Download

Download
0
2.5k

In vijf stappen van MVP naar marktintroductie

Minimum Viable Product (MVP) is meer dan alleen een buzzword. Iedereen binnen de digitale business heeft de term wel eens gehoord of zelf een MVP ontwikkeld. Het primaire doel van een MVP is een functionele versie van een nieuw product waarmee feedback van gebruikers kan worden verzameld. Met deze inzichten kun je aan de slag om toe te werken naar een definitieve productlancering. Maar hoe maak je een goed MVP? En aan welke vereisten moet een moderne MVP voldoen? Lees het in deze whitepaper.

In vijf stappen van MVP naar marktintroductie

Deze whitepaper geeft antwoord op de vraag hoe te lange eisenlijsten en de daarmee samenhangende mislukking van projecten, kunnen worden voorkomen. De whitepaper gaat in op:

  • Het verschil met en zonder een MVP.
  • De belangrijkste onderdelen van een goede MVP.
  • In vijf stappen van MVP naar marktintroductie.
De twee conflicterende doelstellingen van een MVP

Een MVP heeft twee conflicterende doelstellingen: aan de ene kant moet het product zo eenvoudig mogelijk zijn zodat het snel kan worden ontwikkeld. Maar aan de andere kant is het ook van belang dat het product in de eerste stap al ver genoeg ontwikkeld is om door gebruikers te kunnen worden toegepast. Deze benadering verschilt sterk van de klassieke productontwikkeling.

Het verschil met en zonder een MVP

Digitale projecten worden vaak tot in detail verfijnd en de eisen worden tot in de puntjes uitgewerkt voor productlancering. Het streven is een goed werkend product. Uit een studie van Stadish blijkt dat:

  • 16,2 procent van de projecten met MVP benadering op tijd werden voltooid.
  • 52,7 procent van de onderzochte projecten zonder MVP werden voltooid met kosten- of tijdoverschrijdingen.
  • 31,1 procent van de onderzochte projecten zonder MVP benadering moest voortijdig worden gestaakt.
De vijf stappen van het MVP-proces

Het proces voor het ontwikkelen van een goed MVP is vergelijkbaar met de klassieke productontwikkelingsproces: ontwikkelen, testen, leren en optimaliseren. De whitepaper beschrijft hoe je in vijf stappen een goed MVP ontwikkeld:

  1. Het primaire doel definiëren.
  2. Definieer de customer journey.
  3. Ontwikkel een eisenlijst voor elke fase.
  4. Geef prioriteit aan must-have functionaliteiten.
  5. Definieer de belangrijkste features, het MVP.

Redactie Emerce