-

Tiqets: je entreebewijs op zak en nooit meer in de rij

Luuc Elzinga is CEO van Tiqets en partner van Investion. Hij vertelt over Tiqets, de Nederlandse start-up die nog geen jaar bestaat en al over heel de wereld aanwezig is. In december stopte een consortium van investeerders nog eens een miljoen dollar aan groeigeld in Tiqets. 

Luuc, Tiqets in één tweet?

“Tiqets maakt je reis tot een onvergetelijke ervaring door de leukste entertainmentkaartjes direct te boeken.”

Wat maakt Tiqets zo uniek?

“Dat we de speurtocht naar tickets terugbrengen tot één platform. Het geeft overzicht in het woud aan ticketaanbieders en we screenen ze allemaal. Zijn de kaartjes echt en de prijzen eerlijk? Je wilt overal met vertrouwen kunnen kopen. Daarnaast krijgen we inzicht in wáár mensen tickets bestellen.”

Is het je doel om papieren tickets de wereld uit te helpen?

“Daar komt het wel op neer. Voor de meeste musea, concertzalen, attracties en sportwedstrijden gebruik je een ouderwets ticket. Je koopt het dan wel online, maar je moet alsnog een voucher uitprinten of naar de kassa gaan om daar het echte toegangsbewijs te ontvangen. Dan ga je naar binnen en wordt het randje van je ticket afgescheurd. Niet meer van deze tijd, maar vooral een tegenvaller voor de klanten”.

Zijn mensen eraan toe?

“De helft van onze clièntele koopt op zeer korte termijn bij Tiqets. Het komt regelmatig voor dat ze al in de rij bij de kassa staan en dan bij ons een kaartje boeken om sneller binnen te zijn. Wij willen dat iedereen op zijn mobiel kaartjes kan bestellen én direct met zijn mobiel naar binnen kan. Nu ben je nog gebonden aan allerlei barcodesystemen. Kijk bijvoorbeeld naar Uber en Airbnb, dat is de ervaring die je wilt aanbieden. Dan is papier echt passé.”

Wat was de aanleiding voor jou om te starten met Tiqets?

“In Barcelona zat ik op een ochtend krantenkoppen te scannen. Ineens kwam een voetbalwedstrijd van Barcelona tegen Atlético Madrid voorbij. Met twee doelpunten van Messi. Ik dacht: hoe kan het dat ik dit heb gemist? Hier had ik bij moeten zijn. Toen ben ik gaan nadenken over mooie belevenissen ter plekke op je smartphone aangeboden krijgen. En in plaats van twee uur in de rij staan in twee minuten binnen zijn. Twee maanden later namen we met Investion, waar ik partner van ben, een bedrijf over waar de basistechnologie inzat. Met een van die oprichters werk ik nu samen in Tiqets.”

Bied je al ter plekke tickets aan?

“Ja. Bijvoorbeeld dat je op je vakantiebestemming ’s ochtends een bericht krijgt met de mogelijkheden in de buurt. En dan uitjes gebaseerd op je situatie. Dus een waterpark voor gezinnen, voetbalwedstrijden voor vriendengroepen. Alle suggesties kun je direct boeken.”

Zijn er zaken waar je tegenaan loopt bij de ontwikkeling van Tiqets?

“De digitalisering van kaartjes loopt nog behoorlijk achter de feiten aan. En de content die onze wereldwijde leveranciers aanleveren is soms behoorlijk matig. Soms moet je een of twee dagen wachten op een bevestiging. Je moet direct een kaartje kunnen kopen, het op je mobiel krijgen, de routebeschrijving tot je beschikking hebben en vertrekken. De techniek moet sneller. We willen nu eerst in Amsterdam het digitaliseringsproces compleet maken en daarna stap voor stap de wereldwijde ticket markt 100 procent “instant delivery, mobile entrance” maken.

Wie gebruiken Tiqets?

“Op dit moment is de verhouding van buitenlandse en binnenlandse gebruikers 95 procent – 5 procent. Daarom is de site nu in het Engels. Straks komen daar andere talen bij.”

Wat zijn jullie plannen op korte en lange termijn?

“Op korte termijn is het natuurlijk constant de groei behalen, Tiqets groeit met 50 procent per maand, dat is best heftig. Het is nu vooral zaak dat we het juiste doen, meer planmatig en met meer structuur. De pioniersfase ligt achter ons, maar door de onstuimige groei pionieren we er in de praktijk nog volop op los. De focus ligt op de versnelde groei van klanten en het winstgevender maken van elke cohort klanten die binnen komt. Meer terugkerende kopers krijgen gedurende hun reis en tijdens hun volgende reis is cruciaal om wereldwijd marktleider te zijn.”

Welke drie eigenschappen moet een ondernemer volgens jou bezitten?

“Neem besluiten, onderbouw ze met cijfers, en denk in oplossingen. Laat daarbij besluiten tot stand komen via de onderbouwing van cijfers, niet door op je gevoel af te gaan. Als gegevens iets zeggen over de wensen van jouw klanten, ook al is het in tegenstrijd met jouw eigen ideeën, dan moet je gehoor geven aan je klanten. Die zijn je waardevolste bezit.”

Wat zijn jouw tips aan ondernemers?

“Wees alert op je cashflowmanagement. Zonder geld is het gewoon klaar. Handel kordaat en ga vroegtijdig met je investeerders om tafel om de voorwaarden voor vervolginvesteringen te bespreken. Daarnaast: product is alles. Bouw, leer en verbeter. Wanneer je klanten het aanbevelen, weet je dat je een goed product hebt. Bij ons is het product niet alleen de website, maar de hele ervaring tot het moment waarop gebruikers inchecken met hun ticket.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards.

Dit bericht is 140 keer gedeeld

2 Reacties

Willemien de Groot

Hartstikke interessant en heel handig,
maar ik mis tickets voor het Guggenheim in Bilbao.
klopt dat?

Daan

Het is een zeer goed concept! Nog wel een uitdaging om voor attracties met beperkte capaciteit zoals het Anne Frank huis ook met een passende oplossing te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond