Eén gecentraliseerd e-commerceplatform ontwikkelen? Gebruik deze praktische tips
De digitalisering heeft ook effect op de winkelvloer. Klanten zien geen verschil tussen offline en online kanalen en verwachten overal dezelfde beleving. De consument shopt nog altijd het liefst in de winkel, maar de customer journey is drastisch veranderd. Er zijn veel meer touchpoints, die vaak invloed hebben op elkaar.
Tweederde van de consumenten die online iets kopen heeft bijvoorbeeld voor of na de transactie de winkel bezocht. Hoe kun je als fashion-retailer inspelen op die veranderde mindset? En welke rol speelt IT hierin? Door een gecentraliseerd e-commerceplatform te ontwikkelen, lees in deze whitepaper hoe je dit doet.
Zo ontwikkel je een gecentraliseerd e-commerceplatform
Lees in deze whitepaper hoe je een gecentraliseerd e-commerceplatform kunt bouwen waarbij informatie realtime doorloopt over kanalen en klanten heen. Daarnaast gaat deze whitepaper in op:
- De toegevoegde waarde van IT in het bieden van een optimale customer experience in fashion.
- Hoe je jouw webshop transformeert naar een moderne omnichannel e-commerceorganisatie.
- Omnichannel e-commerce bij fashionretailer America Today.
De noodzaak van digitale transformatie in fashionretail
De nadruk in de winkelstraat komt steeds meer te liggen op het bieden van een optimale klantbeleving. Het voordeel van een winkel was vroeger dat de consument er snel product kon kopen die hij op dat moment nodig had. Daarnaast was locatie een bepalende factor. Tegenwoordig worden deze unique selling points (USP’s) geëvenaard door e-commercebedrijven die next-day en zelf same-day delivery aanbieden. Retailers met fysieke winkels moeten transformeren naar een omnichannel e-commerceplatform waarbij de klant centraal staat. Maar hoe doe je dat? Lees het antwoord in het eerste deel van deze whitepaper.
De toegevoegde waarde van IT in het verbeteren van de klantbeleving
De realiteit is dat fashionretailers steeds meer een technologie gedreven platformen worden waarop verschillende kanalen zijn aangesloten en daarnaast de winkelprocessen faciliteert. De whitepaper beschrijft vier gebieden waar fashionretailers technologie kunnen inzetten om de e-commerceprestaties van hun website te verbeteren:
- Klantbeleving: je wilt als retailer een optimale en consistente klantervaring bieden, dit kun je alleen maar doen met een omnichannel aanpak en hoogwaardige service.
- Loyaliteit: het is belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken en te behouden om zodoende de customer lifetime value (CLV) te maximaliseren.
- Gestroomlijnde winkelprocessen: de klantbeleving wordt in grote mate bepaald door efficiënte en effectieve e-commerceprocessen. Hierdoor kan de dagelijkse operatie goed verlopen.
- Integratie met achterliggende systemen: de noodzaak voor unified commerce is groot, het is belangrijk om al je kanalen op elkaar te laten aansluiten. Je klant ziet namelijk geen onderscheid tussen de online en offline klantbeleving.
Lees daarnaast in de whitepaper welke unified commerce services er zijn en in welke mate deze worden ingezet.
Eén gecentraliseerd e-commerceplatform
Flexibiliteit is het sleutelwoord bij het implementeren van de beoogde verbeteringen, veranderingen en vernieuwingen. Maar waar moet je beginnen? Bij het centraliseren en goed ontsluiten van je data en ook beschikbaar te stellen voor derden. Het is zaak om één gecentraliseerd e-commerceplatform te creëren waarbij informatie realtime doorloopt over kanalen en klanten heen. Lees in de whitepaper wat de belangrijkste kenmerken voor een dergelijk platform zijn.
Omnichannel e-commerce, de America Today case
Ook bevat de whitepaper een interessante casestudy van fashionretailer America Today. In deze casestudy wordt de pilot voor het implementeren van inPosition-kassa’s beschreven. Lees hoe America Today deze pilot en de samenwerking met Centric heeft ervaren en of zij dit definitief gaan uitrollen.
Technologie is ondersteunend aan de omnichannel customer journey
Technologie biedt je een fundament voor het bieden van een omnichannel en volledig geïntegreerde klantervaring. De exacte rol is per winkelformule verschillend. De gemene deler is dat alle winkelformules de beschikking willen hebben over actuele informatie. Wat er vervolgens met deze informatie gedaan wordt kan verschillen. Een discounter zal de informatie gebruiken voor voorraadbeheer, terwijl een high fashionretailer gericht is op het verkrijgen van een 360-graden klantbeeld.
Inhoud
- Samenvatting
- Introductie: Waarom is IT de belangrijkste factor in klantbeleving?
- Hoe verbetert u de winkelbeleving met IT?
- Het antwoord: één gecentraliseerd commerceplatform waarbij informatie realtime doorloopt over kanalen en klanten heen
- Klant aan het woord – America Today
- Conclusie
- Bronvermelding
)