-

Workshop: meer business dankzij PIM

Product Informatie Management is belangrijk om online succesvol te kunnen ondernemen. Hoe kan je als organisatie slim omgaan met de snelgroeiende vraag naar gedetailleerde productinformatie? En wat kan een PIM-systeem nog meer voor je betekenen? Workshop zet het voor je op een rij.

  1. Ben je bekend met het gebruik van PIM?

Ja: Product Information Management staat voor het verzamelen, distribueren en optimaliseren van productinformatie. In de wandelgangen wordt het systeem ook wel aangeduid als PIM.

Nee: PIM helpt om de juiste content ten behoeve van verkoop en marketing van producten en diensten op orde te krijgen. Vooral omnichannel-ondernemers willen vaak een basis van consistente informatie, zodat deze op elk kanaal hetzelfde is. Centrale contentverzameling en goed datamanagement horen daarbij. Dat proces heet Product Information Management en is meer dan een kant-en-klare tool. Het is ook niet te verwarren met Master Data Management, dat al langer bestaat maar minder mogelijkheden biedt.

  1. Bang om terug te gaan naar de basis van je keten?

Ja: Jammer, want de basis van je verkoopproces is een duidelijke en consistente informatiestroom rondom al je producten of diensten te krijgen.

Nee: Vaak kiezen bedrijven bij het bouwen van een kanaal voor het snel optuigen van hun e-business. Het levert namelijk direct de nodige omzet op. Daarbij wordt tevens opnieuw gekeken naar reeds beschikbare informatie. Bij een goed PIM-systeem is deze al in de organisatie aanwezig en is het snel oproepbaar. Prijs, maat, gewicht, omschrijving, marketingcontent, maar ook ongestructureerde data zoals foto’s, user generated content in de vorm van onder meer reviews, video’s, datasheets of andere bijlagen met specificaties. En dat in een doorlopend proces. Een goed PIM-systeem zorgt ervoor dat je meteen kan starten en orde creëert in de chaos.

  1. Wist je dat je meer kunt toevoegen dan standaard productinformatie?

Ja: Goed zo. Ook informatie over onder meer klanten, leveranciers, handelspartners en medewerkers kunnen inderdaad door een PIM-systeem aan elkaar gekoppeld worden.

Nee: Een product is meer dan alleen de kleur en de maat, een goede ondernemer verzamelt zich dan ook suf. Ook wat betreft klantdata, die je vast legt in je CRM en dan kan koppelen in een PIM-systeem. Maar ook voorraad, de leveranciers waarmee je samenwerkt en aanverwante producten, zodat bij een uitverkocht product direct een alternatief aangeboden kan worden. Forrester deed onderzoek waarom het aanleveren van goede productinformatie belangrijk is. Lees hier de highlights.

  1. Weet je of jouw bedrijf geschikt is voor een PIM-systeem?

Ja: Heel goed, dan bevat je online winkel duizenden producten en heb je klanten met een grote informatiebehoefte.

Nee: Zodra je portfolio groter is dan vijftienduizend producten is een PIM-systeem aan te raden. Daarnaast willen je klanten veel over een product weten. En heb je te maken met meerdere verkoopkanalen, van folders tot webshops van derden. Tevens wil je zaken kunnen koppelen. Niet alleen tussen producten, maar ook ten behoeve van cross- en upsell, thema’s, kortlopende acties en dergelijke. Herken je je in bovenstaande omschrijving? Denk dan aan een PIM-systeem.

  1. En dat je met de juiste opslag meer toepassingen hebt dan sales alleen?

Ja: Dan weet je dat het systeem ook bruikbaar is voor b2b-toepassingen waarbij het belangrijk is productinformatie paraat te hebben.

Nee: Veel klantcases gaan over b2c-retailers, maar ook b2b is belangrijk. Want technische specificaties spelen vaak een grote rol in de keuze voor een bepaald product of leverancier. Bij zakelijke klanten is het gebruik een stuk intensiever dan bij een doorsnee consument en wordt bijvoorbeeld onderhoud veel belangrijker. Kan de klant dat zelf doen? Zijn onderdelen nog lang na aanschaf te koop? Vragen die in een verkoopkanaal door een PIM-systeem standaard kunnen worden beantwoord.

  1. Benieuwd wat het oplevert?

Ja: In eerste instantie zal je meer conversie realiseren en, doordat mensen beter weten wat ze kopen, minder retouren ontvangen.

Nee: Een goede PIM-strategie kan door een betere klantervaring zorgen voor meer conversie. Je kunt dat voor jouw bedrijf in kaart brengen. Daarnaast krijg je, doordat je met een goede PIM-strategie nieuwe producten veel sneller kan wegzetten via de juiste kanalen, een snellere time-to-market. Ook zorgt het voor minder druk op je klantenservice, simpelweg omdat mensen sneller bij het juiste product uitkomen. Want nu nog is verkeerde productie-informatie vaak een afhaker. Waarom mensen afhaken? Lees dit stuk.

  1. Weet je waar je moet beginnen?

Ja: Dan heb je een heldere strategie voor ogen en weet je waar in het proces het bij jouw bedrijf beter kan.

Nee: Bepaal allereerst wat je wil bereiken en wat je ervoor in kaart moet brengen. Wat is je product? Welke specificaties moet je definiëren? Via welke kanalen wil je welke informatie delen? En welke informatie uit andere systemen zijn daarvoor nodig, zoals een ERP of PLM-oplossing, en moeten worden samengebracht in het PIM-systeem? Op het moment dat je in kaart hebt welke productinformatie past bij je doelstelling, kan je een softwareoplossing kiezen die daar het beste op aansluit.

  1. Klaar om aan de slag te gaan?

Ja: Mooi, dan roep je alle benodigde medewerkers binnen je bedrijf bij elkaar en ga je vanaf morgen je PIM-strategie bepalen.

Nee: Denk dan toch nog eens goed na wat PIM voor je business kan betekenen. Toch overstag? Zet dan de eerste stappen, bepaal alsnog je strategie en maak een softwareselectie. Belangrijk is dat alle interne stakeholders erbij betrokken zijn. Start met simple open source software of kies voor kant en klare oplossingen. Zie hier een vijftiental aanbieders. Hoewel elk proces anders is, moet je rekening houden met een kostenpost van duizend tot tienduizend euro per maand.

*) Dit artikel werd geschreven met input van Luke Theissling, inRiver en is eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond