0
3.8k
Channel: E-commerce

De belangrijkste winkeltrends in het post-COVID tijdperk

Terwijl de wereld zich blijft aanpassen aan een nieuwe manier van leven met COVID-19, beoordelen experts de impact ervan op de retailbranche en proberen om te begrijpen hoe de pandemie blijvende veranderingen in het winkelgedrag zal veroorzaken. Toen de pandemie toesloeg en wereldwijde lockdowns van kracht werden, zagen we enkele snelle eerste veranderingen. De winkeldata van het Bazaarvoice Network van meer dan 6.200 merk- en webshops weerspiegelen hoe consumenten de betekenis van essentiële items herclassificeerden, met gezichtsmaskers, entertainment en online boodschappen bovenaan de lijst om hun nieuwe (thuis)werkomgeving in te rechten. Later zou het koopgedrag veranderen en meer aandacht gaan besteden aan tuinieren en welzijn.

COVID-19: De vier belangrijkste veranderingen in consumentengedrag

Bazaarvoice heeft een wereldwijde enquête gehouden onder ruim 8.000 deelnemers in zes verschillende landen over hun drijfveren en belemmeringen om producten te kopen. In dit eBook zijn de vier belangrijkste veranderingen in koopgedrag geïdentificeerd die naar voren kwamen en waarschijnlijk langdurig zullen blijven na COVID-19. Wereldwijde retailers moeten zowel de wereldwijde als lokale consumententrends volgen. Hoewel veel van de trends globaal wereldwijd kunnen worden toegepast, bestaan er regionale verschillen, met name als gevolg van verschillende regionale lockdowns, de ernst van de lockdown en demografische verschillen in elk land.

#1 – De explosieve groei van e-commerce

Het aantal online aankopen is tijdens corona explosief gestegen. Eenderde (30 procent) van de wereldwijde respondenten dat ze één of meer dan één keer per week online winkelen, zelfs nu de lockdown op veel plaatsen is opgeheven. Hierbij wordt met name gezocht naar productaanbeveling op Facebook (29 procent) en het bekijken van ‘unboxing’ videos van influencers (23 procent). Lees het eBook wat de overige onderzoeksresultaten zijn.

#2 – De populariteit van subscription-based e-commerce

Consumenten zijn op zoek naar een frictieloze winkelervaring. Dit zorgt ook voor een opkomst van abonnementsmodellen. Deze trend is niet alleen gunstig voor de consument, maar ook voor merken en retailers die een continue stroom van inkomsten genereren. Uit het onderzoek blijkt dat 19 procent van de respondenten een abonnementsservice heeft afgenomen tijdens de coronapandemie. Lees in het eBook wat de drie belangrijkste redenen voor het aanschaffen van een abonnementsmodel zijn.

#3 – Het ontdekken van nieuwe merken via sociale aanbevelingen

Meer dan een derde (39 procent) van de respondenten wereldwijd kocht bij andere merken dan normaal en van merken waar ze nog nooit van hadden gehoord tijdens lockdown. Dit is een enorme kans voor merken en retailers om de merkvoorkeur te beïnvloeden. Online shoppers zijn meer experimenteel geworden en bereid zijn om de merkvariatie te vergroten. Lees in het eBook hoe je hierop inspeelt.

#4 – Een voortdurende mix van offline en online customer journeys

Door de social distancing richtlijnen zijn winkelbezoeken veranderd. Het zal belangrijk zijn voor retailers om nieuwe digitale formaten te gebruiken die de ‘pijnen’ van sociale afstand helpen verlichten. 37 procent van de respondenten wereldwijd gaf aan voornemens te zijn om de mobiele ‘delf-checkouts’ te blijven gebruiken na COVID-19. Lees in het eBook hoe je de social distancing pijnen kunt verlichten.

Je bent klaar om dit e-book te downloaden
Download e-book

Robert-Jan ten Wolde