-

Mobiele boodschappendienst Stockon gaat ook in vers

De mobiele boodschappenservice Stockon wil binnen afzienbare tijd ook versproducten leveren. De Picnic-concurrent levert nu alleen nog een abonnementsmodel voor houdbare producten, maar wil volgens oprichter Stephan Bosman (eerder onder andere Zoover) snel uitbreiden.

Stockon levert als het ware een abonnement op producten uit de voorraadkast, zo vertelt Bosman op Emerce E-commerce Live!. De gebruiker maakt met behulp van de mobiele app een digitale variant aan van zijn voorraad, de app zet vervolgens iedere twee weken de producten klaar die zeer waarschijnlijk moeten worden aangevuld.

“Nieuw aan ons is dat we rechtstreeks van de fabrikant leveren. We hebben zelf geen voorraad, alleen een distributiecentrum waarin we orderpicken en thuisbezorgen. Voor consumenten is het voordeel dat ze in een abonnementssfeer kunnen kopen. Wij denken eigenlijk na en zetten precies klaar waarvan we denken dat het nodig is.”

Nu het bedrijf een kleine vier maanden live is, dienen zich de eerste inzichten aan. Zo blijkt dat ongeveer 60 tot 70 procent van de producten die Stockon klaarzet, daadwerkelijk worden gekocht. “De app stuurt 72 en 48 van tevoren een notificatie daardoor wordt het doen van de vaste boodschappen een stuk gemakkelijker.”

Doordat het bedrijf een spin-off is van PostNL beschikt het direct over een landelijke dekking. Maar behalve de bredere distributie is ook de prijs een concurrentievoordeel, denkt Bosman. “We hanteren een kortingsmechanisme: hoe meer de klant koopt, hoe hoger de korting. Die loopt op tot tien procent. Daarmee zijn we goedkoper dan de reguliere supermarkt.”

Naast een breder assortiment, onder meer met versproducten, werkt Stockon ook samen met fabrikanten aan een loyaliteitssysteem. “De Nederlandse consument is prijsbewust dus er wordt vaak in de winkel gekozen voor een ander merk dat toevallig in de aanbieding is. We zijn nu in gesprek om de artikelen die vaak in de promotie zijn – wasmiddel bijvoorbeeld – in een productspaarsysteem te krijgen.” Zo zou een klant bij zijn derde aankoop een gratis product kunnen krijgen. “De verwachting is dat het wisselen tussen merken dan afneemt. Voor de consumenten is het verder een plus dat ze niet hoeven te hamsteren. Die krijgen de voorraad gewoon op het juiste moment thuisbezorgd.”

Hoewel Bosman geen cijfers wil delen, is hij te spreken over de groei. Aan het einde van dit jaar wil het bedrijf een tweede financieringsronde starten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond