Online payments: buigen of barsten
De strijd om schaalgrootte woedt hevig op de online betaalmarkt. En dus lijken nieuwkomers als Apple, Samsung en Android de gedoodverfde winnaars. Of is er meer aan de hand?
Online betalingen zijn jarenlang dodelijk saai geweest, een noodzakelijk kwaad voor grootbanken die er het alleenrecht op hadden. Met veelal weinig opbrengsten en enorm veel problemen als het niet werkte. Hoe anders is de situatie vandaag de dag. Technologie is leidend en de rol van bankinstellingen wordt steeds kleiner. Twee ontwikkelingen vallen met name op. Ten eerste de consolidatie. Zo kocht PayPal vorig jaar de PSP Braintree, nam betaalterminalleverancier Ingenico zowel GlobalCollect als Ogone over en ging Klarna samen met online banking betaalmethode Sofortuberweisung. Allemaal om schaal te creëren. Want hoe meer volume, hoe beter de condities.
Kanshebbers
Tegelijkertijd wordt de markt overspoeld met nieuwe toetreders. Vooral getriggerd door de grote belofte en populariteit van mobiele wallets, waarvan de eerste nu ruim een jaar live zijn. Slechts een beperkt aantal internationale wallets zal echter maar succesvol zijn. Uiteindelijk is namelijk het gebruikersvolume key, en tevens de belangrijkste reden voor winkeliers om nieuwe betaalmethoden te omarmen.
Wie wil weten hoe de toekomst van betalen eruit gaat zien, kijkt alvast even naar het Chinese WeChat. Een chatapp met inmiddels bijna zevenhonderd miljoen actieve gebruikers, waarbij betalingen zowel tussen gebruikers als met retailers mogelijk zijn. Met inmiddels meer dan tweehonderd miljoen(!) gekoppelde betaalkaarten een speler van formaat. En de wereld lonkt.
Evenknie Facebook zet in de VS dan ook soortgelijke stappen. Waardoor gebruikers van Messenger tegenwoordig ook onderling betalingen kunnen doen. Een logische vervolgstap is natuurlijk dat ze in gesprek gaan met merken en retailers en direct producten bestellen en betalen ook mogelijk wordt.
Druk
Momenteel zitten we echter nog in een overgangsfase. En krijgen vooral retailers nogal wat voor de kiezen, want het aandeel mobiele betalingen – nu goed voor dertig procent van alle retailtransacties – groeit. En het duurt niet lang voordat de mobiele telefoon ook een serieuze rol gaat spelen bij betalingen in fysieke winkels.
Elke retailer die ik spreek, is dan ook enorm druk met het uitrollen van een omnichannel-strategie, een consistente ervaring voor de klant over de kanalen heen. Een strategie die het pad effent voor eerder genoemde en toekomstige toepassingen. Maar dan moet er wel een drempel genomen worden. Want velen zitten nog vast aan oudere, inflexibele systemen die moeizaam aan te passen zijn. Dat vertraagt enorm. Het is dan ook buigen of barsten, voor de retailer wel te verstaan.
*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#149)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond