Deel dit artikel
-

ABN: Meer belangstelling voor online direct-to-consumer-verkoop

Drie op de tien consumenten zijn bereid boodschappen rechtstreeks – buiten supermarkten of speciaalzaken om – bij (merk)producenten te bestellen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN AMRO.

Maar liefst de helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze boodschappen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn, zoals exclusieve koffiecups, zelf samengestelde muesli of proteïne-drankjes.

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN AMRO ‘slechts’ 80 miljoen euro. Het is daarmee een fractie van de 1,48 miljard euro die we in totaal online uitgeven aan boodschappen. Het D2C-kanaal maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument. De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs.

Meer omzet is voor grotere merkproducenten vaak niet de belangrijkste drijfveer. Zij willen leren van de consument en deze onder meer via spaarprogramma’s aan zich binden. Voor kleinere producenten is de ruimte in het supermarktschap en de mogelijkheid om merkbeleving te creëren beperkt en biedt het D2C-kanaal veel mogelijkheden.

ABN AMRO verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Toch blijft voor veel producenten de (internationale) supermarkt nog steeds het belangrijkste afzetkanaal. Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is dan ook een grote uitdaging. Vooral de logistieke kosten zorgen ervoor dat het lastig is winstgevend te zijn.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond