-

Mapiq: ‘Kantoor is dè ontmoetingsplek van de toekomst’

Zeg maar dag tegen duffe werkplekken, vaststaande vergaderingen en de speurtocht naar collega’s. “Mapiq helpt bedrijven om het kantoor te creëren waar werknemers willen zijn”, zegt Sander Schutte, CEO van Mapiq: “We zijn vorig jaar in klanten en in omzet verdubbeld. Dat is voor dit jaar weer het doel.”

Sander, hoe omschrijf je Mapiq in één tweet?
“Mapiq helpt mensen om slimmer te werken en kantoorruimte beter te benutten.”

Waar komt de naam vandaan?
“Je zegt ‘mep-ik’, van: epic. Mapiq vertelt je als gebruiker van alles over je werkplek met een intelligente 3D-kaart, denk aan vrije werkplekken en overlegplekken, vrije lockers of collega’s. Je kunt ook bijvoorbeeld licht en temperatuur regelen op je werkplek. IQ is natuurlijk een toespeling op de slimme software.”

Welk probleem los je op met Mapiq?
Mapiq is het antwoord op de vraag: hoe kan ik kantoorruimte zo optimaal mogelijk gebruiken? Heel veel bedrijven maken momenteel de overgang naar flexibel werken. Voor medewerkers is dat wennen, ze moeten bijvoorbeeld hun werkplek delen, zoeken naar collega’s en vergaderzalen ruim van tevoren reserveren. Mapiq geeft houvast en inzicht. In James Bond-achtige stijl brengt Mapiq je kantoor in 3D in kaart. Zo kun je exact en realtime zien waar je collega’s zitten en waar overleg- en belruimte beschikbaar is. We lossen een huisvestingsprobleem op – in feite helpen we leegstand voorkomen.”

Wat zeg jij tegen mensen die zeggen: ‘we hebben al zo veel software op kantoor, waarom zou ik Mapiq gebruiken’?
“Tegen decision makers zou ik zeggen dat het kantoor dé ontmoetingsplek van de toekomst is. In de war of talent kunnen bedrijven zich met Mapiq onderscheiden met de werkplek die ze bieden. Voor medewerkers is het een manier om efficiënt in een team mee te doen. Je bespaart tijd. Nu worden huisvestingsbeslissingen voor een deel gemaakt op basis van klachten, of onbetrouwbare handmatige metingen. Met Mapiq zorgen we dat je beslissingen kunt maken op basis van betrouwbare data.”

Hoe zit het met de privacy van gebruikers?
“Zij maken zelf de keuze of ze Mapiq gebruiken. Het werkt met opt-in – wij faciliteren. We willen het niet zeker niet verplichten, het is aan het management en communicatie om ervoor te zorgen dat iedereen warmloopt om te kiezen voor Mapiq.”

Wat is je achtergrond? Wat heb je hiervóór gedaan?
“Ik ben werktuigbouwkundig ingenieur en ik ben gepromoveerd in de biomedische techniek. Mapiq bestaat inmiddels ruim vijf jaar. Het komt voort uit inpandige wifitechnologie die we ontwikkeld hadden en waarmee we de markt zijn opgegaan. The Edge op de Zuidas is ons eerste grootzakelijke project. Medewerkers van Deloitte beschikken daar sinds vier jaar over Mapiq. Gaandeweg zijn de functionaliteiten uitgebreid. Nu zijn we aan meedenkende en voorspellende waarde aan het ontwikkelen. Dus dat Mapiq een advies kan geven zoals ‘misschien is het vandaag beter om op werkplek X te gaan zitten in plaats van Y’.”

Waarom ben je dit gaan doen? Wat is je persoonlijke fascinatie met het onderwerp?
“Het welzijn van mensen vind ik belangrijk. En de veranderende rol van het kantoor voor kenniswerkers vind ik bijzonder. Het wordt steeds minder een plek om je tijd van negen tot vijf te vullen. Het wordt een place to be. Je ontmoet elkaar in een inspirerende omgeving om mooie resultaten neer te zetten – en waar alles optimaal werkt. Mijn drijfveer is om iedereen er zich als een vis in het water te laten voelen, op facilitair, gebouwbeheersmatig en ook HR-vlak.”

Wanneer wist je dat je idee het levensvatbaar was?
“Veel organisaties worstelen met efficiënt huisvesten en veel medewerkers vinden de transitie naar flexibel werken moeilijk. Daar ligt voor ons de kans: gebouwen efficiënter maken en tegelijk aantrekkelijker. Dit onderwerp staat bij vrijwel alle organisaties hoog op de agenda. We wisten dat het levensvatbaar was toen klanten bij ons op de deur gingen kloppen. Dat sterkte ons in de gedachte dat de echte kostenbesparing voor bedrijven zit in de personeelskosten. Wanneer medewerkers blij naar kantoor komen, alles kunnen vinden en effectief gebruikmaken van de ruimte die er is, is er enorme winst te behalen.”

Wat was de grootste uitdaging bij de ontwikkeling van Mapiq?
“De grootste uitdaging is dat we in een heel nieuw speelveld zitten. Mapiq raakt bij veel van onze klanten de afdelingen Vastgoed, Facilitair, IT én HR. Het is soms uitdagend om de juiste mensen rond de tafel te krijgen.”

Heb je concurrentie?
“Wat ik vooral zie is concurrentie per ‘zuil’: parkeren, werkplekken, toegangsbeheer, audiovisuele middelen, zaalreserveringen. Maar niet van een totaalconcept zoals Mapiq. Wij leggen voor elk van deze en meer zaken een laag over het kantoor. Dus ja: concurrentie komt van aparte zuilen met elk een point solution, maar in de brede aanpak zijn we uniek. 12CU is een voorbeeld zo’n point solution, zij richten zich op het meten van bezetting.”

Waarin zit voor jou hét onderscheidende karakter van Mapiq?
“Dat we werken vanuit de behoeften van eindgebruikers met gebruiksvriendelijke apps en 3D-kaarten. En dat we werken volgens de ecosysteemgedachte: je kunt immers niet alles alleen doen. In een slim gebouw werken leveranciers samen om het beste totaalconcept voor de klant te realiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan integratie met slimme meubels, gebouwbeheersystemen, wifinetwerken, en zaalreserveringssystemen.”

Hoe ga je de sector overhoop halen met Mapiq?
“Door ons echt te richten op de behoefte van de eindgebruiker in een wereld die daar nog weinig mee bezig is. Uiteindelijk worden gebouwen responsive, ze passen zich aan de behoefte van de eindgebruiker. Contact met de eindgebruiker is hierbij essentieel.”

Met welke partners werk je samen?
“We zoeken de samenwerking bewust op, vooral met A-partners in de smart building-sector. Zo werken we samen met OVG Real Estate. Zij integreren onze oplossing alvast in hun gebouwen. Ook zetten we de kennis en kunde van Philips in, zij bieden een lokalisatiesysteem om licht en hardware mee te regelen. Daar zoeken wij de koppeling. En Ahrend biedt slim meubilair dat ziet of er iemand aan zit. Ook dat is natuurlijk interessant.”

Hoe werkt Mapiq technisch gezien? ‘Hoe komt het zo slim’?
“Gebouwen vandaag de dag zijn complexe systemen. Bijna elk onderdeel in een gebouw is los van elkaar ontwikkeld, hierdoor functioneren systemen onafhankelijk van elkaar. Voor overzicht en uiteindelijke efficiëntie en besparingen moeten de verschillende systemen op een geïntegreerde manier met elkaar verbonden worden. Dit is precies wat Mapiq doet. Aan de voorkant zijn we een interface waar alle data overzichtelijk gepresenteerd wordt aan eindgebruikers. Aan de achterkant koppelen we alle bestaande en eventueel nieuwe systemen aan elkaar. Alleen op deze manier is een kantoorgebouw echt future proof.”

Wie zijn je klanten? En waarom kan Mapiq interessant zijn voor marketeers?
“Onze klanten zijn organisaties met veel vastgoed: universiteiten, corporates, gemeenten. Naast Deloitte werken we onder andere voor de TU Delft, de gemeente Haarlem, Unilever, Heineken, PwC, Engie en Microsoft. Het aantal gebruikers van Mapiq op de werkvloer loopt inmiddels in de tienduizenden. Marketeers die bezig zijn met samenwerken in de kantooromgeving, kunnen ons volgen om op de hoogte te zijn van de laatste trends in het moderne kantoor.”

Wat is de opvallendste gebruikerservaring die je tot nu toe hebt gehoord?
“Een opvallende reactie kwam laatst van iemand uit een ondernemingsraad: zonder Mapiq is het eigenlijk onverantwoord om flexibel werken in te voeren.”

Wat is je verdienmodel?
“Mapiq is software-as-a-services (SaaS). Klanten betalen per gebouw. Wij helpen ze de rekensom te maken. Bedrijven hebben vaak langlopende huurovereenkomsten en een werkplek in een regulier kantoor kost tienduizend euro op jaarbasis. Dat is dan inclusief huur, schoonmaak, pc en meubilair. Het is zaak de sweet spot te vinden voor een klant die wil gaan flexwerken met Mapiq. Hoeveel kan je terug in vierkante meters, zonder dan medewerkers het vervelend gaan vinden? De gemiddelde terugverdientijd van Mapiq ligt in de orde van maanden.”

Hoe ziet het Mapiq -team eruit?
“Het succes van Mapiq zit vooral in het Mapiq-team. Een team van developers, interactieontwerpers, mensen die de implementatieprojecten leiden, marketing, sales, finance, iedereen werkt elke dag met veel enthousiasme en passie aan het ontwikkelen van nog betere producten. Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat Mapiq eind 2017 FD Gazelle is geworden!”

Wat staat er op de agenda in de nabije toekomst?
“In dit decennium zullen kantoren steeds intelligenter worden en zich bewust zijn van de behoeften van gebruikers. Voor ons is het heel duidelijk dat de sleutel tot succes ligt in het verkennen van nieuwe manieren om partnerschappen aan te gaan met bedrijven die willen samenwerken om echt slimme gebouwen te realiseren.”

Wanneer ben je tevreden?
“Wanneer we de meerderheid van de Fortune 500 helpen met hun huisvesting.”

 

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet.

1 Reactie

Rob

Ben nu wel reuze benieuwd naar het kantoor van Mapiq zelf. Mooie en interessante business trouwens.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond