-

Tricktrack: één dag per week besparen op je online marketing

Eén bericht verspreiden via alle marketingkanalen, dat betekent voor veel online marketeers tig acties uitvoeren. “Zo’n bij-taak kost algauw twee uur per dag, hebben we becijferd. Ons dashboard koppelt de creatie van content los van de plaatsing”, zegt Koen Godschalk, spin in het web bij Tricktrack. “We stroomlijnen en vereenvoudigen het droge, repetitieve proces zodat je meer tijd overhoudt voor marketing.”

Hoe zou je Tricktrack in één tweet omschrijven?

“Vanuit één dashboard beheer je de content voor zowel je site, shop als app – waardoor je werk efficiënter én leuker wordt.”

 Wat is Tricktrack?

Tricktrack is een contentmanagementsysteem (cms) voor apps en websites waarmee je al je marketingcontent vanuit één punt naar alle kanalen kunt sturen. We bouwen het systeem zo op dat je door gerichte targeting, met een combinatie van verschillende contenttechnieken, zoals het gebruik van beacontechnologie, je klanten meer kunt betrekken bij het creëren van de beleving. Tricktrack neemt de ‘droge’ zaken van marketeers uit handen, zodat zij zich kunnen richten op waar ze goed in zijn: marketing. Op dit moment is het dashboard nog volop in ontwikkeling, medio 2017 komt het op de markt.”

Wat is de trick achter Tricktrack?

“Dat het uit één dashboard bestaat waarmee je al je content kunt aanbieden. Je voert tekst, afbeeldingen en film in op één plek, je geeft aan op welke kanalen het moet worden geplaatst en het systeem plaatst het in de juiste vorm. Tegelijkertijd worden alle acties en reacties van gebruikers op de content geanalyseerd. Door die combinatie kun je je doelgroep nog beter specificeren, bijvoorbeeld met de opties voor heatmaps of persona-gebaseerde statistieken in het cms. Voor contentmarketeers heeft het dashboard van Tricktrack ontzettend veel mogelijkheden.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“Vanuit een project van Fresh Apple, ons moederbedrijf, dat vooral apps en websites bouwt. Tijdens een opdracht van Apenheul maakten we de ‘dagje uit-app’, met uitgestippelde, interactieve routes. Na afronding van het project drong het tot ons door dat we eigenlijk een volledig nieuw systeem met een fantastisch dashboard hadden gebouwd. Op dat moment besloten we dat we dit móesten doorontwikkelen.”

Waarom loop jij warm voor Tricktrack?

“Dat het ogenschijnlijk simpel is. Elke keer als ik uitleg wat ik doe, dan denken mensen is dat er niet al?’. Ik kan met Tricktrack op een directe manier effect uitoefenen op een bedrijfsproces. Doordat gebruikers zich weer bezig kunnen houden met hun kernactiviteiten, verbeteren ze de efficiëntie van het hele team en daarmee het bedrijf.”

Voor wie is Tricktrack?

“Tricktrack is met name relevant voor bedrijven die het belangrijk vinden een band met hun bestaande klanten op te bouwen en daar, op dit moment, meerdere communicatiekanalen voor gebruiken. Met Tricktrack richten we ons zowel op de onlinemarketeers als op app-ontwikkelaars. Die leveren we een volledige back-end die ze helemaal kunnen inrichten naar de wens van de klanten. Digitale bureaus willen gewoon gave apps ontwerpen. Wij zorgen ervoor dat zij dit kunnen doen en volledig vrij zijn in de mogelijkheden.”

Wie zijn jullie klanten?

“Tot nu toe vooral pretparken, festivals en steden. Het zijn organisaties die meer zicht willen in de locatie van hun bezoeker en zijn of haar ervaring. Tricktrack is een uitgelezen oplossing om informatie te geven op het juiste moment en op de juiste plek. We werken al op opdrachtbasis, zo hebben wij al opdrachten gedaan voor Planet Freshness en Uit in Apeldoorn.”

Waarom zou ik als online marketeer Tricktrack moeten aanschaffen?

“Omdat zij ontzettend veel tijd kwijt zijn aan back-end gerelateerde acties, waardoor er minder tijd over blijft om te maken waar het daadwerkelijk om gaat: aantrekkelijke, rijke content die mensen in beweging brengt.”

Dus je bespaart tijd en geld?

“Ja, vooral op je app-ontwikkeling. Normaliter investeer je in zowel je back-end als je front-end. Wij leveren een volledige back-end, waardoor jij alleen nog hoeft te kiezen welke functies je in jouw app wilt behouden. Daarnaast bespaar je veel tijd, want je hoeft maar één keer je content in te voeren.”

En hoe uit zich dat in cijfers?

“Je bespaart al snel 20.000 euro op het ontwikkelen van een back-end voor een gemiddelde app. Daarbij komt nog een besparing van zo’n 3.000 euro op je algemene bedrijfswebsite. Deze bedragen zijn zo hoog vanwege de uren die in de eerste ontwikkelingsfase zitten. Doordat het hele dashboard al voor je klaarstaat, verkort je ook de ontwikkeltijd van de app met 30%. En doordat je je niet meer bezig hoeft te houden met alle niet-communicatie gerelateerde zaken, ga je er op het gebied van efficiëntie zo’n 20% op vooruit. Dit houdt in dat je ineens zomaar een hele dag over hebt om tijd aan je klant te besteden.”

Wat kost het gebruik van het dashboard?

“Om gebruik te maken van het dashboard betaal je 299 euro per maand. Je krijgt daarvoor een all in-pakket waarvoor je 25 procent minder betaalt dan bij reguliere cms-aanbieders, zoals Lightcurb, die een mogelijkheid bieden om beacontechnologie toe te voegen aan je business. Wij bieden een volledig cms waarin zulke technologie slechts één van de opties is.”

Kun je ook een afgeslankte versie gebruiken?

“We doen niet aan light-versies, daar geloof ik niet in. Een integraal product als Tricktrack kan alleen tot z’n recht komen door de volledige functionaliteit beschikbaar te stellen. Klanttevredenheid vinden we ontzettend belangrijk. Als je een product verkoopt waar de klant maar de helft van gebruikt, is hij ook maar half zo tevreden.”

Wat betekent all-in?

“Je krijgt toegang tot het dashboard, garantie en support. Om een voorbeeld te noemen: je wilt augmented reality verwerken in je app. Je weet dat het kan, maar niet precies hoe je dat voor elkaar krijgt in het dashboard. De ondersteuning die wij dan bieden, maakt deel uit van het abonnement. De klant moet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden, want dan is het ook echt all-in.”

Hoe houden jullie de klant op de hoogte van nieuwe mogelijkheden?

“Wanneer het dashboard op de markt is, willen we marketeers cursussen gaan aanbieden. We merken dat niet iedereen genoeg uit de mogelijkheden van een cms haalt, wat vaak komt doordat opties onvoldoende bekend zijn. Wij willen vooral dat mensen zich bewust worden van de mogelijkheden op het gebied van contentmanagement. In de cursussen zal ons verdienmodel niet zitten.”

Hoe houden jullie de prijs zo laag?

“Doordat de basis er al ligt en we een groot deel van de codes waar het dashboard van Tricktrack uit is opgebouwd kunnen hergebruiken. Door de manier van coderen is het dashboard heel generiek. De codes zijn geschikt voor elke app die je er vervolgens mee maakt. Wij zijn nu een aantal maanden bezig de solide basis zo te maken dat die volledig aan te passen is aan de wensen van de klant. Als je zorgt dat je een goede basis hebt, dan bespaart je dat later veel tijd, en dus geld. Daarom zijn we het dashboard aan het optimaliseren om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en het geschikt te maken voor elke organisatie.”

Wanneer komt het dashboard op de markt?

“Na de zomer willen we beginnen met de uitrol van Tricktrack als cms voor apps. In 2018 maken we de omschakeling van een ‘normaal’ naar een headless cms. Hiermee kun je vanuit je dashboard al je kanalen van content voorzien. Je hoeft dus niet meer op je eigen site te zitten om daar content op te plaatsen.”

 Hebben jullie momenteel projecten lopen?

“Ja, op dit moment hebben we twee opdrachten. Eén is voor KPN. We tasten nu af of er een samenwerkingsmogelijkheid is, die het thema van KPN nog sterker maakt: mensen met elkaar verbinden. Het andere project is voor Giftnation, een aanbieder van giftcards. We ontwerpen de app én de website om de giftcard te verzilveren. Tricktrack dient hier enerzijds als platform waar zowel Giftnation als alle productaanbieders hun content kunnen beheren. Denk aan nieuwe producten aanmaken, boekingen, reserveringen, vouchers, acties, giftcardcodes scannen en betalingen verwerken. Anderzijds kan Giftnation de consument locatiegebonden informatie aanbieden en krijgen ze een hoop inzichten over zowel de aanbieder als de gebruiker van de producten.”

Stel, elk bedrijf zou Tricktrack gebruiken. Wordt de beleving dan niet hetzelfde?

“Nee, we bieden slechts de techniek. Producten en diensten hebben elk hun unieke eigenschappen. Als je product of service goed is, helpen de tools je bereik te vergroten en het zo professioneel mogelijk in de markt te zetten. Het onderscheidend vermogen zit ‘m juist in het een verschil dat je kunt maken, omdat je met Tricktrack sneller, beter en slimmer werkt. Dit merkt de klant vervolgens in de service die je biedt.”

Is Tricktrack internationaal beschikbaar?

“Voor nu zijn we alleen nog actief in Nederland, maar internationale ambitie hebben we zeker. Via ons resellerprogramma hoop ik in rap tempo uit te breiden naar het buitenland. Ik denk dat deze uitbreiding goed te realiseren is, omdat app-ontwikkelaars in Nederland vaak opdrachten krijgen uit andere landen. Zo heeft Fresh Apple, met gebruik van ons cms, een app ontwikkeld voor ZOO Antwerpen.”

Wat gaat de toekomst je brengen?

“Over een jaar hebben we onze eerste sales van het nieuwe cms gehad en halverwege 2020 verwacht ik, om aan de vraag te kunnen voldoen, ons team te vergroten naar twintig man. Mijn doel voor de toekomst: mensen weer creatief laten zijn, zodat ze volop hun talent kunnen benutten. Daar doe ik het voor!”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met Sanne van den Berg. Bekijk hier de AIA-winnaars van 2016.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond