0
9.3k
Channel: Conversie

In acht stappen naar een succesvol CRO-programma

Tegenwoordig kan digital marketing niet meer zonder conversieoptimalisatie (CRO). Functietitels zoals CRO specialist, CRO manager en Growth hacker vliegen je om de oren. Daarnaast is CRO vaak geïntegreerd in de werkzaamheden van iedere moderne marketeer. Ben je verantwoordelijk voor het verhogen van de conversie of eigenaar van het CRO programma in jouw organisatie? Dan biedt deze whitepaper handvatten en praktische tips. Je leert wat de acht essentiële stappen van een succesvol CRO-programma zijn. Geen stress als je al bezig bent: zie dit dan als een kans om jouw CRO programma te verbeteren.

In acht stappen naar een succesvol CRO-programma

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook voor het ontwikkelen van een CRO-programma. Hoe dit ontwikkelproces er precies uitziet is lastig te zeggen. De acht stappen in deze whitepaper bieden je in ieder geval houvast. De acht stappen zijn:

  1. Leer je organisatie nóg beter kennen en ontdek de obstakels en kansen.
  2. Kom erachter of experimenteren haalbaar is.
  3. Vind de zwakste schakel in jouw CRO-programma.
  4. Vind kansen met een significante impact die verder gaan dan best practices.
  5. Gebruik het Customer Journey Model als CRO-raamwerk.
  6. Zorg dat jouw analytics data betrouwbaar is.
  7. Voorkom nare verrassingen van jouw A/B-test tool.
  8. Betrek de organisatie bij jouw CRO-programma.
Stap 1: Leer je organisatie nóg beter kennen en ontdek de obstakels en kansen.

De eerste stap is cruciaal voor het ontwikkelen van een succesvol CRO-programma. Het is belangrijk om de belangrijkste obstakels te identificeren en kansen te zien. Dit om teleurstelling en vertraging in latere fasen te voorkomen. De whitepaper beschrijft de basisvragen die je moet beantwoorden voordat je aan de slag kunt:

  • Wat wil je bereiken en waarom?
  • Wie kunnen je helpen om tot dat succes te komen? Hoe ga je hen bereiken?
  • Wanneer is het een succes? Denkt iedereen met wie je gaat samenwerken daar ook hetzelfde over?
  • Wat (voor onderzoek) is er al gedaan dat je kunt gebruiken voor een kickstart?
Stap 2: Kom erachter of experimenteren haalbaar is

Experimenten zijn kostbaar en tijdrovend. Het is daarom goed om te weten wat je wel en vooral niet moet doen. Ook is experimenteren vanuit statistisch perspectief niet voor iedereen haalbaar. Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de lange termijn. Lees in de whitepaper hoe je de experimenteer potentie van jouw CRO-team berekend en hoe je de verzamelde data goed kunt interpreteren.

Stap 3: Vind de zwakste schakel in jouw CRO-programma

Een goed CRO-programma bestaat uit verschillende volwassenheidsniveaus, met specifieke rollen, processen en technologieën. Het in kaart brengen van je eigen CRO maturity helpt je efficiënt en gestructureerd vaststellen in welke fase jouw CRO-programma zich bevindt. Het CRO Maturity Model is hierbij een handig hulpmiddel. Hiermee kun je ook de zwakste schakel in jouw CRO-programma identificeren en hier vervolgacties op ondernemen.

Stap 4: Vind kansen die verder gaan dan best practices

Het ‘value proposition canvas’ is een veelgebruikt model voor het scherp krijgen van je waardepropositie. Het is noodzakelijk om te achterhalen wat jou uniek maakt voor langetermijnsucces. De whitepaper beschrijft stap-voor-stap hoe je het invullen van het canvas het beste kunt aanpakken en optimaliseert met de learning uit de experimenten die je uitvoert.

Stap 5: Gebruik het Customer Journey Model als raamwerk

Hoe weet je zeker dat waar jij wilt beginnen er ook toe doet voor de bezoeker? Het uitwerken van het customer journey model helpt je de klant centraal te stellen en een raamwerk te creëren dat je leert waar je moet beginnen. Het Customer Journey Model bestaat in vele vormen, van summier tot zeer uitgebreid. De whitepaper beschrijft hoe je het ‘value propositie canvas’ kunt combineren met het Customer Journey Model.

Stap 6: Zorg dat je data betrouwbaar is

Het succes van een goede CRO-programma staat of valt met betrouwbare data. Het opstellen van een checklist biedt houvast en structuur. De whitepaper bevat een simpele checklist voor het uitvoeren van een eenvoudige data audit.

Stap 7: Voorkom nare verrassingen van jouw A/B-test tool

In stap zeven wordt de nadruk gelegd op het voorkomen van technische fouten om vertraging te voorkomen. Zo voorkom je verrassingen die jouw experimenten om zeep helpen. Met een paar simpele checks weet je of jouw A/B-test tool goed functioneert. Lees in de whitepaper welke dit zijn.

Stap 8: Betrek de organisatie bij jouw CRO-programma

Net zoals bij elk ander project is draagvlak een kritische succesfactor. Het geheim? Deel je bevindingen, vraag om input van de rest van de organisatie en wees de ambassadeur. Voor het beste resultaat zijn een gestructureerd CRO-programma en CRO-kennis binnen je organisatie belangrijke vereisten. Hoe transformeer je jouw bedrijf naar een experiment-gedreven organisatie? Lees het antwoord in de whitepaper.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Timo Stegeman