-

Start-up Getjobsdone: fixed fee opdrachten voor studenten

Getjobsdone runt een platform waarop bedrijven fixed fee opdrachten kunnen plaatsen voor studenten. Als het even kan, studie-gerelateerd. Zes vragen aan oprichter Darryl Hopman.

Wat doet Getjobsdone?

“We zijn een platform waar bedrijven fixed fee opdrachten kunnen plaatsen. Het bedrag dat een bedrijf voor de opdracht wilt geven bepalen zij helemaal zelf. Zo betaal je als bedrijf dus echt voor output, in plaats van per uur. Studenten kunnen daar op inschrijven. Iedereen mag €8.700,- aan overig inkomen bijverdienen. Voor een student die geen baan heeft kan dat inkomen ook als salaris gezien worden. Voor fixed fee opdrachten heb je geen uitzendcontracten of KVK registratie nodig. De werkgever heeft geen sociale lasten dus het is goedkoper. We proberen ervoor te zorgen dat alle opdrachten studie gerelateerd zijn, dus geen horeca of iets dergelijks. Als een student bevalt heb je als werkgever al in heel vroege fase contact met de student en zo wellicht een potentiële nieuwe werknemer. Ook dat is voordelig in de huidige arbeidsmarkt.”

Kun je een voorbeeld geven? Aan wat voor soort opdrachten moet ik denken?

“We hebben nu veel marketing opdrachten. Zoals het opstellen van een content kalender, bijhouden van social media, schrijven van SEO teksten, doen van vertalingen. Ander voorbeeld is het maken van sales afspraken. Dat wordt dan op aantal afspraken afgerekend. Je kunt ook denken aan administratieve werkzaamheden zoals Excel documenten bijwerken. En de afgelopen maanden zien we het vullen van webshops veel voorbijkomen. Bijvoorbeeld 10 teksten schrijven voor 10 producten voor 100 Euro.

Het zijn dus vooral taken die blijven liggen als het vaste personeel het te druk heeft. En werkgever kan dan denken: ‘Waarom leggen we aantal taken van vast personeel niet bij studenten? Zo heeft ons personeel tijd voor iets anders.’ Misschien heb je op die manier geen nieuw personeel nodig. Je kunt taken die niet passen bij het profiel van je medewerkers afsplitsen en op ons platform neerzetten.”

Kun je over wat highlights vertellen?

“Vorig jaar hebben we de publieksprijs gewonnen in de MT/Sprout 25 onder de 25, we hebben meegedaan aan de Blue Tulip awards en dit jaar staan we in de halve finale van de Philips innovation awards. Dit zijn mooie erkenningen waar we trots op zijn als bedrijf. Daarnaast hebben we in een jaar tijd meer dan 4.500 studenten aangesloten op ons platform en hebben we meer dan 1200 ingeschreven bedrijven. Dit is voor ons de bevestiging dat we echt waarde toevoegen voor zowel studenten als bedrijven.”

Jullie dus op zoek naar externe financiering. Kan je hier iets meer over vertellen?

“We zijn flink aan het groeien. Dat is positief. Die groei heeft wel een financiële zoektocht met zich meegebracht. We zijn op zoek naar 400.000 euro. We willen dat voor drie doeleinden gebruiken. Ten eerste voor extra sales en account management personeel. Een gedeelte willen we gebruiken voor marketing om onze naamsbekendheid verder uit te bouwen via digitale campagnes. En als laatste om internationaal te groeien. We hebben gesprekken met een partner in Amerika en de eerste onderzoeken gedaan in Duitsland. De uitkomsten daarvan zien er aantrekkelijk uit, dus dat willen we verder uitrollen. We willen vervolgonderzoek om Amerika versus Duitsland beter af te wegen en zullen een lokaal team nodig hebben om het uit te voeren.”

Wat neemt de gedroomde investeerder met zich mee, naast een kapitaalinjectie?

“Iemand die ervaring heeft met opschalen van een dergelijk bedrijf, vooral ook in het buitenland. Ervaring met marketplaces zou ook mooi zijn. Begin 2021 hebben we een lening gekregen. We merken dat geld heel fijn is maar we merken ook dat traditionele geldschieters het groeimodel niet snappen en snel opschalen ook niet. Netwerk met zich meebrengen, meedenken over business modellen.”

Heb je wel eens vragen van investeerders gekregen die je aan het denken hebben gezet?

“Dat zijn er meerdere geweest. Bijvoorbeeld ‘Waarom werk je niet via een abonnementsmodel?’ Daar zijn we nu zo ver mee dat we dat ook gaan doen. Een andere die we vaak krijgen is: ‘Waarom doe je het niet op uurbasis?’ Ons platform is gebaseerd op output. In Amerika zie je de kentering al van uurbasis naar output, wat ook veel logischer is. Het is eigenlijk gek dat we tijdelijke taken per uur uitbesteden zonder dat je hier grip op hebt. Bij ons platform weet je precies wat je krijgt en voor welk bedrag dit is. Wat betreft lopen we misschien voorop in Europa.”

* In samenwerking met Fundsup belichten we iedere donderdag beurtelings veelbelovende start-ups en early-stage investeerders. Hier vind je meer informatie over Getjobsdone voor investeerders.

Over de auteur: Arjen Strijker is Oprichter en Chief Operations Officer bij Fundsup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond