Download

Download
0
3.3k
Channel: B2B online

Chatbot ontwikkelen? Gebruik dit vijf-stappenplan

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat 85% van het klantcontact in 2020 verloopt via conversational systemen of chatbots. Het aantal bedrijven die een chatbot inzetten als communicatiemiddel of als onderdeel van hun customer service strategie stijgt elke dag. Na het lezen van deze whitepaper weet je:

  • Wat de belangrijkste vereisten zijn voor een succesvolle chatbot.
  • De impact van een chatbot op je interne (marketing) organisatie.
  • Het toepassingsbereik van een chatbot.
In vijf stappen naar een succesvolle chatbot

Hoe ontwikkel je een succesvolle en toekomstbestendige chatbot? Dit stappenplan biedt handvatten voor het ontwikkelen en inzetten van chatbots. De vijf belangrijkste stappen voor een goede aanpak worden beschreven:

  1. Bepaal een doelstelling en strategie
  2. Maak jouw chatbot uniek met passende eigenschappen en features.
  3. Maak je chatbot zo persoonlijk mogelijk en train je chatbot (via AI).
  4. Test en lanceer.
  5. Blijf optimaliseren en doorontwikkelen.
De toegevoegde waarde van een chatbot bepalen

Voordat je begint met het ontwikkelen en inzetten van een chatbot is het aan te raden om jezelf eerst de volgende vragen te stellen: waarom willen we een chatbot? En wat is de toegevoegde waarde? Het is belangrijk dat een chatbot iets oplevert voor je organisatie en misschien nog wel belangrijker voor je klanten. Lees in deze whitepaper voor welke doeleinden je een chatbot allemaal kunt gebruiken.

Een chatbot die naadloos aansluit op je organisatie

Een chatbot is een verlengstuk van je organisatie, deze moet daarom naadloos aansluiten bij de branding en de tone-of-voice van je bedrijf. Het meest ideale scenario is om je chatbot te laten werken binnen dezelfde omgeving als je customer care medewerkers. Maar een chatbot kun je eigenlijk voor alle kanalen inzetten.

Naast de kanaalkeuze is het belangrijk om te bepalen hoe je met jouw bot je beoogde doelstellingen gaat bereiken. De belangrijkste uitdaging bij het inzetten van een chatbot is het creëren van een natuurlijke dialoog en door je bot continu te verrijken met relevante klantinformatie. Lees in de whitepaper hoe je dit doet.

Maak je chatbot persoonlijk en train je chatbot met AI

Een chatbot kun je beschouwen als een nieuwe medewerker, die 24 uur per dag en 365 dagen per jaar beschikbaar is. Je wilt ook dat deze medewerker past binnen je organisatie. Dit kun je doen door je bot een persoonlijkheid te geven met menselijke eigenschappen zoals behulpzaamheid en humor. Bij sommige organisaties is een chatbot een bekend gezicht van het bedrijf. In andere gevallen is het overduidelijk technologie waarmee je communiceert. In beide gevallen is het belangrijk dat de chatbot persoonlijk overkomt en aansluit bij de gewenste manier van communiceren van je organisatie.

Hoe zorg je ervoor dat je chatbot niet continu hetzelfde antwoord geeft? Dit kun je doen door variaties in te voeren voor elk antwoord of door je bot zelflerend te maken met kunstmatige intelligentie (AI). Lees in de whitepaper wat het voordeel hiervan is.

Het belang van een uitgebreide testfase

Voor het ontwikkelen van een succesvolle chatbot is het belangrijk om deze uitgebreid te testen en de tijd te geven om te leren en te optimaliseren. Net zoals bij echte medewerkers heeft je chatbot ook een inwerkperiode nodig. Lees in de whitepaper hoe je deze testfase het beste kunt uitvoeren. Op het moment dat je chatbot voldoet aan het gewenste kwaliteitsniveau ben je klaar voor lancering. Wat nu nog rest is om je nieuwe chatbot-mogelijkheid onder de aandacht te brengen bij gewenste doelgroep.

Een chatbot is nooit af

De lancering van je chatbot is pas het begin. De eerste weken dat je chatbot live staat heb je nog relatief weinig kennis. En juist de klantdata en antwoorden die je verkrijgt via je chatbot kun je gebruiken om je bot te optimaliseren en nieuwe kansen in de markt te identificeren. Het ontwikkelen en inzetten van een chatbot is een marathon en geen sprint! Dus blijf alert en zorgt dat je jouw chatbot blijft optimaliseren.

Roy Niemantsverdriet