Startup Creatorz: duurzame productontwikkeling voor verzamelaars
FundsUp sprak met Sander Verhorik en Frans van Dijk van Creatorz. Een innovatief merk met een duurzaam hart dat hard op weg is om de markt voor verzamelaars te transformeren.
Vanuit een achtergrond in licensing en duurzame productontwikkeling heeft het bedrijf een uniek concept ontwikkeld: eco-vriendelijke 3D-figuren gemaakt van gerecycled karton, ondersteund door een digitale community en app. Dit hybride model combineert fysieke duurzaamheid met een moderne digitale strategie, gericht op het bouwen van een loyaliteitsnetwerk onder fans van grote sportclubs. In dit interview vertellen ze over hun innovatieve concept, uitdagingen en plannen voor de toekomst.
Kun je ons eerst vertellen wat jullie bedrijf uniek maakt?
“Natuurlijk! We hebben een uniek duurzaam concept in een markt die traditioneel weinig aandacht heeft voor duurzaamheid. Ons product is ontworpen om zowel gaaf te zijn om te verzamelen als eco-friendly. Het wordt gemaakt van gerecycled karton, met eco-friendly lijm en inkt. Alles aan het product is ontworpen om duurzaam te zijn, en het wordt ook nog eens lokaal geproduceerd in Nederland.
We richten ons op de collectables-markt, die enorm groot is en nog steeds groeit. Wat wij anders doen, is dat wij de eerste zijn die echt focussen op sustainability in deze sector. De grote spelers in de collectables-markt hebben enorme marktaandelen, maar hun producten zijn gemaakt van niet-duurzaam plastic en zijn lastig te veranderen vanwege hun bestaande businessmodellen. Dat gaf ons een unieke kans om als eerste in te stappen met een eco-vriendelijk merk met wereldwijde ambitie.”
Jullie hebben dus al een soft launch achter de rug. Hoe ging dat?
“We zijn gesoft-launcht tijdens het EK met het Nederlands elftal. Dat was misschien net iets te vroeg, omdat onze organisatie toen nog niet helemaal klaar was. Maar het leverde ons waardevolle inzichten op en gaf ons de kans om een blauwdruk te maken voor de toekomst. Inmiddels hebben we veel tractie opgebouwd en praten we met grote Europese voetbalclubs en nationale bonden.
We willen samenwerken met topclubs, waaronder in de Premier League. Ons model is vergelijkbaar met dat van bekende trading cards jaarlijks brengen we nieuwe series collectables uit, gebaseerd op nieuwe teamopstellingen en tenues. In de 1e helft van 2025 wordt dit uitgebreid met een digitaal platform en een app, waarmee we een community kunnen bouwen en verder kunnen engageren.”
Is het alleen een fysiek product of ook digitaal?
“Het is een combinatie van beide, een zogenoemde hybride aanpak. We bieden fysieke 3D collectables aan, gemaakt van lagen karton die je zelf in elkaar zet met eco-friendly lijm. Dat geeft een creatief en persoonlijk tintje, een soort “LEGO-effect,” waardoor fans er extra trots op zijn. Daarnaast ontgrendel je met elke fysieke figurine een digitale twin via onze app. Die digitale component versterkt de betrokkenheid en geeft ons de mogelijkheid om een eigen “Phygital” community op te bouwen.”
Waar komt het idee vandaan? Hebben jullie ervaring in deze sector?
“We hebben een achtergrond in licensing en het ontwikkelen van unieke, duurzame concepten, vooral rondom seizoensgebonden producten. Maar tijdens de pandemie merkten we dat sport veel minder afhankelijk is van externe factoren dan bijvoorbeeld films of series. Fans blijven altijd fan, ongeacht de tijd of situatie. Daarnaast zagen we een kans in de collectables-markt, waar duurzaamheid nog ontbreekt. Ons doel was om iets te creëren dat net zo cool en begeerlijk is als de plastic figurines van grote spelers, maar dan volledig eco-friendly en lokaal geproduceerd.”
Wat zijn jullie plannen qua funding?
“We zijn momenteel op zoek naar 1,5 tot 2 miljoen euro aan funding om ons concept verder te ontwikkelen. Dit geld willen we inzetten voor het versterken van onze organisatie, het sluiten van licentiedeals met grote voetbalclubs en het verder doorontwikkelen van ons product en digitale platform. Daarnaast zetten we deze investering in om de naamsbekendheid van Creatorz te vergroten, eigen content te ontwikkelen en internationale sales en distributie verder uit te bouwen. We starten met voetbal als focus en gebruiken dat als blauwdruk voor andere populaire sporten, zoals basketbal, American football, Formule 1, en cricket. Met die licenties bouwen we niet alleen waarde op, maar schermen we de markt ook af.”
Hoe gaan jullie met copycats om?
“Copycats zijn onvermijdelijk als je succesvol bent. We zien dat als een compliment. We zijn pioniers en hét consumentenmerk in onze sector. Met voldoende funding en een sterke runway zijn we klaar om vol gas te geven. De afgelopen twee jaar hebben we geïnvesteerd in R&D, testen en go-to-market ervaring. Onze technieken en ons netwerk geven ons een unieke positie; ze zijn niet zomaar overal beschikbaar en zorgen ervoor dat we opvallen.
Onze kracht ligt in de combinatie van productietechnieken, eigen design met auteursrecht, exclusieve licenties en ons netwerk. Dit beschermt en versterkt onze marktpositie. Daarom focussen we op onze strategie en kijken we niet te veel naar anderen. We weten wat we willen bereiken met Creatorz en zoeken partners die dezelfde visie delen.
De miljardenindustrie van bedrijven zoals Panini, Topps, Pop Mart en Funko laat zien hoe groot het potentieel is. We zijn vastberaden om onze positie te veroveren en wijken niet van onze koers af.”
Tot slot, hebben jullie nog een tip voor andere ondernemers?
“Door focus te houden en door te zetten ga je gewoon je dingen bereiken. En wij merken nu ook, we hebben een gigantisch netwerk opgebouwd binnen die sportwereld. We zitten echt op het snijvlak van fysiek en digitaal, van sport-tech. Met de hele ontwikkeling van ons merk. Maar inderdaad, focus. Zorg dat je daar de beste in wordt en bouw dat uit en zie dan verder.”
Over de auteur: Pieter Bas is Startup relations associate bij Fundsup.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond