-

Sensiks: stap in een zinnenprikkelende cabine…. en relax

Heimwee naar de vakantie? Alweer tot over je oren in het werk? Met sensory reality-technologie roept Sensiks de ultieme volledige ontspanning op. In de speciale cabine proef, ruik, zie, voel en hoor je wat jou relaxt maakt. “Je reset jezelf door al je zintuigen te prikkelen”, zegt Fred Galstaun, oprichter en chief experience officer van Sensiks.

Fred, hoe zou je Sensiks in één tweet omschrijven?

Sensiks biedt een multisensorische ervaring, prikkelt je emoties en geeft je een euforische beleving.”

Hoe krijg je dat voor elkaar? Wat is Sensiks?

“Sensory reality is een nieuwe technologie die wij bedacht en gelanceerd hebben. Die komt tot uiting in de Sensiks-pod: een cabine groot genoeg voor één persoon, met een VR-bril, koptelefoon, infraroodlampen, geurverstuivers en blazers. Daarmee creëren we een 360°-totaalbeleving. In de Sensiks-omgeving kan iedereen bestaande audiovisuele content ‘sensifyen’: je bent zelf de regisseur van je eigen ervaring. De naam Sensiks staat ervoor dat je door middel van sensory reality bijna je zesde zintuig ervaart, oftewel sense en six.”

Dat kun je toch ook met virtual reality doen?

“Je kunt VR vergelijken met in een auto door de bergen rijden. De omgeving is mooi en je krijgt een idee van de beleving, maar pas wanneer je uitstapt en eropuit trekt doe je échte ervaringen op. Je brein reageert niet alleen op het geluid en de mogelijkheid om rond te kijken, maar ook op de temperatuur, het briesje en de geur. Wat je buiten de auto ervaart, is het terrein van sensory reality. Het is VR in het kwadraat.”

Voor wie is Sensiks?

“Enerzijds kan Sensory Reality een positieve invloed hebben op mensen die te maken hebben met depressiviteit, stress, dementie of een handicap. Zij kunnen zich met Sensiks beter voelen en uit de dagelijkse sleur worden gehaald. Zo werken wij nu samen met zorgaanbieder Philadelphia, voor wie we met een volledige beleving emoties van cliënten tot leven brengen.”

Wat is het resultaat van de samenwerking?

“Voor deze samenwerking heeft Sensiks een cabine beschikbaar gesteld, die de zintuigen prikkelt van cliënten met een beperking. Medewerkers geven aan dat ze verbetering zien in de gesteldheid en het gedrag van deze cliënten. Sensiks lost niet op waar je last van hebt, maar maakt het leven wel aangenamer.”

Is die werking bewezen?

“Ja, TNO heeft onderzoek gedaan naar wat multisensory-stimuli met je brein doen, het effect is bewezen. Daarnaast hebben wij samen met Philadelphia onderzocht wat het effect van de Sensiks-pod is na drie maanden. Wekelijks heeft een aantal cliënten een sessie gedaan, waarbij we keken naar hun emotionele situatie en hoe die verschilde ten opzichte van andere cliënten en vanaf het begin van de test. We merkten daarbij echt verschil. Binnenkort gaan we een wetenschappelijk onderzoek doen naar de invloed van sensory reality op stresslevels, waar TNO ons weer bij gaat helpen.”

En voor wie is Sensiks nog meer?

“Je kunt er allerlei bijzondere ervaringen mee vormgeven. Ik durf bijna wel te zeggen dat er ongekende mogelijkheden zijn. Zo maken we met Thomas Cook London een preview voor vakantiebestemmingen. Zodat je ’s ochtends op je werk kunt zeggen ‘ik ben vanochtend even met vakantie geweest’. Marketingbedrijf en merkenbouwer Geometry Global, dat wereldwijd in 56 markten actief is, heeft vorige week een samenwerking met ons aangekondigd. Samen zetten we ons product voor totaal nieuwe merkervaringen. Als je mensen een beleving kunt geven, dan kun je ze binden aan je merk.”

Hoe ben je op het idee gekomen?

“In een grijs verleden heb ik een depressieve periode meegemaakt. Toen ik in die periode met vakantie ging, ervaarde ik hoe rustgevend dat was en hoe mijn overspannenheid afnam. Ik dacht toen: zou ik dit gevoel niet op een of andere manier kunnen nabootsen, zodat ik niet elke keer weg hoef? De gedachte dat ik zeker niet de enige ben die zich weleens terneergeslagen voelt, was de start voor mijn motivatie voor Sensiks.”

Kun je alle soorten films sensifyen?

“Ja, in principe kun je heel Netflix met al je zintuigen beleven. Om een voorbeeld te geven, het deel waar Rose op de boeg van de Titanic staat, zou je nu zelf kunnen beleven. Op het moment dat ze haar kajuit uitstapt ruik je de zeelucht, je voelt de wind en ziet het prachtige uitzicht wat zij zag. De volgende ochtend komt de zon op en tegelijkertijd voel je de warmte vanuit het oosten. Deze beleving is voor elke film mogelijk.”

Wat kost de Sensiks-pod? Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“We verkopen ‘m voor ongeveer twintigduizend euro, de exacte kosten zijn afhankelijk van de afname. Zo heeft Van der Valk laatst een aantal pods aangeschaft voor hun hotel- en restaurantgasten. De contentmaker bepaalt de prijs voor de gebruiker. Stel: zij vragen vier euro per beleving en maken de content zelf, dan ontvangen zij 80% van de omzet en Sensiks krijgt de overige 20%. Voor onze klanten is het rendabel, want als er maar twintig mensen per dag gebruikmaken van de pod, dan heb je de aanschaf er binnen een jaar al uit.”

Is huren ook mogelijk?

“Ja, voor bijvoorbeeld een evenement kun je Sensiks huren. Die prijs verschilt per soort evenement, hoe veel mensen er komen, wat je aan begeleiding nodig hebt, maar zal tussen de nul en tweeduizend euro liggen.”

Wat is nu je grootste uitdaging?

“We willen nu onze nieuw ontdekte productcategorie zoveel mogelijk ook zelf claimen. Het idee is wel om de nummer één in de wereld te zijn, dus we willen geografisch gaan opschalen. Binnenkort houden we een investeringsronde, want na het intense ontwikkelingsproces is het geld op. We hebben per 1 september een CFO aangenomen die daar volledig mee aan de slag gaat.”

Sensiks doet mee aan de Accenture Innovation Awards, wat hoop je daaruit te halen?

“Alleen al meedoen heeft nu al een effect op ons netwerk. Op 27 oktober staan we op de Innovation Summit. Als er dit jaar weer pitch-arena’s zijn om de interesse van investeerders te wekken, dan willen we daar vooral laten zien waarom zij voor ons zouden moeten kiezen. De vraag naar Sensiks is er, dus een investeerder haalt per definitie zijn geld eruit.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Sanne van den Berg en Eline van Vliet

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond