hebben jullie tot nu toe gerealiseerd?

“We zijn iets meer dan een jaar bezig en hebben tot nu toe zo’n vijftig pop-upstores geopend. Dit zijn zowel winkels die hooguit een maand open zijn als abonnementen die periodes in een jaar beslaan. Bij b2c-muziekklanten gaat het soms om 50.000 bezoekers, voor b2b is dat veel minder. Van alle bezoekers ‘koopt’ ongeveer een derde daadwerkelijk met socialmediagegevens het product.”

En hoe is dit terug te zien in de verkoopcijfers?

“Wat we tot nu toe weten van platenmaatschappijen die gebruik hebben gemaakt van onze winkels, is dat er in alle gevallen minimaal het dubbele verdiend wordt aan euro’s dan dat er uitgegeven wordt aan winkelhuur. Een goed voorbeeld is Tapp Your Music: zij zijn in vijf maanden tijd van 25 naar 1.000 Twittervolgers gestegen.”

Wat is Kwettr dit jaar nog van plan?

“We zijn begonnen met onze promotiecampagne en hopen met de Accenture Innovation Awards de publieksprijs te winnen, zodat we meer naamsbekendheid krijgen. Daarnaast gaan we een nieuwe betaalmethode toevoegen: via Snapchat. Rond het Amsterdam Dance Event gaan we een ‘Pay with a Spotify-follow’ doorvoeren. Op dit moment hebben we vooral pop-upstores in het buitenland. Wij willen dit jaar graag de grens over, maar dan van het buitenland Nederland in.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.

Dit bericht is 99 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond