-

Ondernemer van de week: Avinash Changa (WeMakeVR)

Een angst overwinnen. Iets doen wat je voorheen niet durfde te dromen. Die bijzondere reis nog eens meemaken. Als het aan Avinash Changa ligt, gaat virtual reality (VR) voortaan veel verder dan science fiction en computerspellen. De techniek van ‘zijn’ WeMakeVR zet gefilmde beelden om in VR, die je in alle vrijheid door een bril bekijkt. Waar gaat dat heen? Naar de man in de straat!

“WeMakeVR maakt virtual reality voor iedereen relevant. Het leven is mooi, maar kan nóg mooier”, zegt Avinash. “Je kijkt rond in een gefilmde wereld, waar je momenten opnieuw beleeft of aangezet wordt om actie te ondernemen. Je hoeft helemaal geen techneut of fervent gamer te zijn om VR te gebruiken.”

Probeer het zelf
Een keer per maand organiseert WeMakeVR een demo-avond. Want, zegt Avinash: “Helaas is de essentie van dit concept is niet over te brengen op papier of film. Je moet het echt zelf ervaren.” Leden van het Accenture Innovation Awards-team grepen de kans gretig aan. WeMakeVR maakte indruk, en Avinash’ aanstekelijke enthousiasme leidde tot veel vragen.

Bart Sonneveld, WeMakeVR

Waarin onderscheidt WeMakeVR zich?
“De hang naar maatschappelijke relevantie. VR kan ieders leven verrijken. We richten ons op de gewone mens in plaats van op een specifieke groep, zoals gamers. Maar zij zijn als innovators en early adopters wel degenen die WeMakeVR nodig heeft. Vanuit de gamewereld willen we de brug slaan naar de entertainmentsector. Dan kun je bijvoorbeeld een concert of sportwedstrijd levensecht meemaken zonder dat je daadwerkelijk aanwezig bent.”

Hoe verwacht je dat de behoefte aan VR zich ontwikkelt?
“Net als bij televisie en de smartphone destijds ontbreekt grotendeels nog het besef dat VR een verrijking is. Dat komt bij de massa pas later. Gamers hebben al jaren het verlangen naar een zo realistisch mogelijke ervaring. Die willen we gebruiken om nieuwe deuren te openen. In 18 tot 24 maanden denk ik dat er door de verschillende partijen genoeg content is gecreëerd en het gebruiksgemak zodanig vergroot kan worden, dat het gebruik van VR voor de gewone consument een verrijking is.”

Is het niet zorgwekkend dat de lijn tussen de werkelijkheid en VR zo dun wordt?
“Scepsis en angst voor baanbrekende ontwikkelingen zijn van alle tijden. Neem de boekdrukkunst: mensen waren bang om dom te worden, omdat ze minder hoefden te onthouden. En tijdens de opkomst van het internet meenden sommigen dat we nooit meer ons huis zouden verlaten. Even ongegrond vind ik de angst dat de realiteit vervaagt. Ik denk dat mensen heel goed nep en echt kunnen blijven onderscheiden. We doen overigens samen met de Hogeschool van Amsterdam onderzoek om de psychologische effecten van VR te meten.”

Welke drie eigenschappen moet een ondernemer bezitten?
“Eigenwijsheid, gepaard aan koppigheid en zelfvertrouwen. Daarnaast mensenkennis, zodat je een goede samenwerking kunt aangaan om het maximale eruit te halen. Als laatste noem ik ‘luisteren’. Doe iets met de kritiek en de suggesties van anderen.”

Facebook heeft onlangs VR-brillenproducent Oculus Rift overgenomen, wat vind jij daarvan?
“Het geeft aan dat grote spelers potentie zien in VR en dat het, in tegenstelling tot augmented reality, een blijver is. In de afgelopen twintig jaar zijn talloze pogingen gedaan om VR-techniek succesvol te maken. Sega, Nintendo en zelfs Sony wilden het graag, maar faalden. De overname van Oculus Rift heeft VR gevalideerd als een compleet nieuwe sector. Oculus Rift heeft door het budget van Facebook nu de mogelijkheid om de techniek te verbeteren, wat weer leidt tot meer ondernemers, nieuwe start-ups, innovatie en interesse van investeerders.”

Zou je zelf overgenomen willen worden?
“Een overname vind ik alleen interessant als daarbij in VR wordt geïnvesteerd, en dan liefst op gebied van de voorbeelden die ik gaf. Als Facebook of Google mij benaderen, zou ik enorm gevleid zijn. Maar bij hen mis ik de sociaal-maatschappelijke inslag, voor ons een belangrijk aandachtspunt. Een ander gevaar van overname vind ik dat je vaak wordt gedwongen om je aandacht te verleggen, of een weg in te slaan waar op korte termijn meer omzet behaald kan worden. Dat staat haaks op de bedrijfsfilosofie van WeMakeVR.”

Waar staat WeMakeVR over vijf jaar?
“Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen dan zeggen dat ze door de technologie nóg gelukkiger zijn dan nu. Iemand die door een lichamelijke beperking niet meer kan reizen, krijgt de kans om op een tropisch eiland te staan. En denk aan ouderenzorg, educatie, veiligheid. Of sociale toepassingen. Het zou zomaar kunnen dat over een paar jaar een VR-variant bestaat van de bekende sociale media. Ik geloof dat WeMakeVR dat kan – De wereld nog beter maken.”

Wil je dat WeMakeVR de Publieksprijs wint van de Accenture Innovation Awards 2014? Breng dan je stem uit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond