-

Trollie: reizen delen en boeken

Waarom zou je bij het samenstellen van een rondreis het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden in plaats van te profiteren van de kennis van ervaringsdeskundigen? Dit is het uitgangspunt voor reisdeelplatform Trollie, vertelt medeoprichter Arne van Noorloos.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?

“In 2015 wilde ik een autorondreis maken door Noorwegen. Ik vond laatst een printscreen terug van een route die ik in Google Maps had samengesteld. Er ging heel veel tijd en moeite in zitten, terwijl heel veel mensen zo’n reis al eens hebben uitgezocht en gemaakt. Dat was de directe aanleiding voor Trollie. Mijn partner Johan Hendriks en ik hebben een technische achtergrond, dus het was een kleine stap om het idee echt te gaan ontwikkelen.”

Hoe werkt het precies?

“Je meldt je aan via Facebook of Google en dan kun je een nieuwe reis plaatsen. Je vult in langs welke plekken je bent gereisd en met welk vervoermiddel. Die route kun je nog aanvullen met foto’s en tekst. Hoe completer je beschrijving, des te hoger kom je in de zoekresultaten te staan. Gebruikers die een bepaalde reis willen boeken, nemen we bij de hand. We laten precies zien uit welke stappen de reis is opgebouwd. De reiziger moet vervolgens zelf elk los element inboeken. Dat hebben we bewust zo gedaan, omdat mensen graag de vrije hand hebben bij de keuze van een hotel.”

Arne van Noorloos en Johan Hendriks, Trollie

Arne van Noorloos (L) en Johan Hendriks

Wat is het verdienmodel?

“We ontvangen affiliate fees van onze partners. We hebben geen investering nodig gehad voor het opstarten van Trollie, omdat we de technische kennis zelf in huis hebben. We hebben een eigen bedrijf waarmee we apps en websites bouwen en een stukje hosting doen voor onze klanten. Er zit dus geen druk op de ketel om geld te verdienen met Trollie, wat heel prettig is. Maar we willen het wel uitbouwen tot iets groots. We zoeken daarom een strategische partner met verstand van marketing. We focussen ons in de communicatie eerst op reizigers die hun reis willen delen, zodat we ons aanbod kunnen uitbouwen. Boeken is stap twee.”

Hoe zit het met de concurrentie?

“We hebben de markt natuurlijk in kaart gebracht en zagen ruimte voor een mooi uitgangspunt voor het plannen, loggen en onthouden van een reis. Een partij als TRVL stelt gebruikers in staat om zelf voor reisagent te spelen maar is vooral op het verblijf gericht. Er bestaan ook al apps die zijn gericht op het loggen van je trip, maar bij ons krijgen de delers 5 dollar per reis als die via een van onze partners – Booking, TripAdvisor en Skyscanner – wordt geboekt. Daarbij maakt het niet uit of de boeker aanpassingen doorvoert. Ons systeem weet wat de basisreis was en degene die die heeft gedeeld ontvangt bij boeking de fee. Die zien wij als katalysator om mensen aan het delen te krijgen.”

TRVL richt zich ook op professionele reisboekers. Dat is gezien jullie fee van 5 dollar zeker niet de bedoeling?

“In principe kan een reisagent ons systeem ook prima gebruiken. Die optie houden we zeker in gedachten. We kijken momenteel hoe we dat zouden kunnen inpassen in het geheel.”

Wat staat er op de roadmap?

“De kern is natuurlijk dat mensen zo gemakkelijk mogelijk reizen moeten kunnen delen en dat kost nu vrij veel tijd. We kijken hoe we het proces kunnen versimpelen. Iedereen neemt op reis foto’s met zijn mobiele telefoon en daar zit een geolocatie aan vast. Als de gebruiker die foto’s uploadt, kun je meteen automatisch de route uittekenen en hoeven ze alleen nog de titel en een introtekst te bedenken.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Gino

Heel cool concept. Tour de France reis lijkt me heel gaaf om als reis te maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond