-

“Knowingo speelt met het engagement van de gebruiker”

Loren Roosendaal stond in 2012 op het Innovation Awards-podium met virtueel trainingsplatform InterACT. Vorige maand won hij weer een Blauwe Tulp, nu met Knowingo, in de categorie Skills to Succeed. “Knowingo is de enige oplossing die je kan vertellen wat je medewerker vandaag weet en kan toepassen – en hoe lang dat nog zo blijft.”

Loren, hoe zou je Knowingo in één tweet omschrijven?
“Knowingo leert medewerkers in een paar minuten per dag spelenderwijs alles wat ze moeten weten en zorgt ervoor dat kennis nooit meer vergeten wordt.”

Welk probleem lost Knowingo op?
“Knowingo dicht het kennisgat. Medewerkers missen namelijk gemiddeld 60% van de kennis die ze nodig hebben om hun werk correct te kunnen uitvoeren. Dit kennisgat willen wij wegnemen, door precies te voorspellen wanneer medewerkers geleerde kennis gaan vergeten. En hierop inspelend herhalen op precies het juiste moment. Zo garanderen we dat je medewerker de kennis in zijn hoofd heeft.”

Hoe kwam je daarachter?
“Met het virtuele trainingsplatform InterACT wonnen we de Innovation Awards van 2012. Twee jaar later waren we klaar om het platform te introduceren bij grote bedrijven. Er gebeurde echter iets vreemds. Steeds als we een acceptatietest deden, gingen trainers en managers door het lint vanwege de fouten die medewerkers maakten, vaak op gebieden waar ze nog geen maand geleden les over hadden gehad.”

Had dat te maken met hun taken en verantwoordelijkheden?
“Nee. De medewerkers pasten in hun profiel en waren prima in staat om hun werk te doen. Alleen hadden ze vaak compleet de verkeerde indruk van wat ze in sommige situaties moesten doen en waarom. Daaraan lag een kennisgebrek ten grondslag. Ze hadden die kennis echter wel eerder aangeboden gekregen, bijvoorbeeld in trainingen.”

Hoe heeft dat geleid tot Knowingo?
“Vervolgonderzoek met multiplechoicetests toonde aan dat de medewerkers deze fouten niet maakten door trainingsstress. Ze wisten vaak überhaupt niet wat ze moesten doen: het gemiddelde kennisniveau bedroeg 40%. Al de tijd die ze tot nu toe investeerden in het klaslokaal en aan e-learning, leverde geen meetbaar resultaat. Dit werd ons onderscheid.”

Heeft dat je kijk op de markt veranderd?
“Zeker, een markt die wij als red ocean zagen, bleek een blue ocean . Bestaande leermiddelen bleken onvoldoende garantie te bieden op aantoonbaar meer kennis.”

Kun je een voorbeeld noemen van wanneer deze vorm van kennisgebrek aan het licht komt?
“Een simpel voorbeeld is een verkoper in een grote elektronicazaak die minder blijkt te weten over je televisie dan jij in dertig seconden op Google te weten komt. Een gecompliceerder en kostbaarder voorbeeld is een bankier die moet weten wanneer hij iets bij de AFM moet melden of niet. En dan praten we al gauw over tientallen miljoenen aan boetes vanwege de gemaakte fouten.”

Hoe vertaalt zich dat naar de gebruikers van Knowingo?
“Het is een systeem dat mensen spelenderwijs aan het leren zet op de smartphone, en dat aangedreven wordt door een platform in de cloud. Op basis van zelflerende kunstmatige intelligentie en gamification biedt Knowingo medewerkers een perfect op maat gesneden leerervaring, met stof die de werkgever zelf kan inrichten. Het aanbod is van het juiste niveau, wordt op het juiste moment en een geschikt aantal herhalingen aangeboden. En als je niet meer meedoet, houdt Knowingo ook bij wanneer je kennis ‘verlopen’ is. Je speelt in feite een leuke variatie op de bekende Trivia-quiz.”

Kun je voorbeelden noemen van vragen?
“Van ’welk van deze wachtwoorden is het veiligst?’ voor Cybersecurity Awareness tot ‘wat is de maximaal toegestane dosis aspirine? voor apothekers en ‘hoe houd je kakkerlakken op afstand, bij Rentokil Pest Control.”

Wie is de doelgroep?
“De doelgroep van Knowingo is iedere werkgever. Dit kan de supermarkt bij jou om de hoek zijn maar ook een grote multinational. Knowingo past in de wens van elke werkgever om de kennis van de werknemers op hoog niveau te houden. Onder onze gebruikers zijn VodafoneZiggo, PostNL, AkzoNobel, Reed Elsevier en G4S.”

Heb je de app zelf gebouwd?
“Vanaf jongs af aan heb ik zelf al games gebouwd. Mijn ouders dachten dat ik huiswerk zat te maken, maar ondertussen zat ik met een team van twintig man, tanks en vliegtuigen uit WO II in 3D na te bouwen en kunstmatige intelligentie te schrijven. Toen was ik twaalf, nu werk ik met een soortgelijk fantastisch team aan Knowingo. Vandaag de dag wordt de app nog steeds verbeterd, denk aan nieuwe functionaliteiten om Knowingo nog gebruiksvriendelijker en beter te maken. Zo zijn we nu bezig met certificaten die niet alleen laten zien dat een onderwerp beheerst, maar ook hoe lang je deze kennis nog onthoudt.”

Is er concurrentie voor Knowingo?
“Er zijn twee perspectieven om naar te kijken: de Nederlandse markt en de internationale markt. Per definitie ligt onze focus op de internationale markt. In Nederland ontbreekt echte concurrentie vind ik. OK, er wordt veel gedaan aan serious gaming, maar deze studio’s bereiken niet het niveau van de entertainmentindustrie. In Nederland bestaan geen bedrijven met een 100%-focus op de bouw van een leerplatform à la Knowingo. Daarnaast kun je op lokale bodem vaak kiezen uit mobile learning of gamification en geen combinatie van deze componenten. Dat doen wij wél. Ook internationaal zijn er geen partijen die écht doen wat Knowingo doet.”

Wat maakt Knowingo dan uniek?
“Knowingo speelt met het engagement van de gebruiker. Het blijkt dat met Knowingo vijftig keer zo lang wordt gespeeld dan met ‘niet-gegamifyde’ applicaties. En effectiever, dus het levert op lange termijn meer op. De leerefficiëntie is meer dan vijf keer zo hoog en de behandelde informatie blijft dus beter hangen in het brein van de gebruiker. Knowingo is de enige oplossing die je kan vertellen wat je medewerker vandaag weet en kan toepassen en hoe lang dat nog zo blijft.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?
“We bieden de app aan via de cloud. Als organisatie betaal je een vaste prijs per medewerker per jaar en dat is voor onbeperkt gebruik. De hoeveelheid medewerkers is afhankelijk van de grootte van het bedrijf, vaak beginnen grote bedrijven met honderden seats en schalen ze op naar vele duizenden. Maar het kan ook blijven bij een aantal van 250 in het mkb. Onder een seat verstaan we één commerciële gebruiker. ”

Wat heeft de Accenture Innovation Awards je gebracht?
“Er komt heel veel positieve bekendheid mee met een deelname aan een event als dit. Sinds de AIA-finale waar Knowingo winnaar werd in de categorie Skills to Succeed worden we veel vaker gebeld . Niet alleen met felicitaties, maar ook door partijen die willen kijken naar mogelijkheden. Bijvoorbeeld een bedrijf dat alle medewerkers klaar wil maken voor de GDPR, de algemene verordening gegevensbescherming die in mei 2018 in de EU van kracht wordt. We hebben onze deelname aan de AIA ook zelf gepromoot en ik krijg nog iedere dag berichten van mensen die met Knowingo aan de slag willen, ook van goede doelen zoals WarChild.”

Wat kunnen jullie voor een non-profitorganisatie als WarChild betekenen?
“Mijn doel toen ik in de gamingsector begon, was om de wereld te verbeteren met game-technologie. Kennis kan levensreddend zijn, en op basis daarvan hebben we besloten dat wij voor iedere seat die we verkopen een seat weggeven aan organisaties die Knowingo hard nodig hebben, maar hier niet altijd het budget voor hebben. Naast WarChild steunen we bijvoorbeeld ook Little People, dat kinderen met kanker helpt.”



*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet. Knowingo ontving op de Innovation Summit eind oktober de Blauwe Tulp voor Skills to Succeed.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond