Startup BASH: platform en app voor alles rond evenementen
Startup BASH is een platform dat alles rond evenementen op één plek wil brengen: ontdekken, delen, uitnodigen, en sociale ‘features’ zoals chats en aanbevelingen.
We spreken met Joris Oudejans, CEO van BASH, over het traject van het bedrijf, van de oprichting samen met twee vrienden tijdens hun bacheloropleiding tot de ontwikkeling tot een platform voor het ontdekken en organiseren van evenementen. Hij benadrukt hun focus op gebruikersgroei, gepersonaliseerde evenementaanbevelingen en plannen voor toekomstige ontwikkeling en investeringen.
Joris, hoe kwam je bij BASH tercht?
“Vier à vijf jaar geleden begonnen we met twee vrienden met wie ik tijdens mijn bachelor al twee bedrijven heb opgericht: een agency voor het detacheren van studenten bij app- en webontwikkelingsprojecten, en een peer-to-peer betaalapp genaamd Strape. Strape lanceerden we in Delft en later verkochten we het aan OK. Na onze bachelor besloten we allemaal een masteropleiding te volgen. Voorafgaand daaraan ontstond het idee om een platform te creëren dat werkt als een soort ‘Tikkie voor evenementen’.”
Hoe kwamen jullie bij dat idee?
“Facebook verloor zijn aantrekkingskracht als evenementenplatform, en we zagen dit als een kans. Gedurende twee jaar werkten we aan dit idee naast onze studie en andere banen, bouwden prototypes en testten concepten in onze vrije tijd. Nadat we tractie begonnen te zien, breidden we ons team uit met marketing-, operations-, en data-science-experts. Na een half jaar intensieve validatie, ongeveer twee jaar geleden, besloten we ons volledig te richten op privé-evenementen. Echter, kort daarna, in maart 2020, werden we geconfronteerd met de uitdagingen van de Covid-19-pandemie, die ons dwong om flexibel te blijven en alternatieve benaderingen te proberen.”
En hoe staat het er nu voor?
“Nu, sinds het afgelopen jaar, hebben we genoeg tractie opgebouwd om ons te richten op groei. We werken aan de propositie ‘Your Kind of Party’, met personalisatie van openbare evenementen op basis van gebruikersinteractie en vriendenactiviteiten. Na het vinden van een evenement om naartoe te gaan is er dan nog steeds de mogelijkheid om vrienden uit te nodigen en met hen te chatten om alles te coördineren. Kortom, ons traject heeft geleid tot een gevalideerd groeimodel. Nu investeren we in marketing en verdere productontwikkeling, met name gericht op het verbeteren van de sociale functies binnen de app, om duurzaam door te kunnen groeien.”
En behalve dat je openbare evenementen kunt vinden, kun je ook altijd nog je eigen privé-evenement organiseren en mensen daarvoor uitnodigen?
“Absoluut, dat is precies waar we nu staan. We hebben een gevalideerd groeimodel en omzetmodel, evenals solide technologieën. Als we kijken naar de user journey, hebben we de afgelopen zes maanden de nadruk gelegd op het ontdekken van evenementen, wat geweldig werkt omdat mensen op zoek zijn naar apps om dat te doen. Via de app kunnen ze eenvoudig evenementen vinden om naartoe te gaan, vrienden uitnodigen en samen chatten tijdens die evenementen.
Onze volgende grote stap is om die chatfunctionaliteit aanzienlijk uit te breiden, om het zo sociaal aantrekkelijk mogelijk te maken. Uiteindelijk draait het om betrokkenheid, want dat is wat we als app willen bereiken zodat mensen steeds terugkomen. We merken dat mensen veel evenementen op de app plaatsen, wat op zijn beurt leidt tot het gebruik van andere onderdelen van de app. Op deze manier laten we mensen voortdurend nieuwe evenementen ontdekken en bijwonen, en dat is uiteindelijk ons doel en de manier waarop we duurzaam kunnen groeien.”
En wat zou voor jou de ideale toekomstversie van het product zijn?
“Ik denk dat er vier assen zijn waar we nu op ontwikkelen. Eentje is hoe we openbare evenementen op de app zetten. Dat doen we met een AI Scraping System van het web. Dat is een vrij geavanceerde bot die ook al ChatGPT gebruikt om te zorgen dat we zoveel mogelijk events kunnen vinden. Die willen we verder uitbreiden zodat we dat op de hele wereld door kunnen schalen. Nu focussen we alleen nog op Amsterdam qua marketing, maar de rest van Nederland staat er ook al op.
Tweede as is de recommendations beter maken. Dus wat voor AI recommendation system je kan gebruiken hangt van best wel veel factoren af: van hoeveel gebruik je hebt, hoeveel interactie er is, hoeveel content er is, hoeveel details je weet over die content. En hoe meer data we krijgen, hoe beter we ook dat AI recommendation system kunnen bouwen ook wat voor technologieën kunnen gebruiken.
Drie is ons omzetmodel, Op dit moment maken we nog geen omzet omdat bij een app zoals BASH je eerst een bepaalde netwerksaturatie moet hebben en een kritische massa moet hebben bereikt binnen het netwerk. Wel hebben we het omzetmodel dat we voor ogen hebben gevalideerd, we hebben namelijk een paar pilots gedraaid met organisatoren in Amsterdam die heel graag hun events willen promoten, dus we hebben gemerkt dat dat werkt. En nu gaan we vanaf oktober onze eerste omzet draaien, waarna we begin volgend jaar al break-even draaien.”
En de vierde as voor de verdere ontwikkeling?
“Vier zijn de sociale features en dat is echt het leukste om aan te werken, dat zal uiteindelijk zorgen dat mensen allerlei dingen toe kunnen voegen aan een event nadat ze daarnaartoe zijn geweest en de verhalen kunnen delen van het event, wat zorgt voor een leuk, sociaal aspect. Daar kunnen we nog heel veel mee doen en dat zorgt uiteindelijk ook voor sterkere netwerkeffecten, die uiteindelijk mensen hun evenementenbelevenis zal verbeteren, wat dus ook enorm helpen met onze groei.”
En jullie zijn nu op zoek naar een financieringsronde: kun je daar iets over vertellen?
“Wat we tot nu toe hebben gevalideerd zijn bijvoorbeeld dat we vrij goedkoop mensen kunnen binnenhalen via social ads; we merken hoge retentie op de discover-propositie. Die twee dingen samen daarop kunnen we door marketing spend op social ads heel hard groeien dus halen we daar primair geld voor op, en dan secundair voor de ontwikkeling van de assen die ik net benoemde. En als we kijken naar het belangrijkste daarin, dan is dat het omzetmodel implementeren, dat gaat ons straks namelijk helemaal klaarzetten voor een nog grotere ronde.
Als we dat omzetmodel nog valideren, en valideren dat we op grotere schaal ook netwerkeffecten zien, dan kunnen we heel hard doorschalen buiten Nederland. Wat ook mooi is, we hoeven geen extra mensen aan te nemen ons team staat helemaal klaar om te gaan. We zijn overigens al bezig de ronde de sluiten.”
En wat voor investeerders zoek je in het algemeen?
“Onze ideale investeerders zijn ondernemers met ervaring in het opschalen van bedrijven, aangezien dat de fase is waarvan we nu voor staan. Zo hebben we al backing van ondernemers als Sjuul Berden (United Wardrobe), Quinten Selhorst (Felyx), Niels van Deuren (HousingAnywhere) en Leon Ramakers (Mojo).
Wat we uiteindelijk doen met het platform is juist ook organisatoren, die je kunt herkennen aan het verified-vinkje, verbinden met hun gasten. En dat is ook juist wel heel cool, als die er zelf op zitten kunnen ze namelijk ook communiceren over het event maar ook hun eigen events promoten. Hoe meer gebruikers we krijgen hoe meer organisatoren ook geïnteresseerd zijn om op het platform te komen, dus dat is ook wel iets waar we heel erg naar toe aan het groeien zijn.”
Tot slot: wat is een ontwikkeling waar je het meest trots op bent?
“Wat nu op dit moment de beste ontwikkeling is? Nou, nu zijn we aan het groeien qua gebruikers. Dat is uiteindelijk precies wat we moeten doen en door die gebruikersgroei zie je ook dat organisatoren steeds enthousiaster worden, en dus ook heel erg bereid zijn te betalen, dus wat je nu op het platform ziet is een geweldige ontwikkeling. Ik zie ook dat engagement gewoon hoog is, dus het gaat gewoon lekker.”
Over de auteur: Pieter Bas is Startup Relations Associate bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond