Download

Download
0
821
Channel: B2B online

Antwoord op de belangrijkste vragen over Customer Data Platforms (CDP’s)

Zakelijke kopers en consumenten verwachten dat je weet wie ze zijn, wat hun aankoophistorie is en aan welke producten of diensten zij behoefte op welk moment. Een gepersonaliseerde klantbeleving is steeds vaker een kritische succesfactor voor het genereren van new business en het behouden van bestaande klanten. Een Customer Data Platform (CDP) kan je hierbij ondersteunen. Fingerspitz heeft drie Industry experts van Kleertjes.com, EDC Internet en TOTO gevraagd naar hun visie op het gebruik van een CDP.

De toegevoegde waarde van een CDP voor customer experience optimalisatie

Deze whitepaper beantwoord de belangrijkste vragen over Customer Data Platforms. Is CDP de volgende stap in online marketing? Wat is de toegevoegde waarde van een CDP? Welke platforms zijn er? Daarnaast bevat de whitepaper een casestudy van webshop Plein.nl. Lees hoe zij een explosieve omzetstijging hebben gerealiseerd door slimme personalisatie.

Het managen van razendsnelle datastromen met een CDP

We consumeren extreem veel content, maar we produceren nog veel meer. Vraag en aanbod staan niet in verhouding met elkaar. Bovendien geldt, dankzij de algoritmes van sociale media en zoekmachines, steeds vaker: the winner takes it all. De grootste uitdaging voor marketeers is om relevant te zijn in de razendsnelle datastromen tussen je klant, concurrent en je organisatie. Deze datastromen zorgen er ook voor dat er meer data dan ooit tevoren beschikbaar is. Het omgaan met de stijgende hoeveelheid data die we verzamelen vraagt echter wel om een professionele aanpak. Een veelgenoemd middel dat daarbij om de hoek komt kijken, zijn CDP’s.

De voordelen van een Customer Data Platform (CDP)

Datamanagement is inmiddels een vast onderdeel geworden van elke (marketing)strategie en het takenpakket van elke marketeer. Hierbij wordt vaak onderscheid gemaakt tussen drie niveau’s: data-informed (verrijken), data-driven (leren) en automated (gebruiken). Dat laatste niveau is waar je als marketeer heen wilt: je verzamelt data, leert ervan en laat het voor je werken. Een CDP kan je ondersteunen vanaf het tweede niveau ‘data-driven’. Lees in de whitepaper wat de visie van Niek Stofbergen van Kleertjes.com hierop is.

Een belangrijk voordeel van het werken met een CDP is dat je klantprofielen opbouwt. Deze klantprofielen zijn de eerste stap richting online- en cross-channel personalisatie. Een CDP laat leads dus sneller conver- teren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde CLV. Lees in de whitepaper wat de overige voordelen van een CDP zijn en wat de toegevoegde waarde is van een dergelijk platform voor personalisatie.

Het kiezen van het juiste CDP: Waar moet je op letten?

Het aanbod van Customer Data Platforms is eindeloos. Enkele voorbeelden zijn Blueconic, Squeezely, Datatrics en Tealium. Vrijwel alle CDP’s geven je de mogelijkheid om online, cross-channel personalisatie toe te passen voor ieder individu. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar hoe het platform omgaat met het verzamelen van persoonsgegevens. Ook is toestemming van de gebruiker een vereiste voor het verzamelen van data en het personaliseren van de customer experience. Per CDP kan het variëren welke mogelijkheden hiervoor geboden worden. Voor degenen met een beperkt budget is het advies om altijd te kiezen voor een CDP in plaats van een Data Management Platform (DMP).

Jaap Jacobs