Download

Download
0
6.6k

Een chatbot als marketinginstrument, wat is de toegevoegde waarde?

Je kunt er niet meer omheen: de opkomst van chatbots en Artificial Intelligence. En dat is begrijpelijk, want met een chatbot sta jij je klanten 24 uur per dag én consistent te woord. Je kunt zo een deel van je klantcontact automatiseren, maar ook bij andere afdelingen binnen de organisatie kan een chatbot van dienst zijn. Lees in deze whitepaper de mogelijkheden van een chatbot als marketinginstrument.

Een chatbot als marketinginstrument

Deze whitepaper beschrijft de toegevoegde waarde van chatbots voor marketeers. Het document gaat in op:

  • De rol van een chatbot bij het genereren van leads.
  • Het inzetten van een chatbot voor storytelling.
  • Gebruik een chatbot voor het delen van relevante informatie (newsflash).
  • Het inzetten van chatbot advertenties.
Een chatbot als leadgeneratie-machine

Wil je voornamelijk leads genereren met je marketingcampagne? Een chatbot kan je helpen bij het converteren van anonieme website- en social media bezoekers naar leads. Laat je chatbot de benodigde klantinformatie uitvragen in ruil voor het downloaden van bijvoorbeeld een whitepaper of eBook. Integreer ook je CRM met de chatbot zodat je alle verzamelde klantdata direct kan opslaan. Vervolgens kan jij of je chatbot een vervolgactie ondernemen door bijvoorbeeld een afspraak in te plannen voor je salesmedewerkers.

Verhalen vertellen met een chatbot

Het verhaal achter het bedrijf behoort tegenwoordig tot de kern van de marketingstrategie. Een chatbot kan je helpen bij het vertellen van je verhaal achter je bedrijf. De chatbot verwerkt het verhaal in de interactie met klanten. Bijvoorbeeld in de antwoorden op klantvragen en pushberichten richting je doelgroep. Lees in deze whitepaper hoe KRO-NRCV tijdens de Week tegen Pesten een chatbot op WhatsApp heeft gelanceerd.

Het realtime delen van relevante informatie met je doelgroep

Een chatbot kan meer dan alleen helpen bij leadgeneratie en storytelling. Je kan een chatbot ook gebruiken om je doelgroep realtime op de hoogte te houden van het laatste nieuws, productinformatie en het sturen van updates voor evenementen. Hubspot zet een Facebook Messenger chatbot om mensen te informeren over de evenementen die ze bijwonen en brengt je tijdig op de hoogte van de laatste evenement informatie.

Creëer effectievere advertenties door te werken met chatbot advertenties

Door de inzet van chatbot advertenties kan je de performance van je display advertenties verbeteren. De chatbot in de advertenties kan de websitebezoeker door een conversatieflow leiden en aan het eind van deze flow een passend productaanbod te doen of een afspraak in te plannen. Lees in de whitepaper hoe Thuisbezorgd.nl chatbot advertenties heeft ingezet in het orderproces.

Een chatbot als marketinginstrument in de praktijk

De whitepaper wordt afgesloten met een case-study van Talpa. Voor het televisieprogramma ‘Vet Fit’ is geen app gebouwd, wel een chatbot. De programmamakers hebben vol ingezet op social media, met Instagram én een chatbot op Facebook Messenger.

Manuela Warnar