-

SXSW recap – Gerson Veenstra: ‘Generatieve AI gaat de wereld veranderen’

Het muziek- en tech-festival South by Southwest (SXSW) van dit jaar is alweer een tijdje geleden. Tijd om met vakgenoten die erbij waren de balans op te maken. Wat hebben ze beleefd en welke inzichten hebben ze opgedaan? Dit is deel 1 met Gerson Veenstra van EenVandaag.

Gerson Veenstra is eindredacteur online bij EenVandaag. Hij heeft een “een passie voor innovatie” en blogte tijdens SXSW. We vragen hem naar zijn indrukken.

Wat was jouw persoonlijke professionele missie in Austin?

“Daar kan ik kort over zijn: inspiratie. En die krijg je hier gegarandeerd. Sowieso natuurlijk omdat je veel leert, maar ook omdat je verbanden gaat leggen en aan het denken wordt gezet. Soms over onderwerpen waar je al veel over weet en soms ook omdat je verrast wordt. Ik ben journalist. Leidinggevende ook. En ik vind van mezelf dat ik alle ontwikkelingen goed volg. Journalistiek inhoudelijk, technisch en ook op het gebied van management. Maar ik ken geen plek waar dat sneller en beter gaat dan hier. Ik ben een spons. En het evenement is een snelkookpan.”

Wat is het spannendste dat jij hier hebt gespot, wat is de meest ‘immersive’ ervaring geweest?

“Dat vind ik moeilijker te beantwoorden. Maar elk jaar is er wel iets dat je heel lang bijblijft. Zo zat ik ooit in een zaal bij een sessie over hoe er veel geld te verdienen is aan kattenfilmpjes en Grumpy Cat ineens binnenkwam, en heb ik een keer een vraag kunnen stellen aan een astronaut die in het ISS zat. Live tijdens een sessie. Dit jaar was dat voor mij denk ik Disney. Met een echte lightsaber en robots op het podium. Je weet vooraf niet dat je dat krijgt, maar een hele zaal veert dan op. Ik schreef er op mijn blog ook over.”

Wat is in jouw ogen de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van creativiteit en tech?

“Dat is toch wel echt generatieve AI. Dat gaat de wereld veranderen. Er zijn kansen en bedreigingen en laten we hopen dat het vooral positief uitpakt. Maar de mogelijkheden zijn echt eindeloos. Nu al heb ik de hele dag ChatGPT open om af en toe te helpen en maak ik geregeld een afbeelding met AI. Dat helpen, dat is de kracht. Dat je je eigen talenten nog beter kunt benutten, efficiënter wordt ook en daardoor meer tijd hebt voor echt belangrijke dingen.”

Hoe zouden wij daar als Nederlandse creatieve industrie op in kunnen spelen? Op welke maatschappelijke uitdagingen zouden we ons moeten focussen vind jij?

“We zijn als mensen een beetje vervreemd. Van elkaar en van het mens zijn. Dat klinkt misschien wat hoogdravend en extreem, maar zo ervaar ik het wel. Er is een technieklaag tussen gekomen die leidt tot dissociatie en mentale problemen. Ik hoop, en verwacht het ook, dat daar door AI verandering in komt. Dat we tech echt gaan benutten zonder dat het stoort. Misschien wel juist het tegenovergestelde. Dat we daar we leukere mensen van worden.”

Shell USA heeft hier ook een locatie, wat vind je daarvan?

“Ik heb daar geen mening over. Wat me opvalt is dat ik geen logo’s zie. Dat heeft ongetwijfeld een reden. Maar aan de andere kant: het SXSW-publiek is heel kritisch. En je hebt de mogelijkheid om je stem te laten horen. En erover te publiceren. Er zijn ook bedrijven die om angst voor negatieve aandacht wegblijven.”

Web3 was vorig jaar de hype, nu is het OpenAI, ChatGPT zoals je zegt, Dall-E 2 et cetera. Zullen die het creatieve proces wel verrijken en daarmee innovatie versnellen?

“Een ding is zeker: het is er en het gaat niet weg. Maar het is voor de meeste mensen ook heel snel gekomen en we weten nog veel niet. We moeten er het gesprek over voeren met z’n allen. En het vooral ook leren. Wie hier snel goed in wordt, heeft goud in handen.”

Om een kokervisie te voorkomen: wat is een andere belangrijke ontwikkeling/trend (die de wereld ten goede zal keren) die jij hier hebt waargenomen?

“Bij EenVandaag ben ik op dit moment bezig met het opzetten van een nieuw interactieteam van zeven man, omdat we geloven dat betere interactie met ons publiek, betere journalistiek oplevert. En een band met het publiek in deze tijd van levensbelang is. Wat daar heel belangrijk in is, merk ik, is transparantie. Leg uit wat je doet en waarom. Neem je publiek er in mee. Dat hoor ik hier tijdens elke sessie ongeveer ook terug. De ontwikkelingen gaan nu echt snel. Generatieve AI is misschien wel de grootste technologische verschuiving ooit, waardoor techniek in potentie eindelijk echt met ons kan samenwerken. Maar er zijn ook heel veel open eindjes. En ethische vraagstukken. Daar open over zijn en met elkaar over te praten is denk ik van heel groot belang.”

Welke contacten heb je concreet opgedaan?

“Ha! Veel! En dat vind ik ook een belangrijk onderdeel van SXSW. Als ik ga – dit was de zesde keer, maar de laatste keer was al wel weer acht jaar geleden – ken ik altijd wel een groepje mensen. Maar gedurende het evenement haken er vaak steeds meer mensen aan. Dat zorgt ervoor dat de hele ervaring nog meer als een verrijking voelt, en ook dat je inhoudelijk nog scherper naar de ontwikkelingen kijkt. Je pikt toch je eigen dingen op en dan is het goed om te horen wat een ander er uithaalt. Het zijn er te veel om op te noemen en ik ben heel veel aangesproken door Nederlanders die mijn blogs lazen, maar de leukste ontmoeting was toch wel met een Nederlandse vrouw in het hotel waar ik zit. Zij woont al 24 jaar in Engeland en vertegenwoordigt kunstenaars. Ze is hier net als ik vooral om inspiratie op te doen, maar ze vertelde ook over een heel gaaf AI-project waar ik heel erg enthousiast over ben. Dat project zou volgend jaar op SXSW wel eens een grote hit kunnen zijn.”

Tenslotte, SXSW gaat over professioneel kansen creëren en kennis opdoen. Wat is de meest interessante informatie die jij hebt meegenomen?

“Mijn ervaring is dat het altijd even moet bezinken allemaal. South by Southwest is veel. Het is druk, je bent de hele dag met allerlei onderwerpen bezig en spreekt veel mensen en je hebt reflectie nodig: connecting the dots. Bij mij helpt het schrijven. Als ik een blog schrijf, orden ik meteen mijn gedachten en onthoud ik het beter. Maar vaak wordt het pas later een geheel. Op de terugvlucht bijvoorbeeld, of als je mensen vertelt over je ervaringen. Maar de meest urgente boodschap van hier is toch wel: ga snel aan de slag met generatieve AI. Probeer het uit en neem anderen er in mee. Want als we dat niet doen, ook als Nederlandse industrie, ontstaat er een risico op een kloof.”

Over de auteur: Nils Adriaans is onder andere Hoofdredacteur bij CreativeNL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond