-

Start-up MLX: Medische content altijd en overal beschikbaar

De content voor medisch onderwijs digitaliseren, dat is het uitgangspunt van start-up MLX. Inmiddels gebruiken al vijf Nederlandse universiteiten de titels van MLX voor hun eigen medische opleiding. 

De eerste institutionele en commerciële klanten voor MLX waren al binnen zonder een cent aan externe investeringen. Voor Jochen Bretschneider, mede-oprichter & CEO van Med Learn eXperience een duidelijk teken dat er behoefte was aan hun content.

Wat doet MLX? 

“Als KNO-arts en medisch docent zie ik dagelijks hoe medische studenten worstelen om de eerste stappen van de medische praktijk te zetten. Het is voor hen een hele uitdaging om de theoretische kennis uit de eerste medische jaren toe te passen op hun complexe werk met hun primaire patiënten. Mobiele apparaten bieden veel nieuwe mogelijkheden om te helpen omdat daardoor altijd en overal informatie beschikbaar is. 

Daarom hebben we MLX opgericht, wat staat voor Med | Learn | eXperience. In 2018 publiceerden we meer dan 125 titels in samenwerking met het VU University Medical Center. Deze titels hebben betrekking op meer dan 1.200 medische aandoeningen. Ze zijn gemaakt om de studenten te ondersteunen om overal te studeren tijdens hun laatste 3 jaar Geneeskunde. Vele positieve reacties volgden na de publicatie van deze titels. Inmiddels gebruiken al 5 Nederlandse universiteiten onze titels voor hun eigen medische opleiding.” 

Waar zie je de belangrijkste toepassing?

“Schoolboeken vormen de ruggengraat van het medisch onderwijs. Helaas hebben ze beperkingen in de gebruikerservaring en de omgeving waarin ze gebruikt kunnen worden. Bovendien moet de kennis die in de eerste jaren uit tekstboeken is opgedaan, tijdens het werk worden toegepast. Onze inhoud ondersteunt de strijd van studenten om de juiste informatie op het juiste moment te vinden. Ook is deze content beter geschikt voor de klinische praktijk in zowel high- als low resource omgevingen.

Tegelijkertijd is onze uitgebreide digitale collectie ook het raamwerk voor individuele medische docenten om te realiseren wat studenten echt moeten weten. Een onderwijsinstelling die deze collectie aanbiedt aan studenten en docenten heeft een betrouwbaar, efficiënt en boeiend medisch onderwijskader gecreëerd.” 

Wat is de impact van je bedrijf?

“Volgens de WHO was er in 2035 wereldwijd een tekort van meer dan 12 miljoen zorgaanbieders. Het traditionele onderwijsconcept van het gebruik van schoolboeken zal dat probleem helemaal niet oplossen. Daarom is er een groeiende vraag naar digitale onderwijscontent, die interactief, compact, gemakkelijk te actualiseren en uit te breiden is. Sinds we zijn begonnen met de ontwikkeling van het concept voor de Nederlandse markt, zijn we bezig met het opbouwen van curriculumbrede internationale netwerken. Ook hebben we al internationale projectmatige digitale leerinhouden ontwikkeld voor zowel lage- als middeninkomenslanden en ontwikkelde landen.

De werkomstandigheden voor zorgprofessionals zijn verschillend, afhankelijk van de lokale zorgomstandigheden. De kernkennis en de kernvaardigheden voor het zijn van een arts of verpleegkundige zijn echter wereldwijd vergelijkbaar. De oprichters van MLX zijn geworteld in de medische wereld – alle vier de medeoprichters zijn arts. Het beleid van ons bedrijf om terug te geven aan de maatschappij helpt ons om onze markt uit te breiden.”

Waar staat MLX nu?

“We zijn begonnen als een klein team, om samen met ons professionele medische netwerk pakkende educatieve inhoud te creëren ter ondersteuning van het medisch leren en onderwijzen. De laatste jaren zijn we erin geslaagd om een plaats te veroveren in het hoger medisch onderwijs. We werken ook samen met nationale en internationale instellingen voor postdoctorale opleidingen. We ontwikkelen content voor verschillende klanten en breiden ons netwerk voortdurend uit. We richten ons nu op business development en het opbouwen van het platform om onze medische opleidingen op te schalen.”

Wanneer gaat MLX naar de markt?

“We zijn al op de markt. Het afgelopen jaar en de COVID-19 uitdagingen hebben instellingen doen inzien dat er een enorme vraag is naar gevalideerde digitale content in het hoger medisch onderwijs, als voorbereiding op face-to-face sessies of op afstand. Op dit moment staat onze samenwerking met 5 Nederlandse medische universiteiten online.

Onze volgende stappen zijn:

  • Het bouwen van een Engelse AI geïntegreerde database op basis van 1500 diagnoses.
  • Uitbreiding van het bedrijf met teams voor het creëren van nieuwe content, grafisch ontwerp en digitale interactiviteit.
  • Uitbreiding van het klantenbestand met onderwijs op maat van hun behoeften.
  • Verdere ontwikkeling van het concept van interactieve medische leerinhouden.
  • Samenwerking met NGO’s, institutionele en commerciële partners voor de distributie”.

Wie heeft er in MLX geïnvesteerd en wat voor soort investeerders zoek je?

“Tot nu toe zijn we aan het booten; het opbouwen van ons bedrijf. Het winnen van de eerste institutionele en commerciële klanten was mogelijk zonder enige investering. Het toont duidelijk de marktvraag van ons idee aan en maakte het mogelijk om onze producten en workflow te verbeteren.Nu zijn we op zoek naar investeerders om ons te helpen onze business case uit te breiden en verder te ontwikkelen.” 

Wat zou de ideale investeerder zijn voor MLX?

“We zijn op zoek naar beleggers die nieuwsgierig zijn naar hoe technologie de manier waarop we leren en onderwijs geven verandert en die onze overtuiging delen dat medische educatie moet veranderen om wereldwijd gezondheidsproblemen op te lossen. Idealiter brengen de investeerders zakelijke kennis mee die we als start-up nodig hebben om op te schalen en het oude model van informatiedeling in het medisch onderwijs te veranderen.” 

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over MLX voor investeerders

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond