0
5.8k
Channel: Marketing

De toegevoegde waarde van een PIM-systeem bij procesoptimalisatie

“Hoe kunnen we de omzet versnellen en de marges verbeteren?”. Iedereen binnen je organisatie wil het antwoord op deze vraag weten, van het topmanagement tot je marketingcollega’s. Dit eBook gaat in op de toegevoegde waarde van een Product Information Management (PIM) systeem bij het versnellen van omzet en het verbeteren van je marges. Het eBook beschrijft praktische tips en gaat onder andere in op:

  1. De toegevoegde waarde van een PIM-systeem bij het verhogen van de effectiviteit van je marketing- en salesafdeling.
  2. Hoe een PIM-systeem productontwikkeling en nieuwe SKU-alternatieven stimuleert.
  3. Het bieden van een consistent omnichannel klantervaring met behulp van PIM-software.
Operational excellence met een PIM-systeem

Een PIM-systeem is dé centrale contenthub voor alle productinformatie binnen je bedrijf. Dit voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat je collega’s niet meer eindeloos naar de meest recente versie van productinformatie hoeven te zoeken. Dit eBook beschrijft de belangrijkste voordelen van PIM-software bij het stroomlijnen van je operationele processen. Een PIM-systeem:

  1. Automatiseert de belangrijkste taken.
  2. Zorgt voor transparantie.
  3. Stimuleert samenwerken.
  4. Voorkomt dubbel werk.
De toegevoegde waarde van een PIM-systeem bij procesoptimalisatie

Een belangrijke succesfactor voor het verbeteren van je marges en het stimuleren van omzetgroei is het verhogen van de marketing- en sales effectiviteit van je organisatie. Dit kan betekenen: uitbreiding naar nieuwe markten, het versterken van je huidige marktaandeel of een combinatie van beiden.

Ook het verhogen van de gemiddelde orderwaarde is een interessante optie. De sleutel tot succes is dat je marketing- en salesafdeling hun activiteiten goed op elkaar afstemmen. Een andere manier voor het creëren van omzet momentum is het optimaliseren van je organisatieprocessen. Lees in het eBook wat de visie van Gerhard Van de Bijl (Wehkamp) hierop is.

De toegevoegde waarde van PIM-software voor marketeers

Om een (nieuw) product goed te kunnen vermarkten is het voor marketingteams belangrijk dat zij beschikken over uitgebreide en volledige productinformatie. Een PIM-oplossing zorgt voor consistentie doordat alle betrokken afdelingen hun productinformatie (o.a. product specificaties, video’s en afbeeldingen) kunnen uploaden in het PIM-systeem. Lees in het eBook welke andere voordelen een PIM-systeem marketeers biedt.

Ook stimuleert een PIM-systeem het ontwikkelen van nieuwe producten en nieuwe SKU-alternatieven. Het eBook beschrijft drie manieren van hoe PIM-software ondersteunt bij productontwikkeling:

  1. Goede ondersteuning bij maatwerkproducten.
  2. Het verbeteren van de herbruikbaarheid van productinformatie.
  3. Het ondersteunen van veranderende productinformatie.
De voordelen van een PIM-systeem voor sales

Ook je salesafdeling profiteert van een PIM-systeem. Het belangrijkste voordeel van een dergelijk systeem is dat je accountmanagers altijd tot de laatste versie van productinformatie tot hun beschikking hebben. Hiermee voorkom je dat er verouderde of verkeerde informatie met prospects of klanten worden gedeeld.  Met een PIM-oplossing is er één centrale bron van de meest actuele informatie en die informatie is gemakkelijk toegankelijk en gemakkelijk te delen met klanten. Dit versnelt het verkoopproces significant en alleen al het hebben van uitgebreide, complete productinformatie op één plaats kan de winstpercentages verhogen.

Ook stelt een PIM-systeem je in staat om snel een nieuw verkoopkanaal te lanceren. Een PIM-oplossing voorziet je nieuwe verkooppartners of affiliates snel van de meest actuele productinformatie.

Hoe een PIM de klantervaring verbetert

Een PIM-oplossing kan je helpen bij het verbeteren van de online klantervaring. Vaak ontwikkelen en beheren meerdere personen binnen je bedrijf de productinformatie. Hierdoor ontstaan verschillende product formats en productinformatie-processen. Een PIM-systeem kan je helpen bij het centraliseren van deze processen. Dit heeft als resultaat dat je een consistente en omnichannel klantervaring kunt bieden. Wat is de toegevoegde waarde van PIM-software bij storytelling? Lees het antwoord in dit eBook.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Redactie Emerce