-

SuperLucid: platform voor heldere presentaties die je bijblijven

“Iedereen is inmiddels bekend met AR en VR”, zegt Miguel Essers, meesterbrein achter SuperLucid. Het concept om producten te presenteren heeft iets futuristisch, door de bijzondere beleving en door de mogelijkheden die het biedt. “Wij gaan met interactiviteit veel verder dan wat de grote designbureaus doen.”

Miguel, hoe zou je SuperLucid in één tweet omschrijven?
“SuperLucid is een innovatief platform dat interactief kan ondersteunen bij productuitleg en presentaties.”

Wat doet SuperLucid precies?
“Op ons onlineplaftorm SuperLucid kan iedereen interactieve projecten vormgeven, bijvoorbeeld voor een productpresentatie. Je kiest sensoren, kabels en andere benodigdheden uit de webshop om je eigen interactieve installatie te bouwen. Die stuur je aan door ‘m aan te raken. Met SuperLucid kun je zo al ‘touchend’ presentaties geven en je product uitleggen. Dat brengt een geheel nieuwe beleving over.”

Hoe ben je hierin terechtgekomen?
“Ik heb de hbo-opleiding Grafisch- & Productdesign afgerond. Daarna heb ik zeventien jaar een eigen ontwerp- en communicatiebureau gehad. Vandaaruit ben ik tweeënhalf jaar geleden in contact gekomen met het Internet of Things (IoT), op ThingsCon in Amsterdam. Dat vond ik zo fantastisch, dat ik vastbesloten raakte om iets bijzonders te doen door design en IoT samen te brengen. SuperLucid is daar de uitwerking van.“

Waardoor zag je een gat in de markt?
“De grotere designbureaus nemen maar weinig tijd voor het IoT is mijn ervaring. Ze blijven in het vaste stramien van hun kernactiviteiten. Dat bood mij een interessante uitdaging. Wanneer je goed kijkt, ontdek je dat mensen schermmoe zijn. Ze willen geboeid worden door belevingen die meer verbinden en activeren. Daar is het IoT de uitkomst voor. Zodra iemand een leuke beleving heeft bij de presentatie, dan komt de boodschap beter over.”

Hoe ziet zo’n interactieve installatie eruit?
“Momenteel is het een wand, die afhankelijk van de wensen de klant kan variëren in vorm, oppervlak en technische functies. Zo heb ik voor de ISPO in München, ’s werelds grootste beurs voor sportprofessionals, in een houten oppervlak van zeven meter breed en met een hoogte van drieënhalve meter sensoren en een projector weggewerkt. De gebruikers zien alleen een houten paneel dat ze aan kunnen raken. Hierop wordt geanimeerde content vertoond waaraan zij zelf richting kunnen geven.”

Wat kenmerkt SuperLucid-presentaties? Hoe beleeft het publiek ze?
“Bij de projecten voor ISPO en ook bij Axess (zie animatie onder, red.) zijn we vrij simplistisch te werk gegaan. Op de wand wordt een aantal illustraties afgebeeld en zodra je ze aanraakt, ontstaan bewegende beelden die de boodschap uitleggen.”

“Een ander voorbeeld is het modeproject in samenwerking met start-up STRIKKS. We hebben een installatie gebouwd om mensen kledingstukken en stoffen te laten ervaren. SuperLucid geeft up-to-date informatie, overzicht en interactie met de stalen, in plaats van dat er duizenden fysiek getoond worden. In 2018 gaat een ontwikkelaar bij ons aan de slag met nog complexere mogelijkheden ”

Wie zijn je klanten?
“Het publiek, ofwel de eindgebruiker van de installaties is op wie ik mij richt en op wie ik inspeel. Maar mijn echte klanten zijn de professionals in marketing, retail, training, educatie en entertainment die complexe of weinig tot de verbeelding sprekende gegevens willen overbrengen aan hun klanten. Als zij tevreden zijn, is mijn klant dat ook. SuperLucid is niet gebonden aan een specifieke markt. Overal is het de kunst om saaie of complexe informatie op een goede manier over te brengen.”

Hoe doet SuperLucid dat?
“De overtuiging van SuperLucid zit in handigheid en het gemak van originele demonstraties en presentaties. Neem Fashionclash in Maastricht. Daar heb ik samen met een andere start-up een project uitgevoerd waarbij je een kledingstuk uit een rek kon pakken om het vervolgens naar je smaak interactief te personaliseren. De kleding werd vervolgens in een andere stof of kleur op een pop getoond.”

Bepaal je zelf de vorm van de installaties?
“Ja. In de meeste gevallen hebben onze klanten al middelen staan waar onze installatie bij ingebouwd kan worden. Ze geven aan voor welk project de oplossing ingevuld mag worden en dan krijg ik de vrijheid om dat vorm te geven.”

Wat zijn toekomstige projecten waarmee je aan de slag gaat?
“Onlangs heb ik akkoord gekregen van Decathlon Frankrijk. Voor hen ontwikkelen we een omvangrijk presentatiesysteem voor de afdeling onderzoek en ontwerp, dat aansluit op de productielocaties in Azië. Verder doen we een nieuw project voor Messe München en Axess.”

Wie is de concurrent?
“Mijn concept is nieuw, onbekend en moeilijk uit te leggen zonder dat je iets kunt laten zien. AR en VR zou je als concurrent kunnen zien, maar dan alleen voor de panelen. SuperLucid biedt het beste van beide technologieën en is veel breder inzetbaar. Daarnaast bestaan andere
IoT-platformen, maar die hebben een veel technischer insteek, zijn lastiger in het gebruik en denken niet vanuit marketingdoeleinden.”

Wat kost het om gebruik te maken van SuperLucid?
“Het is net als een auto. Afhankelijk van of je er boodschappen mee gaat doen of in het weekend het circuit op wilt, kies je voor bepaalde kenmerken. Bij SuperLucid vertaalt zich dat in hoe groot het scherm wordt, het aantal interactieve punten, hoeveel animatiewerk de wens is en of het om een compleet project gaat of alleen de techniek. De mogelijkheden zijn talrijk, daarom hanteer ik de instapprijs van ongeveer vijftienduizend euro. Vandaaruit kun je het zo gek maken als je maar wilt.”

Hoe ziet het verdienmodel er op dit moment uit?
“Het is gebaseerd op licenties voor het platform, verkoop en verhuur van onderdelen, workshops, trainingen en advies over concept, design, realisatie en aftersales.”

Wat zijn momenteel lopende zaken?
“Naast het werk voor ISPO Munich, Axess, STRIKKS en Decathlon lopen er met zo’n acht klanten acquisitie- en samenwerkingsgesprekken. Het zijn stuk voor stuk grote projecten voor een eenmansstart-up. Daarom ligt nu het contract gereed voor Stefan Uhrer (links op foto, red.) en Peter Mitterhauser (rechts, red.). In 2018 wordt SuperLucid in Salzburg omgezet naar SuperLucid Interactive Solutions OG.”

Als ik je over vijf jaar weer zou spreken, wat vertel je dan als eerste?
“Dat SuperLucid werkt vanuit de cloud, dat is wat ik van begin af aan voor ogen heb gehad. Vanaf volgende maand al wordt hieraan gebouwd. En dat SuperLucid een populair platform is waarop zowel bedrijven als consumenten zelf met interactiviteit aan de slag kunnen gaan. Ze kunnen mijn product bestellen via de webshop, Peter zijn bedrijven zullen een deel van de taken en services gaan vervullen en ik hoef alleen nog te assisteren waar nodig. En zo doe ik niet alles zelf zoals momenteel nog het geval is.”

Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Eline van Vliet en Verdi van der Steege.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronald - nvt

Goed artikel en erg interessant. Wel jammer dat de website van superlucid niet af is. Teksten en cases ontbreken, evenals de interactie. Op zich geen ramp, alleen waarom dan nu al de publiciteit op zoeken?

Miguel Essers - SuperLucid

Hallo Ronald,

Thnx voor je reactie je kritische noot is begrijpelijk..
Helaas is de site-ontwikkeling stil komen te liggen door het samengaan met mijn beide partners. Het moment is voor ons echter toch zo goed om de publiciteit te zoeken, dat we deze kans toch hebben benut.
Ik breng je graag volledig op de hoogte van alle mogelijkheden, als je dat interessant vindt. Hoor graag van je! (office@superlucid.com)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond