Deel dit artikel
-

‘25.000 bestelauto’s minder op de weg door slimme levering’

Als bezorgbedrijven met fijnmazige distributie op dezelfde manier ideale routes uitzetten als websuper Picnic, zijn er 25.000 milieuvervuilende bestelauto’s minder nodig in Nederlandse steden. Dat stelt bedrijfseconoom en lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam Walther Ploos van Amstel op basis van actuele cijfers over bestelauto’s in Nederland.

Bestelauto’s worden steeds belangrijker in de stadslogistiek door de groei van de horeca en online aankopen door consumenten en bedrijven. Intussen worden zendingen kleiner en de klant ‘tijdkritischer’. Die groei is slecht voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van steden en woonwijken: opstoppingen, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht.

Volgens Ploos van Amstel kunnen bestelauto’s en -voertuigen (dus ook vrachtfietsen en compacte bestelvoertuigen) beter worden ingezet. Het algoritme VROOM dat Picnic zelf ontwikkelde, noemt hij daar een goed voorbeeld van.

Het slimme algoritme is uitgedokterd door Joris van Tatenhove, de afgestudeerd wiskundige aan de TU Delft die op zijn 21e bij Picnic kwam. Hij vond een oplossing voor het zogeheten ‘travelling salesman problem’. Kortweg gaat het erom hoe je met zo weinig mogelijk voertuigen en een zo kort mogelijke afstand van plek A naar allerlei andere plekken gaat, om uiteindelijk weer bij plek A terug te keren.

Voorheen besteedde Picnic de optimalisatie van routeplanning uit. Sinds Picnic volgens de formules van Van Tatenhove werkt, is de efficiency volgens het bedrijf gemiddeld met ruim 10 procent toegenomen. Zo werd de bezorging in Utrecht 16 procent efficiënter en ging het in Den Haag en Rotterdam om 17 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond