0
4.3k
Channel: PIM

Het selecteren van een Product Information Management (PIM) systeem in 2018

Het gemiddelde marketingteam gebruikt 21 verschillende tools en IT-oplossingen om hun werk te doen. De complexiteit neemt hierdoor toe en productinformatie is verspreid over de verschillende database, systemen en softwareoplossingen van de afdelingen binnen de organisatie.

Het selecteren van een Product Information Management (PIM) systeem

Al die systemen hebben toegang nodig tot accurate productgegevens. Een Product Information Management (PIM) systeem leidt dat in goede banen. In deze whitepaper lees je wat de voordelen zijn van een PIM voor marketeers en wat de belangrijkste aandachtspunten zijn tijdens het selectieproces. De whitepaper gaat in op:

  • De belangrijkste problemen en beperkingen van traditionele PIM’s.
  • Hoe je organisatieprocessen kunt stroomlijnen met een PIM.
  • De voordelen van een PIM voor marketeers.
De toegevoegde waarde van een Product Information Management (PIM) systeem voor marketeers

Het productenaanbod is een fundamenteel onderdeel van alle marketingactiviteiten, zonder producten valt er niks te verkopen en te promoten. Productinformatie is daarnaast een belangrijk onderdeel in de customer journey van bestaande en potentiële kopers. Het is daarom belangrijk dat marketeers ook toegang krijgen tot je PIM-systeem, want hierdoor kunnen zij hun marketingstrategie naar een hoger niveau tillen.

De beperkingen van een traditioneel PIM-systeem

Om marketeers het volledige potentieel te laten benutten van het centraal managen van productinformatie met een PIM-systeem is het belangrijk dat deze de marketingstrategie versterkt. Een traditionele PIM-oplossing kan hiervoor onvoldoende in voorzien. Wat zijn de beperkingen van traditionele PIM’s? De whitepaper beschrijft er drie:

  1. Traditionele PIM’s hebben niet de capaciteit en functionaliteit om grote hoeveelheden data te verwerken.
  2. Traditionele systemen bieden onvoldoende flexibiliteit om te voldoen aan de marketinguitdagingen.
  3. Een traditioneel PIM-systeem is lastig te koppelen met andere softwaresystemen.
Het integreren van een PIM met je marketingsystemen

Het is belangrijk dat een PIM geïntegreerd wordt met je marketingsystemen. Hierdoor is alle beschikbare data te organiseren en te centraliseren. Alle productinformatie en benodigde marketingassets zijn makkelijk vindbaar en beschikbaar voor de gehele organisatie. Het integreren van je PIM zorgt er ook voor dat je kunt beschikken over accurate en kwalitatieve data. Dit stelt je in staat om op gepersonaliseerde marketingcampagnes te ontwikkelen, bijvoorbeeld gebaseerd op locatie.

De voordelen van een PIM voor marketeers

Een modern PIM-systeem biedt marketeers de nodige voordelen. De whitepaper beschrijft zes voordelen:

  • De samenwerking tussen afdelingen wordt verbeterd.
  • Het zorgt voor een consistente marketing -en productstrategie.
  • Het verhoogt de flexibiliteit van marketing bij campagne-ontwikkeling.
  • De complexiteit wordt verminderd door één centraal platform.
  • Systemen worden gecentraliseerd en maken gebruik van dezelfde processen.
  • Een PIM is een schaalbare oplossing.

Wellicht het belangrijkste voordeel is dat je met een modern PIM-systeem kiest voor een toekomstbestendige oplossing. Het toepassen van personalisatie, het doen van een gepersonaliseerd productaanbod en op locatiegebaseerde campagnes liggen binnen handbereik. Ook zet je een belangrijke stap in de digitale transformatie van je bedrijf.

Betrek je marketeers bij het selectieproces

Kortom, het is een gemiste kans om de marketingafdeling niet te betrekken in het selectieproces van een nieuwe PIM-systeem. Zij moeten tenslotte ook met het systeem gaan werken als je bovenstaand wilt realiseren.

Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Pieter Stroop