-

Zesty: de perfecte match tussen eHealth en patiëntgemak

 Een doktersassistent die je afspraak in de agenda noteert, nadat je een half uur in de wacht hebt gestaan. Het past niet meer in de tijd waarin we met een klik of tik een bestelling kunnen plaatsen. “Zeker wanneer het op zorg aankomt, zou dat wel moeten kunnen”, zegt Algemeen Directeur Zesty Nederland, Sinan Belhawi. Zesty biedt die klik en garandeert bovendien de beste zorg in jouw buurt.

Sinan, kun je uitleggen wat Zesty precies is?

“Zesty is een onlineboekingsplatform waar het uitgangspunt is ‘gemakkelijk en snel de beste zorg kunnen garanderen’. Met Zesty maak je eenvoudig medische afspraken: bij de tandarts, fysiotherapeut, huisarts en SOA-kliniek. De mogelijkheden breiden zich steeds verder uit, want we groeien snel. Momenteel zit Zesty enkel nog in Amsterdam, waar het aantal aangesloten praktijken nu op negentig zit. Volgende maand breidt Zesty uit naar Den Haag. En dan volgend jaar naar België.”

En nu in een tweet.

“Zesty betekent blijdschap. We maken patiënten en praktijkhouders blij door ze te verbinden.”

Wanneer kwam het ‘eureka’-moment voor jou om te starten met Zesty?

“Net als zo veel andere zorgvragers krijg ik nauwelijks alle mogelijkheden op een rijtje om snel een afspraak te kunnen maken. Wie Zesty gebruikt, vult z’n postcode in en kan dan meteen een afspraak maken. Niet alleen weet men via Zesty welke zorgverlener het goedkoopst ofwel het dichtstbij is, ook bieden de beoordelingen een goed kompas voor de juiste zorgkeus.”

Maar waarvoor biedt Zesty nu echt een oplossing? Welk probleem los je op?

“Het is heel lastig voor patiënten om een afspraak te boeken of een nieuwe behandelaar te vinden via het internet. Als de patiënt bijvoorbeeld de tijd van zijn of haar afspraak wil verzetten, dan moet dit vrijwel altijd telefonisch en via dezelfde aanbieder. Nu geldt dat Zesty een 24/7-onlineservice aanbiedt waarmee patiënten met één druk op de knop een afspraak maken, verzetten of afzeggen. De zorgaanbieder kan hierdoor veel gemakkelijker en sneller plekken opvullen die vrijkomen.”

Wat maakt Zesty anders dan de concurrentie?

“Wat Zesty biedt, is een platform waar je snel en gemakkelijk zorg kunt aanvragen én beoordelen. Hierdoor kun je aan de hand van beoordelingen de beste persoonlijke zorg vinden. Ik zie het nog maar als het begin. Er is veel vraag naar ons product, zelfs ziekenhuizen en privéklinieken hebben interesse. Zesty is nog lang niet klaar met innoveren. Het kent een marktvergrotende waarde, omdat veel mensen rondlopen met klachten of bij een preventief consult zijn gebaat, maar geen gebruikmaken van de zorg. Daarnaast kunnen praktijken op deze manier nieuwe patiënten ontvangen, wat ook geen onbelangrijke ontwikkeling is.”

Wat was een cruciaal moment in de ontwikkeling van Zesty?

“Het hele stuk voorfinanciering was heel lastig. De ontwikkeling van Zesty kon pas echt van de grond komen op het moment dat we een goede investering zouden krijgen. Wij hebben in onze laatste investeringsronde in april een investering van 6,5 miljoen euro binnengekregen. Hiermee creëerden we direct tractie en konden zo tevens een groot aantal praktijken aansluiten. Marketing was hier een hele belangrijke factor in. Een groot deel van het budget is met name gebruikt om Zesty bekend te maken zowel onder de patiënten, als onder de zorginstellingen. Bij het bouwen van een dergelijk platform was dit dan ook een cruciaal punt.”

Wat is de huidige samenstelling van jullie team?

“Ons team bestaat uit een bijzondere combinatie van mensen die uit de zorg komen en mensen met een marketingachtergrond. Om deze reden kunnen wij niet alleen inspelen op de behoeftes van de patiënt als zorgbehoevende, maar tevens op de patiënt als consument. Wat heeft de patiënt nodig en hoe kunnen wij de patiënt dit op de meest gebruiksvriendelijke manier bieden? Praktijken krijgen zo nieuwe, blije patiënten.” 

“Daarnaast geloven wij heel erg in ander soort samenwerkingen. Bedrijven of individuen met een eigen marketingkanaal kunnen hun community doorverwijzen naar de website of de app van Zesty. Een tweede partij kan op die manier delen in de winst van Zesty en zal voor zo’n referral een bedrag ontvangen.”

*) Zesty nam deel aan de Accenture Innovation Awards binnen het innovatiethema Health & Wellbeing. Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen alle tien de thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat op www.innovation-awards.nl.

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond