Emerce Magazine

Emerce #149 – mei 2016

In deze editie een interview met Jan Riemens, CEO en oprichter van Zoomin.TV. Over onder meer de toekomst van MCNs en komst nieuwe verdienmodellen. Tevens achtergrondverhaal over de impact van bots. En een feature over de bestendigheid van het fenomeen re-commerce, de verkoop van tweedehands producten. En nog veel meer.

Wil je een digitaal of print abonnement op Emerce magazine? Bekijk hier de mogelijkheden.

Artikelen in deze uitgave

12 mei, 2016

Babyboomers willen gegevens niet delen

Steeds meer apps vragen om locatie- en apparaatgegevens. Maar niet iedereen wil die prijs geven. Zo zegt maar liefst 37 procent van de babyboomers (50 tot 69 jaar) helemaal geen gegevens te willen delen, ook als de service van een dienst daardoor minder is.

13 mei, 2016

Online payments: buigen of barsten

De strijd om schaalgrootte woedt hevig op de online betaalmarkt. En dus lijken nieuwskomers als Apple, Samsung en Android de gedoodverfde winnaars. Of is er meer aan de hand?

11 juni, 2016

‘Online is niet almachtig’

Hij was topman bij 538 Groep, Talpa Radio en RTL. En de laatste jaren verantwoordelijk voor het internationale licentiebeleid van BrandLoyalty. Bij direct-marketingbureau de creatieve directie gaat Jan-Willem Brüggenwirth het fundament verbreden.

4 juni, 2016

Re-commerce: modeverschijnsel of groeibriljant?

Het verkopen van opgeknapte tweedehands producten gaat een nieuwe fase in. Naast grote partijen als eBay zetten ook gespecialiseerde re-commercepartijen inmiddels miljoenen om. Bedrijven als reBuy en het Nederlandse Leapp zijn zelfs al bezig met Europese expansie. Wat betekent dat voor de toekomst van bestaande marktplaatsen?

28 mei, 2016

CEO Zoomin.TV: ‘Een aantal grote MCN’s gaat omvallen’

Het Nederlandse Zoomin.TV verdient het meeste geld met het uitserveren van korte videoclips via tal van online outlets wereldwijd. Maar niet lang meer, nu het bedrijf vol inzet op long form content, livestreaming en eigen events, aldus Jan Riemens (50), CEO en oprichter.

21 mei, 2016

‘De Bot Revolutie is begonnen’

Met de lancering van een Bot Store voor Facebook Messenger en het technische raamwerk voor chatbots van Microsoft is volgens kenners de ‘Great Bot Rush’ definitief aangebroken. Ze gaan niet alleen pizza’s en taxi’s voor ons bestellen, maar mogelijk ook browsers en apps vervangen.

14 mei, 2016

TamTam: ‘We zijn nog niet uitgebouwd’

Digitaal bureau TamTam heeft een nieuw merk opgericht van waaruit het zijn nationale en internationale groeiplannen gaat uitvoeren. Onder de vlag Dept wordt de komende periode tevens een aantal overnames gedaan, zo vertellen directieleden Dimi Albers en Paul Manuel.

20 mei, 2016

Column: disruptie in payments

Een van mijn grootste ergernissen is het overmaken van geld naar het buitenland. Zowel zakelijk als privé blijft het een enorme crime om dit op een betaalbare, efficiënte en veilige manier te doen. Door de exchange rates (die door het plafond schieten) en banken die hun hand ophouden, zijn dergelijke overboekingen vandaag de dag een peperdure exercitie geworden.

23 mei, 2016

Dataminen met Spotify

In de nieuwe campagne van Spotify staat het luistergedrag van zijn gebruikers centraal. Hun verhaal komt tot stand op basis van data en moet nieuw publiek naar de muziekdienst trekken.

25 mei, 2016

Workshop: meer business dankzij PIM

Product Informatie Management is belangrijk om online succesvol te kunnen ondernemen. Hoe kan je als organisatie slim omgaan met de snelgroeiende vraag naar gedetailleerde productinformatie? En wat kan een PIM-systeem nog meer voor je betekenen? Workshop zet het voor je op een rij.

26 mei, 2016

Column: overheid moet aan de bak

Dat de wereld in rap tempo digitaliseert, werd de centrale bank van Bangladesh een paar weken geleden meer dan duidelijk toen er plots een slordige 87 miljoen dollar uit de boeken was verdwenen. Wat bleek, hackers hadden op geraffineerde wijze de tweedehands routertjes (van nog geen tientje per stuk) omzeild en hun slag geslagen. Gelukkig voor de bank wekte een slordige typefout alsnog achterdocht, en kon de uiteindelijke schade – ongeveer een miljard dollar – worden beperkt.

26 mei, 2016

Campagnepanel: kijken met Shazam

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een activatiecampagne van Clinique met Shazam.

27 mei, 2016

Browser-push: impactvoller dan e-mail

Al jaren verzamelen we e-mailadressen als ons belangrijkste online lead- en klantcommunicatiemiddel. Alleen mobiele apps blijken een beter responskanaal, dankzij de push-notificatie. Sinds kort kunnen browsers dat echter ook, wat geweldige mogelijkheden biedt.

30 mei, 2016

Live chat favoriet bij B2B-contact

Persoonlijke ontmoetingen blijven favoriet bij contact met leveranciers. Maar live chat is een goede tweede en de populairste digitale oplossing. Waarom? Het is laagdrempelig en effectief, je krijgt direct antwoord op een vraag.

8 juni, 2016

Beartooth: ‘Waar ben je?’

Handig voor de komende zomervakantie, want bosrijk of bergachtig gebied vormen geen belemmering meer om reisgenoten telefonisch te bereiken. Of voor groepen vrienden die naar festivals gaan. De Beartooth maakt een soort walkie-talkie van je mobiele telefoon zónder dat daarvoor GSM-bereik of draadloos internet nodig is.

1 juni, 2016

Battle: VanMoof Electrified S vs. Stromer ST2

Het fenomeen e-bikes begint in Nederland behoorlijk ingeburgerd te raken. De nieuwe generatie elektrische fietsen begint echter ook slim te worden. Zo sturen ze allerlei info en data naar je smartphone, zijn op afstand te (un)locken en zelfs via gps te traceren. Tijd voor een vergelijk.

19 mei, 2016

Orah 4i: 360 graden rond en rond

Een betrekkelijk betaalbaar systeem om in 360 graden video opnames te kunnen maken, dat is wat Orah biedt. Nou ja, voor zover je 3.595 dollar als betaalbaar kunt beschouwen. Wel is het zo dat vergelijkbare systemen duizenden dollars meer kosten. Dus mediaproducenten – van consumenten tot adverteerders – die de investering aandurven, kunnen aan de slag.

30 mei, 2016

Roam-e: vliegende selfiestick

De Roam-e is een drone die op het eerste gezicht lijkt op een dubbele melkopschuimer. In werkelijkheid is hij niet groter dan een handzaam waterflesje en makkelijk in te vouwen en mee te nemen. Tot 25 meter afstand kun je jezelf voor de duur van twintig minuten filmen.