0
4.5k
Channel: E-commerce

Zo benut je het potentieel van peak sales momenten

Uit onderzoek van Ingenico bijkt dat ook kleine en middelgrote e-commercebedrijven kunnen profiteren van peak sales momenten. Technologie zorgt voor gelijke kansen in het e-commercelandschap. De sleutel tot e-commercesucces tijdens peak sales momenten is een campagne in de lokale taal, valuta en betaalmethoden. Hoe je dit doet lees je in deze whitepaper.

De key takeaways uit dit onderzoek:
  • Zorg voor een unieke en optimale klantbeleving met unieke producten, lange retourtermijnen en next-day delivery.
  • Versla de grote e-commerce spelers met exclusieve peak sales producten, een gepersonaliseerde klantbeleving.
  • Ontwikkel campagnes en acties afgestemd op het land waarin je actief bent.
  • Kies voor een bekende payment service provider (PSP) met een stabiel platform.
  • Zorg voor een optimale beschikbaarheid van je customer service en bezorgprocessen.
Het belang van peak sales momenten voor e-commerce

Tien jaar geleden was de omzet van retailers gelijkmatig verdeeld over het boekjaar, tegenwoordig bevat deze grafiek vele pieken en dalen. Met name tijdens peak sales momenten zie je gigantische pieken. Online retailers spelen hier handig op in door gebruik te maken van influencers. Naast de standaard piekmomenten zoals Black Friday, kerst en Pasen creëren bedrijven zoals Amazon hun eigen speciale verkoopmomenten.

Tegenwoordig is het omzetpotentieel van piekverkoopperioden te groot om als groeiend e-commercebedrijf te negeren. De whitepaper bevat een handig overzicht van de belangrijkste piekverkoopmomenten en in welke markt deze populair zijn.

De belangrijkste groeimarkten tijdens Black Friday

Black Friday, Singles’ Day en Cyber Monday waren wederom de drukste winkeldagen in 2018. Uit cijfers van Ingenico blijkt dat er tijdens Black Friday 175 procent meer verkopen gerealiseerd zijn dan op een normale vrijdag. Met name de Spaanse markt heeft een explosieve groei van 223 procent gerealiseerd, op grote afstand gevolgd door Duitsland en Nederland.

Kleine en middelgrote retailers kunnen zich tijdens Black Friday het beste richten op de Nederlandse e-commercemarkt aangezien Nederlandse consumenten een voorkeur hebben voor het kopen bij een kleine of middelgrote retailer.

Omzetgroei is leuk, maar alleen als de aankopen niet geretourneerd worden. Ongeveer 31 procent van de Europese consumenten retourneert hun aankopen, in Nederland en Duitsland wordt veertig procent van de aankopen retour gestuurd. Toch was er een daling te zien ten opzichte van 2016 en 2017.

De winkelmethoden tijdens piekverkoopmomenten

Consumenten gaan strategischer shoppen. Hierdoor moeten retailers flexibeler worden om in te spelen op de winkelvoorkeuren van de consument. De Nederlandse consument heeft een voorkeur (61 procent) om online te shoppen tijdens peak sales momenten. Lees in de whitepaper wat de voorkeuren zijn van de Engelse-, Franse-, Belgische, Duitse- en Spaanse consument zijn.

Het draait niet langer om korting maar om de beleving

Peak sales momenten draaien tegenwoordig niet meer alleen om korting, een optimale klantbeleving speelt een belangrijke rol. Alleen de Engelse- en Belgische consument geeft aan korting het belangrijkste te vinden. In België, Nederland en de UK wordt waarde gehecht aan alternatieve voordelen zoals unieke producten, referral bonussen en next-day delivery. Daarnaast wordt ook waarde gehecht aan een simpel betaalproces.

Een succesvolle strategie voor peak sales momenten

Een optimale klantbeleving is een belangrijke succesfactor voor peak sales momenten. De whitepaper beschrijft een aantal tips om je piekverkoop-strategie te optimaliseren:

  • Social commerce: Maak gebruik van online influencers.
  • Speel in op de on-the-go koopmomenten van consumenten.
  • Benut de wet- en regelgeving in je voordeel.
  • Voorkom fraude en zorg voor SCA-compliancy.
  • Kies voor internationale expansie zodat je op meer peak sales momenten kun inspelen.
Je bent klaar om dit rapport te downloaden
Download rapport

Jeroen Roggeveen