0
7.0k
Channel: B2B Digital

Zo ontwikkel je een succesvol B2B engagement- en loyaliteitsprogramma

Loyale klanten zijn een absolute must voor B2B marketeers. In de praktijk blijkt de focus te liggen op leadgeneratie en het genereren van nieuwe business. Het bieden van een optimale klantbeleving is tegenwoordig nog belangrijker omdat consumenten snel wisselen van winkel of merk. Een belangrijk onderdeel van een succesvolle loyalty strategie is een B2B engagement- en loyaliteitsprogramma. Een succesvol programma helpt je om loyale klanten aan je te binden.

Een succesvol B2B engagement- en loyaliteitsprogramma

Deze whitepaper biedt handvatten en praktische tips voor het ontwikkelen van een succesvol B2B engagement- en loyaliteitsprogramma. De whitepaper gaat in op:

  • De vier belangrijkste uitdagingen bij het ontwikkelen van B2B engagement en loyaliteitsprogramma’s.
  • De basisprincipes van engagement en loyaliteitsprogramma’s
  • Het implementeren van een succesvol B2B programma.
De vier belangrijkste uitdagingen bij het ontwikkelen van een B2B engagement programma

Het ontwikkelen van een B2B engagement en loyaliteitsprogramma brengt een aantal uitdagingen met zich mee. De whitepaper beschrijft er vier:

  1. De complexiteit van het B2B landschap.
  2. Geen controle over de customer experience (CX).
  3. Het integreren van communicatie en sales kanalen.
  4. Het verleggen van de focus van B2B marketeers: van acquisitie gedreven naar retentie gedreven activiteiten.
Hoe werken B2B engagement programma’s?

Uit onderzoek van Accenture Strategy blijkt dat 84% van de B2B bedrijven geen goed beeld heeft van hun partners en de inhoud van de sales pijplijn. Het doel van B2B engagement programma’s is de laatste jaren veranderd. Waar de focus in het verleden voornamelijk lag op het kortetermijnresultaten en het verkorten van de betalingstermijn, ligt de focus tegenwoordig op langetermijnresultaten en KPI’s. Hier ligt de focus op naamsbekendheid en het nurturen van bestaande klanten. Lees in de whitepaper wat de andere verschillen zijn.

De twee kernelementen van loyaliteitsprogramma’s anno 2018

Voor sommige markten en industrieën is het verzamelen van klantgegevens gecompliceerd. Daarom is het belangrijk dat je je partners aanmoedigt om de gegevens die ze verzamelen met je te delen. Loyaliteitsprogramma’s van B2B-bedrijven focussen tegenwoordig op twee kernelementen:

  • Continuïteit: zorg dat partners begrijpen wat er van hen verwacht wordt om actief te blijven in het programma.
  • Touchpoints: het aantal interactiemomenten neemt toe.
Het succesvol implementeren van een B2B loyaliteitsprogramma

Het implementatieproces van een B2B loyaliteitsprogramma bestaat uit drie fasen:

  1. Analyse: Het identificeren van je focus doelgroep (B2C) of belangrijkste stakeholders (B2B).
  2. Strategie: Het formuleren van de programmadoelstellingen.
  3. Uitvoering: Zorg voor een positieve en consistente klantervaring.

Lees in de whitepaper waar je per fase aan moet denken en hoe je dit kunt toepassen binnen je eigen loyaliteitsprogramma’s.

Het integreren van gamification in je loyaliteitsprogramma

De invloed van gamification op loyaliteitsprogramma’s wordt steeds groter. Deze technologie kan met name waarde toevoegen aan B2B loyaliteitsprogramma’s van bedrijven binnen een sterk gereguleerde markt of waar beperkte mogelijkheden zijn voor financiële voordelen. Gamification elementen kun je daarnaast goed mixen met de traditionele onderdelen van een loyaliteitsprogramma.

Tot slot bevat de whitepaper een succesverhaal van een Amerikaanse multinational die samen met Comarch hun loyaltystrategie heeft geoptimaliseerd. Lees hoe het ontwikkelproces eruit zag en welke resultaten er behaald zijn.

Inhoud
  • Introductie
  • Belangrijkste uitdagingen bij B2B loyaliteits- en engagement programma’s.
  • B2B engagement programma’s: hoe werken ze?
  • Het succesvol implementeren van een B2B programma.
  • Succesverhaal
  • Samenvatting
Je bent klaar om deze whitepaper te downloaden
Download whitepaper

Alexandra Ptchelintseva