Start-up Tribe of Noise: Fair trade muziekdienst
Tribe of Noise wil dat muzikanten van over de hele wereld hun boterham kunnen verdienen. Inmiddels hebben 50.000 muzikanten zich aangesloten.
Zeven vragen aan Hessel van Oorschot, Founder & CEO van Tribe of Noise:
Wat doet Tribe of Noise precies?
“Tribe of Noise is een fair trade muziekbedrijf en wereldwijde community voor onafhankelijke muzikanten. Wij helpen getalenteerde, lokale muzikanten waar dan ook ter wereld met toegang tot internationale marktkansen op een directe, eerlijke en duurzame manier.
Samen met ons team en onze partners creëren we kansen voor de 50.000 muzikanten in onze wereldwijde Tribe community. Ons kernteam bestaat enerzijds uit professionals gespecialiseerd in muzieklicenties, curatie en community management. De overige leden richten zich op strategie en technologie en hebben succesvol projecten geleid met bedrijven als KPN, Disney, Spotify, Sonos, Playnetwork en Getty Images.”
Wat zijn de problemen die jullie oplossen?
“Elke dag maken miljarden mensen, die content creëren, delen en remixen, gebruik van online platforms van Google, Facebook, Tencent, ByteDance en Snap. Deze consumenten, prosumers en mediaprofessionals hebben daarbij behoefte aan eenvoudige toegang tot muziek die legaal mag worden hergebruikt. Muzieknummers voor in hun blogpost, podcast, video, animatie, advertentie of korte film.
Als onderdeel van deze trend blijft de hoeveelheid muziek die jaarlijks digitaal wordt geconsumeerd en hergebruikt exponentieel groeien. Investeren in de eigendomsrechten van muziek (IP) is dan ook hot.
In 2016 zagen we al toenemende investeringen in muziekrechten ter waarde van zo’n 1 miljard dollar. Vorig jaar werd volgens MIDiA Research meer dan 4 miljard dollar uitgegeven met de aankoop van muziekcatalogi. Naar verwachting wordt die 4 miljard dit jaar met gemak overtroffen. Artiesten uit de jaren ’70, ’80 en ’90 verkopen hun rechten. Deze deals worden gedaan tegen 17 – 20 keer de waarde. Begrijpelijk, maar, wie investeert er dan in nieuw talent? Wie is bereid om deze nieuwkomers eerlijke verdienmodellen aan te bieden?
Sterker nog, onafhankelijke muzikanten zijn wereldwijd het snelst groeiende segment van de muziekindustrie. Ze zijn letterlijk de toekomst. En natuurlijk willen ook deze artiesten van hun muziek kunnen leven en zoeken daarbij verschillende manieren om dat te doen. Daarbij hebben ze onze hulp nodig.
Tribe of Noise biedt muzikanten, waar ook ter wereld, meer controle over hun eigen toekomst en kansen om bekendheid te vergaren en geld te verdienen. Tegelijkertijd hebben daarmee onze betalende klanten eenvoudig toegang tot geweldige, originele rechten-inclusieve muziek. Fair trade muziek, als een service. Over fair gesproken. Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal en soortgelijke streaming muziekdiensten kunnen Tribe of Noise gebruiken om onafhankelijke artiesten rechtstreeks te betalen.”
Hoe verdienen jullie geld?
“Toegang tot rechten-inclusieve muziek is de toekomst. Op dit moment hebben we twee succesvolle en winstgevende business modellen die we kunnen schalen.
Het snelst groeiende business model is onze Tribe of Noise PRO licensing service. Een one-stop-shop voor mensen die op zoek zijn naar betaalbare, originele muzieknummers. Muziek van getalenteerde artiesten, klaar om te licenseren, downloaden en gebruiken in je podcast, video, game, advertentie of korte film.
Naast Tribe of Noise PRO bieden wij “rechten-inclusieve” achtergrondmuziek diensten aan retail, horeca, supermarkten en andere industrieën. In de afgelopen tien jaar hebben we met succes laten zien hoe je liftmuziek kunt vervangen door originele nummers van onafhankelijke artiesten. Artiesten die uit het hart schrijven, voor hun fans. Onze zakelijke klanten kunnen zich 24/7 online aanmelden. Het is een volledig self-service model vergelijkbaar met Netflix of Spotify maar dan voor de zakelijke markt. Daarnaast hebben we zakenpartners in Europa die onze diensten lokaal aanpassen en doorverkopen. Hierdoor kan Tribe of Noise een wendbare organisatie met focus blijven.”
Wat is de sociale impact van jullie bedrijf?
“Wij helpen lokale muzikanten om toegang te krijgen tot wereldwijde verdienmodellen. Dat is iets anders dan het traditionele model. Daar hebben nog steeds de bekende platenlabels het voor het zeggen.
Maar in de laatste tien jaar zien we een transitie naar individueel talent dat het heft in eigen handen neemt. Hier hebben wij zeker aan bijgedragen. Zelfs richtlijnen en besluiten van de Europese Unie dwingen de grote spelers in de sector zich open te stellen, meer transparantie te tonen en flexibiliteit te bieden. Maar wij zien het als onze opdracht om het goede voorbeeld te geven. We zullen blijvend aantonen dat er succesvolle alternatieven zijn.
Onze sociale impact:
- Elke artiest is gelijk, ongeacht cultuur, geslacht, land van herkomst etc. Tribe of Noise luistert naar ieder muzieknummer dat geüpload wordt. Ons model vermindert de ongelijkheid in de muziekindustrie die het gevolg is van het traditionele systeem.
- Elke artiest die deelneemt aan een van onze verdienmodellen moet worden beloond. Tribe of Noise stelt een groeiend aantal muzikanten in staat om, op regelmatige basis, inkomsten te genereren uit hun muziek.
- We staan aan het begin, maar onze uitbetalingen dragen bij aan een hogere levensstandaard van muzikanten. Waarbij de uitbetaling van €100 of meer in sommige landen een aanzienlijke impact heeft.
Als je dit leest en je vraagt je af of wij onze toekomstige impact niet kunnen benchmarken op basis van grotere initiatieven zoals de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties: daar zijn we zeker in geïnteresseerd. Uit ons eerste onderzoek blijkt dat Tribe of Noise zich moet richten op Eerlijk Werk en Economische Groei (SDG 8) en Ongelijkheid Verminderen (SDG 10). SDG 1 (Geen Armoede) en SDG 5 (Gendergelijkheid) behoren uiteraard tot onze kernwaarden.”
Waar staat Tribe of Noise op dit moment?
“Ik ben trots op wat we tot nu toe bereikt hebben zonder risicokapitaal of grote marketinguitgaven. We zijn organisch gegroeid naar een gezond, winstgevend bedrijf dat internationaal impact creëert voor een groeiend aantal onafhankelijke muzikanten. Het is tijd is voor schaalvergroting. Daarom willen we nu een dialoog starten met zakenpartners en investeerders die geïnteresseerd zijn in ons verhaal. Samen onderzoeken wat de beste manier is om de business te laten groeien, nieuwe management- en promotietools te ontwikkelen voor Tribe-artiesten en aanvullende verdienmodellen uit te rollen.”
Wie heeft er in jullie geïnvesteerd en naar wat voor soort investeerders zijn jullie op zoek?
“Voordat we Tribe of Noise in 2008 begonnen kregen we een substantieel bedrag aangeboden om ons in Silicon Valley te vestigen. Maar dit paste niet binnen onze visie om een platform te creëren waarin een eerlijke vergoeding voor de artiest centraal staat. In plaats daarvan zijn we in Nederland gebleven, kozen we voor organische en duurzame groei en hebben we ons eigen kapitaal geïnvesteerd. Enkele jaren later hebben twee angel investors geïnvesteerd en ons aan een substantiële banklening geholpen. Zoals veel startende bedrijven hebben ook wij onze tegenslagen gekend. Er waren tijden dat ik geen salaris nam uit Tribe of Noise. Maar maak je geen zorgen, dit is een succesverhaal. We zijn erin geslaagd om de banklening terug te betalen en een gezond bedrijf op te bouwen voor alle betrokkenen.
Voor schaalvergroting heb je een ander type investeerder nodig. We moeten investeren in een managementteam dat de overgang maakt van het opzetten van een bedrijf naar het schalen van een bedrijf. Ook internationale uitbreiding en strategische partnerships hebben onze focus nodig. Gecombineerd met relevante tooling om onze impact en succesratio te meten.”
Wat zou de ideale match met investeerders zijn?
“Er zullen social impact investeerders zijn die onze missie volledig begrijpen en willen ondersteunen, maar nog nooit in de muziekindustrie hebben geïnvesteerd. Voel je welkom om contact op te nemen. Wij zullen alle benodigde inzichten uit de industrie met je delen. En tegen de (institutionele) investeerders die momenteel miljarden in muziek catalogi steken zeggen we graag: investeer ook in het talent van nu. Samen kunnen we onafhankelijke talenten een toekomst in de muziekindustrie bieden.”
* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Tribe of Noise voor investeerders.
Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond