Download

Download
0
1.7k
Channel: Marketing

Best practices voor social advertising tijdens de feestdagen van 2020

Twee keer knipperen met je ogen en de feestdagen in 2020 staan weer voor je deur. Als marketeer ben je misschien al druk met de voorbereiding voor Black Friday, Cyber Monday en kerstmis. Toch zullen de feestdagen anders zijn dan normaal. Dit jaar wordt verwacht dat meer dan 70 procent van de consumenten van plan is om meer dan de helft van hun kerstinkopen digitaal te doen. Dit blijkt ook uit de ‘2020 Alter Agents study’ van Snap Inc., in dit onderzoek geeft 76 procent van de Snapchatters aan dat de meeste van hun aankopen online zullen plaatsvinden.

Een uitgebreid en multi-channel social advertising plan was nog nooit zo belangrijk

Dit biedt nieuwe kansen voor marketingteams om hun advertentiestrategieën te heroverwegen. Het is belangrijker dan ooit om consumenten te bereiken met relevante en impactvolle advertenties. Van split-tests op Facebook tot creatieve specificaties van Snapchat, het is van vitaal belang dat marketeers vóór de feestdagen een uitgebreid en multi-channel social advertising plan hebben. Dit eBook helpt je bij het plannen, het opzetten en optimaliseren van je sociale advertentiecampagnes en advertenties op verschillende platforms. Het eBook gaat in op:

  • Best practices voor Facebook, Instagram, Pinterest en Snapchat.
  • Manieren om je campagne te optimaliseren en te automatiseren.
  • Waarom het belangrijk is om je creative designs te testen.
  • Hoe je 2021 goed start met een sterk Q5!
Waarom je social advertising strategie begint bij je doelgroep

Het plannen van de Facebook- en Instagram campagnes voor de feestdagen vereist een uitgebreide voorbereiding die bestaat uit een lange lijst met micro-beslissingen. Voordat je de diepte induikt en begint met het plannen van je campagnestructuur en optimalisatiestrategie is het eerst belangrijk om na te denken over je doelgroep. De whitepaper beschrijft de verschillende soorten target audiences – van aangepaste doelgroepen uit lijsten tot aan granulaire targeting.

Waarom Mobile-First Creative de sleutel tot succes is

Het social media landschap is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Elk social media platform biedt de mogelijkheid voor ‘stories’ en consumenten maken hier gretig gebruik van. Dit blijkt ook uit data van Instagram, meer dan 500 miljoen accounts maakt dagelijks gebruik van Instagram Stories. En gebruikers kijken niet alleen, ze engagen ook. Eén op de vijf verhalen krijgt zelfs een directe boodschap van de kijkers en eenderde van de meest bekeken verhalen komt van bedrijven.

Hoe maak je goed presterende verhalen? De whitepaper beschrijft de winnende formule, die bestaat uit drie stappen. Lees ook hoe Sephora deze formule succesvol heeft toegepast.

Pinterest als performance marketingkanaal, hoe benut je het potentieel?

Bij Pinterest draait het om het trekken van de aandacht van consumenten tijdens belangrijke momenten waarop zij op zoek zijn naar inspiratie en nieuwe ideeën. Door Pinterest te omarmen als een performance marketingkanaal tijdens de feestdagen, kunnen marketeers in alle branches elk van hun databronnen of API’s aansluiten om meer gepersonaliseerde promoties. De whitepaper beschrijft hoe je Pinterest als performance marketingkanaal in kunt zetten en hoe je statische gesponsorde pins en video gesponsorde pins inzet. Lees daarnaast welke resultaten Savage x Fenty met hun Pinterest-campagne hebben behaald.

Snapchatters omarmen de feestdagen. Hoe bereik je deze doelgroep?

Het zeer visuele formaat van Snapchat en het loyale publiek van 238 miljoen dagelijks actieve gebruikers trekken steeds meer aandacht van wereldwijde merken die geïnteresseerd zijn in het bereiken van het Millennial- en Gen Z-publiek. Uit onderzoek van Snap Inc. Blijkt dat snapchatters van plan zijn om 147 procent meer te besteden aan cadeaus voor de feestdagen dan niet-snapchatters. Lees in de whitepaper hoe je Snapchat integreert in je social advertising strategie voor de aankomende feestdagen.

Optimaliseer en automatiseer zoveel mogelijk

Als je overweegt om je campagnes te optimaliseren is het belangrijk om je af te vragen: Wat is het doel van de optimalisatie? En welke statistieken ga je gebruiken om de performance te evalueren? Houd bij optimalisatie altijd rekening met je einddoel. Lees in de whitepaper hoe je het maximale uit de Facebook- en Pinterest campagnes haalt met automation.

Het succes van je campagnes wordt bepaald door de creatieve elementen

De creatieve elementen van social advertising campagnes zijn tegenwoordig een belangrijke succesfactor. Echter, hoe bepaal je welke creatieve elementen het verschillen hebben gemaakt? Door te testen. Om de aandacht van de consument te trekken, moeten merken snel testen en herhalen om in te zoomen en de winnende advertenties te vinden die resoneren met hun publiek en de beste prestaties genereren.

Elke aankoopreis is uniek en tijdens de feestdagen misschien wel meer dan ooit. Personalisatie kan je helpen begrijpen welke elementen een positief effect hebben op de performance van je campagnes. Lees hoe Uber Freight dit heeft aangepakt.

De drie stappen van het creatieve testproces

Smartly.io heeft een methodologie ontwikkeld voor het testen van je creatieve elementen. Deze aanpak bestaat uit drie stappen:

  1. Test meerdere creatieve concepten
  2. Herhaal de winnende concepten
  3. Analyseer en documenteer de learning

Lees in de whitepaper hoe je een testplan ontwikkeld voor je creatieve tests en welke elementen makkelijk te testen zijn.

Hoe je 2021 goed start met een sterk Q5!

Een vijfde kwartaal? We definiëren Q5 over het algemeen als de tijd tussen eind december (na kerst) en half januari wanneer mensen terugkomen van vakantie, en merken snijden in hun budgetten. Consumenten gebruiken deze periode om bij te komen van de feestdagen en winkelen met een andere mentaliteit dan normaal. Cadeaukaarten worden gebruikt, producten worden geretourneerd en consumenten zijn op zoek naar aankopen die compatibel zijn met hun nieuwe apparaten.

Consumenten winkelen ook met “nieuw jaar, nieuwe ik” in gedachten, waardoor merken een overvloed aan kansen krijgen. Bovendien is de concurrentie in Q5 veel lager dan in Q4. Lees in de whitepaper hoe je 2021 goed start met een sterk vijfde kwartaal.

Piet-Hein Kerkhof