-

NOS website vernieuwd: ‘We laten het beeld spreken’

De website van de NOS wordt grondig vernieuwd en staat momenteel in bèta. We praten met Lara Ankersmit van NOS Digitaal over de nieuwe opzet, lange pagina’s en de specifieke technische uitdagingen waar de NOS mee te maken heeft.

“Anders is dat er veel meer voor beeld wordt gekozen. We hebben onderzoek gedaan om te kijken wat bezoekers van ons verwachten. De meeste mensen consumeren nieuws om bij te blijven: wat moet ik nu weten? En dan gebracht door de NOS redactie,” vertelt Ankersmit. “Voor de Olympische Spelen en het WK kozen we voor lange pagina’s. Dat viel toen goed bij zowel publiek als bij de branche, en dat passen we nu ook toe op de nieuwe site.”

Meer keuzes door de redactie
“Belangrijke, relevante verhalen staan nu bovenaan. Je ziet als bezoeker direct: wat is nu belangrijk om te weten?” schetst Ankersmit. De front-end is geheel vernieuwd en het CMS is vervangen met een eigen gebouwd CMS.  Een gebeurtenis zoals de Olympische Spelen zorgen voor de nodige uitdagingen voor de NOS: “De website had heel veel bereik, dus dat was soms ‘fingers crossed’ of het platform  dat allemaal aan kon. De piek was een Sven Kramer schaatswedstrijd van de tien kilometer met 300.000 gelijktijdige kijkers, en dat was het maximale dat we aankonden met onze livestream. De pieken in de livestream is nu de technische uitdaging voor de volgende Spelen.”

Deel dit bericht

1 Reacties

michel

Ik vind voor een publiek betaald medium het onverantwoord, dat commercieel wordt gekozen voor beeld en vaak suggestieve verslaglegging. Erg jammer. Advertentiecookies van belastinggeld, Korte termijnwinst, op de lange termijn keert de wal het schip. Nieuws is volgens mij iets anders dan consumptie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond