-

‘TRVL gaat de reiswereld opschudden’

Het nieuwe boekingsplatform TRVL van ondernemer Jochem Wijnands maakt zich op voor een soft launch in september. Dan zullen tweehonderd agenten wereldwijd van start gaan met het samenstellen en verkopen van reizen. Volgens Wijnands is de technologie zo goed, dat iedereen reisagent kan worden. “We zijn de Uber van de reiswereld.”

TRVL is toch een online reismagazine? Vanwaar de stap naar boekingen?
“We zijn in 2010 gestart met TRVL, een reisblad voor de iPad. We hadden grootse plannen hiervoor, maar al snel lag de focus 100 procent op Prss, de publishing software voor het samenstellen van iPad-magazines zoals TRVL. Als startup kun je nu eenmaal niet alles tegelijk doen. Prss werd in 2014 door Apple gekocht. Ik ben na de overname een jaar bij Apple in dienst geweest om te helpen bij de integratie van Prss in Apple News. Toen ik terugkwam kon ik me weer op TRVL richten. Het is natuurlijk een beperkt model, een magazine maken voor iPad-gebruikers. Dus ging ik nadenken over hoe we de lezer verder kunnen helpen, naast inspiratie bieden voor reizen. Mijn conclusie was dat er in het boekingsproces ruimte is om waarde toe te voegen.”

Hoe dan?
“Er is enorm veel keus. Dat is fijn, maar ook een probleem, want je bent ongelofelijk veel tijd kwijt voor je een reis daadwerkelijk kunt boeken. En dan blijft er een onzeker gevoel bestaan – heb je wel het juiste hotel gekozen? Bovendien wordt mobiel boeken alleen maar groter de komende jaren. Dat vergt een andere, nieuwe aanpak van zoeken en boeken. We zijn daarom begonnen met het bouwen van een beter boekingsplatform dan wat er nu bestaat op de markt. Aanvankelijk hadden we reisbureaus in gedachten als doelgroep. Maar het is zo gemakkelijk in het gebruik dat we dachten: waarom stellen we TRVL niet open voor iedereen die het leuk vindt om reizen samen te stellen? Zo is het concept geboren van een peer-to-peer boekingsplatform van en voor reisliefhebbers.”


De site is live als betaversie. Wat is de status?
TRVL op mobiel
“Technisch bezien zijn we sinds juni klaar. Het boekingsplatform staat, de API’s van de belangrijkste leveranciers zijn geïntegreerd. Ik vond alleen het design niet goed genoeg. Bij Apple werd bij wijze van spreken per pixel bekeken of deze beter een stukje naar links of naar rechts kon worden geplaatst. We hebben er een goede ontwerpclub op gezet. Nu TRVL er ook heel mooi uitziet, zijn we bezig met testen en het doorvoeren van verbeteringen. Dit weekend voeren we de laatste grote update uit en in september beginnen we met de eerste groep van tweehonderd reisboekers. Het is een soft launch: we gaan van closed beta naar open beta. We hebben bijvoorbeeld nog niet de API van onze autoverhuurpartner Cartrawler geïntegreerd. Zo zijn er meer dingen die we nog willen aanpassen. Dat gebeurt de komende weken en maanden.”

Wie zijn die TRVL-agenten?
“Zowel liefhebbers als professionals. Je hebt geen toeristisch diploma nodig om agent te worden, we vinden passie voor reizen veel belangrijker. We krijgen aanmeldingen uit de hele wereld, vooral uit de VS. Maar ook vanuit Nederland is er veel belangstelling. In de eerste fase kunnen mensen die zich aanmelden als TRVL-agent binnen hun eigen netwerk reizen gaan boeken. Later willen we local experts benoemen, die bewezen kennis hebben van bepaalde bestemmingen. Wanneer een reiziger op zoek is naar advies over die bestemming, koppelen wij hem aan de expert. We gebruiken marketing automation tools om te bepalen of iemand die de verhalen van TRVL leest, een lead is en kunnen hem of haar dan gericht benaderen en voorstellen aan de local expert.”

Het klinkt alsof je gewoon op zoek bent naar Zelfstandig Reisadviseurs (ZRA’s). Zij sluiten zich als ondernemer aan bij een organisatie, zodat ze ANVR-touroperators kunnen boeken, online beter vindbaar zijn en meeprofiteren van marketingacties.
“Ik heb de bestaande ZRA-organisaties bekeken. De boekingssystemen die zij gebruiken zijn om te huilen. Er is een portal met een paar honderd leveranciers die allemaal een eigen login hebben, waardoor het heel veel tijd kost om een boeking te maken. Bovendien moet de ZRA betalen om erbij te mogen en per boeking geld afdragen. En ze moeten voor hun eigen leads zorgen. Bij ons is deelname gratis en ontvangt de agent het leeuwendeel van de commissie. In ons systeem is op één plek alles wat internet biedt op reisgebied te boeken. Je kunt van dag tot dag een reis samenstellen, dus ook ingewikkelde reizen zijn gewoon online boekbaar. En we verwijzen straks klanten door naar de local experts, dus we helpen met de leads.”

Zoveel commissie wordt er niet meer uitgekeerd. Is TRVL geschikt om een boterham mee te verdienen?
“Ja. Wij zijn affiliate partner van een aantal grote contentpartners, zoals Booking en Expedia. We hebben daardoor recht op een fee als er een boeking wordt gemaakt. Hoeveel verschilt sterk per categorie: hotels, airlines, aanbieders van excursies en autoverhuurders hebben allemaal een andere commissiestructuur. Maar een marge van 10 procent is meestal haalbaar voor de reisboeker.”

De reisagent is dood, leve de reisagent?
“Ik denk dat er juist nu behoefte is aan goed advies bij het boeken van een reis. Even babbelen met iemand die de bestemming kent scheelt je zo 20 tot 30 uur aan research en neemt onzekerheid en stress weg. Reisbureaus sterven uit, omdat ze geen toegang hebben tot de juiste technologie.”

Stap één is dus om TRVL beschikbaar te maken voor de aangemelde reisboekers, twee is het benoemen van local experts en vindbaar worden voor reizigers buiten de netwerken van de boekers. Wat zit er verder in de pijplijn?
“De derde stap is de ontwikkeling van een app. Daarin kun je boeken, alle reisinformatie terugvinden, vouchers, vluchtschema’s, enzovoorts. Het wordt een soort assistent – we melden het bijvoorbeeld als een vlucht is vertraagd, niet alleen aan de reiziger, maar ook aan het hotel, zodat ze weten dat je wat later arriveert. Als je bent ingecheckt, sturen we vijf suggesties voor activiteiten, die je natuurlijk meteen kunt boeken. Alle leuke dingen die een reis beter maken, maar waarvan het te veel gedoe is om van tevoren zelf te regelen, stoppen we in de app.”

“De vierde stap is om reisbloggers de kans te geven gebruik te maken van TRVL. Zij kunnen op basis van een verhaal bij TRVL een reis samenstellen en die link aan hun lezers aanbieden. Net als de gewone TRVL-agenten ontvangen ze vervolgens commissie als er boekingen worden gemaakt.”

“Ik zie trouwens ook goede mogelijkheden bij midden- en kleinbedrijven die veel reizen. Je meldt de officemanager aan als TRVL-agent, maakt profielen aan van alle zakenreizigers en boeken maar. De medewerker die op reis moet krijgt een link, gaat akkoord en de betaling gebeurt via de company creditcard. Het bedrijf krijgt de commissie én heeft een mooi overzicht van alle gemaakte zakenreizen. Ik denk dat het MKB enorm plezier kan hebben van TRVL.”

Hoeveel boekingen zijn er nodig willen jullie uit de kosten komen?
“Zo denken wij niet. We zijn een start-up met een goed idee, waarvoor we goede en schaalbare technologie hebben ontwikkeld. De komende vijf jaar gaan we groeien, waarvoor we externe investeerders nodig hebben. Wij gaan de hele reiswereld opschudden, let maar op.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond